InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gezondheidsproblemen bij honden: mond en gebit

Gezondheidsproblemen bij honden: mond en gebit

Honden gebruiken hun mond en gebit niet alleen voor eten, maar ook om zich te verdedigen, te verzorgen, genegenheid te tonen of gewoon voor onderzoek, proeven, spelen en zich te vermaken. Als gevolg daarvan komen allerlei problemen voor zoals mondinfecties, periodontose, halitose of tumoren.

Mondinfecties bij honden

Infectie of ontsteking in de mond - stomatitis - kan veroorzaakt worden door snedes, brandwonden, vreemde voorwerpen, ziektes van het tandvlees en de structuren die de tanden ondersteunen (periodontose). Stofwisselingsproblemen zoals nierfalen, kunnen ook pijnlijke stomatitis veroorzaken. De behandeling van stomatitis richt zich op de oorzaak: verwondingen worden behandeld, vreemde voorwerpen worden verwijderd, tandproblemen worden aangepakt en onderliggende stofwisselingsproblemen worden behandeld om herhaling te voorkomen. Secundaire infectie is algemeen, dus worden vaak geschikte antibiotica toegediend.

Vreemde voorwerpen in de mond bij honden

Knagen op stokken, stenen, botten en andere harde voorwerpen is leuk voor uw hond, maar het is ook gevaarlijk: stokken kunnen de mond beschadigen en tanden breken, vooral molaren. Tandpulp komt bloot te liggen, met infectie als gevolg. Als uw hond een vreemd voorwerp in zijn mond heeft, probeer dat dan voorzichtig te verwijderen met de steel van een lepel.

Vreemde voorwerpen in de keel bij honden

Stokken kunnen ook achter in de keel schieten, te ver weg voor de steel van een lepel. Een hond met iets in zijn keel kokhalst, wrijft zijn poten over zijn snuit, kwijlt en braakt. Dit is een levensgevaarlijke situatie. Een vreemd voorwerp kan in de keel ook een zwelling veroorzaken die het ademen belet. Als het voorwerp het strottenhoofd blokkeert, stikt de hond en valt flauw. Grijp onmiddellijk in!

Periodontose bij honden

Bijna elke hond ontwikkelt tijdens zijn leven periodontale ziektes. Slechte mondhygiëne is de hoofdoorzaak en honden met periodontose hebben gewoonlijk een slechte adem (halitose).

Periodontose is te voorkomen: de beste aanpak is regelmatig poetsen van de tanden van de hond. Knagen op droogvoer, zelfs droogvoer dat speciaal is aangemaakt om de tanden te reinigen, zal op zich geen periodontose voorkomen.

Kijk de tanden van uw hond na op een rode lijn onderlangs de tanden: dat is het eerste symptoom van tandvleesontsteking (gingivitis). Behandeling op dat moment voorkomt dat gingivitis zich tot periodontose ontwikkelt.

Mondtumoren bij honden

Tumoren zijn ongewoon maar ze komen voor op tandvlees, tong, gehemelte of speekselklieren. Als het mogelijk is worden ze chirurgisch verwijderd, gevolgd door chemotherapie of bestraling.
Gerelateerde artikelen
Probleemgedrag bij Honden: trekken aan de lijnIn ieder bos en aan ieder strand is het te zien: baasjes die voort worden getrokken door hun hond. Heeft u een klein hon…
Clicker voor hondenDe zogenaamde "clickermethode" is een manier van training geven aan je hond welke alsmaar aan populariteit wint.
Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?Veel hondeneigenaren hebben er last van. Een hond die aan de meubels knaagt, bijt of kauwt. Het is een vervelend verschi…
Bronnen en referenties
  • Bron: Hondenvraagbaak

Reageer op het artikel "Gezondheidsproblemen bij honden: mond en gebit"

Reacties

Patryk, 18-10-2013 02:21 #2
Halo ik heb een vraagje mijn hond heeft een hard balletje op zijn lippen, wat is dat?

A. Luijs, 28-12-2008 18:57 #1
Hallo ik heb een pup van 16 weken hij heeft sinds enkele dagen een zwarte vlek op z, n tong. het is net of hij op een weter vaste stift op zijn tong heeft gekregen, wat moeten we hiet mee wat is uw advies

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 02-01-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!