InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras - Cane Corso

Hondenras - Cane Corso

Hondenras - Cane Corso De Cane Corso is een Italiaans hondenras. Het is sterke hond, maar wel met een sociaal en aanhankelijk karakter. In Nederland is dit hondenras sinds de jaren '90 in opkomst. In 1997 werden er 113 honden geregistreerd, momenteel zijn dat er jaarlijks rond de 500. Hij is ideaal als gezinshond en indien nodig is hij zeker waaks.

Geschiedenis

De Cane Corso komt oorspronkelijk uit Italië en is ontstaan voor het jaar 1200. Hij stamt af uit het Romeinse Rijk, net als de Mastino Napoletano. Deze beide rassen vallen onder de Molossers. Op de boerderijen diende de Cane Corso als waakhond en hielp hij bij het verplaatsen van het vee. Ook werd hij gebruikt als hulp bij de jacht. De naam Corso is afgeleid van het Latijnse woord ‘cohors’, wat ‘bewaker van het erf’ betekent en Cane (spreek uit als: ‘kane’) betekent hond. Tegenwoordig kun je de Cane Corso nog steeds vinden op Italiaanse boerderijen, maar verder wordt hij vooral gehouden als huishond. In Nederland is het een erkend ras, maar je komt hem nog niet zoveel tegen.

Uiterlijk

De Cane Corso is een grote, langgelijnde hond met een brede kop. De vacht is kort en heeft weinig ondervacht. Hij komt in verschillende kleuren voor: zwart, loodgrijs, leisteen, zandkleur, lichtrood, donkerrood, zwart en grijs gestroomd. Ze kunnen witte vlekjes hebben op de borst, de tenen en de neus. De hoogte van een reu is 64 tot 68 centimeter, van een teef is dat 60 tot 64 centimeter. Het gewicht van een volwassen reu ligt tussen de 45 en 50 kilo, van een volwassen teef ligt het tussen de 40 en 45 kilo. De hond heeft een half lange staart die afhangend wordt gedragen. Het couperen van de straat werd toegestaan tot 2001 en is inmiddels dus verboden.

Karakter

In huis is de Cane Corso een rustige hond, buiten is hij zeer sportief. Hij houdt er van om met zijn baas te spelen en kan hierbij soms onstuimig zijn. Hij heeft veel beweging nodig anders bestaat de kans dat hij zich in huis gaat uitleven op meubilair en andere spullen. Hij is vriendelijk naar mensen toe, maar kan ook heel waaks uit de hoek komen. Net zoals bij de meeste andere hondenrassen heeft de Cane Corso goede socialisatie en begeleiding nodig, en een eerlijke baas. Hij is zeer geschikt om trainingen mee te volgen: de Cane Corso is slim genoeg om in gedrag en gehoorzaamheid mee te komen en niet te zwaar om in actieve sporten als bijvoorbeeld behendigheid lekker mee te kunnen doen. Ook speuren is een prima bezigheid voor dit ras. Minder geschikt zijn de sporten waarin het waakse karakter van de Cane Corso wordt gestimuleerd.

Binnen de populatie komen er trouwens ook angstige honden voor. Dit met name onder de teven, maar het kan ook bij reuen voorkomen. Omdat angst overerft is het belangrijk geen pup aan te schaffen van angstige ouders.

Gezondheid

De Cane Corso is over het algemeen een gezond en sterk ras. De levensverwachting is 8 - 10 jaar. Er zijn wel een paar algemene afwijkingen die voor kunnen komen bij de Cane Corso.

Heup Dysplasie

Heup Dysplasie (HD) is een ontwikkelingsstoornis van het heupgewricht. Het wordt gekenmerkt door een slap kapsel en een slechte aansluiting van kop en kom. Omdat de heup niet soepel kan bewegen gaat dit pijn doen.
Symptomen kunnen zijn:
  • kreupelheid
  • pijnuitingen
  • moeite met opstaan, lopen en springen
  • zwakke gang achterhand

Cherry-eye

Naast HD komt een Cherry-eye vrij veel voor binnen het ras. Hierbij komt het bindweefsel onder het oog als een balletje naar buiten. Het ziet er uit als een ontsteking van het onderooglid. Dit is een ongemak wat te verhelpen is, waarna de hond er geen last meer van heeft.

Red Mange

Dit is een vorm van demodex (puppyschurft) die tot nu toe nog niet in Nederland voor komt. Het is te wijten aan een slecht immuunsysteem van de hond. De hond kan geheel kaal kan worden en kan er zelfs aan overlijden. In Amerika wordt mogelijk een verband gezien tussen Red Mangel en het geven van een enting tegen hartworm. In Europa komen hartwormen niet voor.

Knikstaart

Dit is een afwijking in de skeletvorming die vrij regelmatig voor komt. Honden met een knikstaart worden uitgesloten voor de fokkerij. Bij puppy's met een knikstaart mag de staart op grond van een medische verklaring gecoupeerd worden.

Gescheurde kruisband

Een gescheurde kruisband komt regelmatig voor bij middelgrote en grote honden.

Natuurlijk is het altijd belangrijk om goed voor je hond te zorgen. Zorg voor goed voer, vers drinkwater, voldoende aandacht en beweging en geef op tijd de entingen en ontwormingstabletten.
© 2014 - 2019 Jettix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cane Corso ItalianoDe Cane Corso Italiano behoort tot de groep van Molossers en is een dogachtige. Hier zal kort geschreven worden over de…
Hygenhund: een zeldzaam Noors hondenrasDe hygenhund (ook wel bekend als elandhond) is een Noors hondenras dat officieel is erkend. Het ras is vernoemd naar F.…
De Cane Corso ItalianoDe Cane Corso ItalianoDe Cane Corso behoort tot de Molossers. Het ras is nog niet zo bekend, het is ook relatief nieuw. Toch komt dit prachtig…
De Australian Cattle DogDe Australian Cattle DogDe Australian Cattle dog is een zeer intelligent hondenras. Deze honden werden en worden nog steeds ingezet als veedrijv…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.canecorso.nl

Reageer op het artikel "Hondenras - Cane Corso"

Infoteur: Jettix
Laatste update: 24-06-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!