InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Extra uitdaging voor de hond

Extra uitdaging voor de hond

Extra uitdaging voor de hond Veel mensen lopen tijdens de dagelijkse wandelingen met de hond een vast rondje. Soms wordt de hond halverwege losgelaten op een veldje of wordt er een paar keer met een balletje gegooid om vervolgens weer terug naar huis te keren. Zonde! De wandelingen zijn juist een ideaal moment om eens lekker met de hond bezig te zijn. Op deze manier wordt de hond zowel geestelijk als lichamelijk extra uitgedaagd, daarnaast versterkt het ook de band tussen hond en baas. Allereerst is het goed om onderscheid te maken tussen lichamelijke en geestelijke uitdaging. Lichamelijke uitdaging zijn activiteiten waar de hond lichamelijk moe van wordt, bijvoorbeeld doordat de hond veel moet rennen. Geestelijke uitdaging zijn activiteiten waarbij de hond veel moet nadenken, dit wordt ook wel hersenwerk of denkwerk genoemd. Verder is het belangrijk, zeker als de hond niet veel gewend is, om stil te staan bij overprikkeling. Overprikkeling is te voorkomen door niet teveel activiteiten achter elkaar aan te doen. Het is zover, tijd voor een wandeling. De hond heeft zijn riem om en ook de snoepjes en poepzakjes zijn gepakt. Klaar om te vertrekken. Maar, wat kun je tijdens de wandeling nou zo al doen?

Geestelijke uitdaging

De hond laten zoeken

Een manier om de hond te laten nadenken is door de hond wat te laten zoeken. Je kunt bijvoorbeeld een paar snoepjes/brokjes in het gras gooien. De hond moet dan zijn neus gebruiken om de kleine stukjes te vinden tussen het gras. In de winter kun je dit ook in de sneeuw doen. Je kan ook een hond een voorwerp laten zoeken. Denk bijvoorbeeld aan een bal, dummy, de riem of een knuffel. Het is belangrijk dat de hond eerst weet wat 'zoek' betekent, daarna kun je het verder uitbreiden door het voorwerp ook daadwerkelijk echt te verstoppen. Om het makkelijker te maken voor de hond kun je een voorwerp nemen dat een geluidje maakt of een sterke geur heeft.

Erop, eronderdoor of eroverheen

Wanneer je een grote steen tegenkomt kun je je hond leren om er met zijn voorpoten tegen op te staan. Wanneer de hond dit snapt kun je het verder uitbreiden, bijvoorbeeld door de hond er helemaal op te laten staan. En als de hond erop staat, durft hij dan ook te zitten, liggen of een rondje te draaien? Dit zijn dingen waar een hond erg bij moet nadenken, want hoe zorgt hij ervoor dat hij er niet per ongeluk af valt. Bij een liggende boomstam kun je dit ook doen. Je kunt je hond bijvoorbeeld op commando leren om eronderdoor te kruipen, eroverheen te springen of eroverheen te lopen.

Hondensporten

Tijdens de wandeling kun je ook wat onderdelen van hondensporten oefenen. Voor behendigheid kun je de hond over boomstammen laten springen of tussen paaltjes door laten slalommen. Doggydance is erg leuk om op een leeg grasveldje te gaan doen en gehoorzaamheid kan tijdens de hele wandeling.

Lichamelijke uitdaging

Hardlopen/fietsen

Een manier om de hond extra beweging te geven is door te gaan fietsen en/of hardlopen met de hond. Uiteraard moet dit, net zoals bij mensen, langzaam opgebouwd worden. Hiervoor zijn verschillende goede schema's te vinden. Ook moet er goed op de hond zelf gelet worden. Je kunt het beste voordat je begint met hardlopen/fietsen je hond medisch laten keuren en advies aan de dierenarts vragen. Het is belangrijk dat de hond in draf rent, galop is erg slecht voor de botten en gewrichten van de hond.

Apporteren

Apporteren is het weggooien van een voorwerp die vervolgens door de hond moet worden terug gebracht. Dit wordt vooral gedaan met tennisballen, maar ook andere ballen en dummy's zijn hiervoor geschikt.
© 2014 - 2019 Dazzmo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Extra uitdaging voor de hond"

Infoteur: Dazzmo
Laatste update: 26-05-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!