InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Alabama rot: mysterieuze ziekte bij honden

Alabama rot: mysterieuze ziekte bij honden

Alabama rot: mysterieuze ziekte bij honden Alabama rot is een dodelijke, wat mysterieuze ziekte bij honden die zich kenmerkt door beschadigingen van de huid, met name onder de knie en elleboog en uitval van de nieren. De oorzaak van Alabama rot of idiopathische cutane en renale glomerulaire vasculopathie is nog onbekend. Tot 2019 zijn geen gevallen van de aandoening in Nederland bekend, maar in Engeland is de ziekte al meer dan honderd keer gerapporteerd en zijn diverse honden eraan overleden.

Alabama rot bij honden

Wat is Alabama rot?

Alabama rot - ook wel idiopathische cutane en renale glomerulaire vasculopathie - is een veelal dodelijke ziekte bij honden die voor het eerst werd ontdekt in de Verenigde Staten. Sinds 2012 duikt de ernstige hondenziekte ook op in het Verenigd Koninkrijk, waar onder hondenbezitters veel onrust is ontstaan.

De aandoening kenmerkt zich in eerste instantie door beschadigingen aan de huid met focale zwelling. De plekken op de huid zijn meestal 1 tot 4 centimeter in lengte en komen vooral voor onder de elleboog en knie. Tussen de één en negen dagen na het ontstaan van de plekken treden problemen met de nieren op, die uiteindelijk uitmonden in een volledig uitvallen van de nieren, waaraan de hond in veel gevallen zal komen te overlijden.

Voorkomen in Europa

De eerste gevallen van de ziekte in Europa werden in 2012 vastgesteld in Engeland. In 2014 werd vastgesteld dat de uitbraak dezelfde oorzaak had als die van de naamgever in Alabama in de jaren 80. Gevallen werden gerapporteerd in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. De Forestry Commission England publiceert bevestigde gevallen van Alabama rot online zodat hondeneigenaren kunnen zien of het in hun omgeving voorkomt. Hen wordt bovendien aangeraden goed in de gaten te houden of hun hond de kenmerkende huidbeschadigingen gaat vertonen. Tot 2019 is de aandoening niet in Nederland of andere delen van het vasteland van Europa gerapporteerd.

Verontrustend is wel dat waar de ziekte in de Verenigde Staten beperkt leek tot greyhounds (windhonden), de variant die in Engeland voor lijkt te komen geen onderscheid blijkt te maken in rassen. Honden van diverse rassen zijn daar door de dodelijke ziekte getroffen. Zo is Alabama rot aangetroffen bij onder meer labradors, springerspaniëls, flatcoated retrievers, whippets, cocker spaniëls en Dobermans.

Oorzaak en behandeling Alabama rot

Gedacht wordt dat de oorzaak gezocht moet worden in de bacterie Escherichia coli (ook wel bekend als E.Coli) maar zekerheid bestaat hier niet over onder dierenartsen. Sommige experts vermoeden dat het gaat om een parasiet. Door experts is Alabama rot ook wel vergeleken met de bij mensen voorkomende aandoening hemolytisch-uremisch syndroom, waarbij een combinatie van acuut nierfalen, anemie en een tekort aan bloedplaatjes optreedt. Hemolytisch-uremisch syndroom wordt veroorzaakt door de E.Coli bacterie en kan voor mensen dodelijk zijn.

Vaccin

Juist omdat de oorzaak van de aandoening onbekend is, is het nagenoeg onmogelijk om een vaccin tegen Alabama rot te ontwikkelen. Ook een gerichte behandeling voor de aandoening ontbreekt waardoor eigenlijk alleen symptoombestrijding mogelijk is. Het gaat dan met name om het beschermen van de nieren van de hond. Hierna blijkt dat sommige honden de ziekte kunnen overwinnen, maar in veel gevallen blijkt deze helaas dodelijk. In een vergevorderd stadium kunnen ook andere organen waaronder de pancreas aangedaan worden. Bij gevorderde orgaanbeschadiging zal een dierenarts adviseren de hond in te laten slapen om verder lijden te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Hond huidaandoeningen, hond huiduitslag: schurft bij hondenHond huidaandoeningen, hond huiduitslag: schurft bij hondenSchurft bij honden herkennen en behandelen. Huid- en vachtproblemen bij de hond zijn waarschijnlijk de meest voorkomende…
Ziekte van Weil bij de hondZiekte van Weil bij de hondDe ziekte van Weil (Leptospirose) is een ernstige, soms dodelijke ziekte die wordt veroorzaakt door bacteriën. De ziekte…
Gezondheidsproblemen bij honden: mond en gebitHonden gebruiken hun mond en gebit niet alleen voor eten, maar ook om zich te verdedigen, te verzorgen, genegenheid te t…
Het herkennen van ziektes bij mijn hondHet herkennen van ziektes bij mijn hondJe hond is je beste vriend en dat wil je zolang mogelijk zo houden. Om de gezondheid van je hond te garanderen is het be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: YamaBSM, Pixabay
  • http://www.savab.be/nl/nieuws/nieuws-cat/alabama-rot-zorgt-voor-onrust-in-vk.htm
  • http://www.dailymail.co.uk/news/article-3008551/Vets-warning-killer-disease-strikes-52-dogs-recorded-outbreak-Alabama-rot-hits-pets-country.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Alabama_rot

Reageer op het artikel "Alabama rot: mysterieuze ziekte bij honden"

Reactie

Amg Heupink, 21-12-2015 07:46 #1
De e-coli bacterie komt voor in koeien en schapen in de darmen, of besmet water. Kan dit betekenen dat je moet uitkijken met het geven van vleesmengsels of waar je de hond laat zwemmen? In Engeland zijn nu 5 gevallen voorgekomen vanaf oktober en dit is dan toch best verontrustend.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-03-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!