InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hygenhund: een zeldzaam Noors hondenras

Hygenhund: een zeldzaam Noors hondenras

De hygenhund (ook wel bekend als elandhond) is een Noors hondenras dat officieel is erkend. Het ras is vernoemd naar F. Hygen, een grote fokker uit de jaren dertig van de negentiende eeuw. De hygenhund is ontstaan uit een kruising van Holsteinerbrakken en noordelijke brakken.

Geschiedenis

De hygenhund werd gefokt als jachthond met een groot uithoudingsvermogen die ook goed kan blijven werken in de sneeuw. Om dit doel te bereiken werd de holsteinerhond gekruist met andere jachthondenrassen met een goede reuk. Voor het kruisen werd gebruikt gemaakt van Noorse honden met een licht gewicht. Het uiteindelijke resultaat was de hygenhund die nog steeds volop gebruikt wordt door jagers. De hygenhund komt in Nederland en België bijna niet voor. Ook in Noorwegen loopt er maar een klein aantal hygenhunden rond. De hond is geschikt om ook in zware weersomstandigheden op wild te jagen.

Uiterlijke kenmerken

  • Gewicht: 20 tot 25 kilo
  • Vacht: kort, recht, dicht haar dat een beetje ruwer wordt bij het aanraken
  • Kleur: roodbruin, geelbruin, zwart en bruin, wit en roodbruin en wit met geelrood, witte en bruine vlekken komen voor
  • Levensverwachting: gemiddeld 12 jaar
  • Schofthoogte: 48 tot 60 centimeter

Karakter

  • Onafhankelijk met jagen
  • Gemiddeld dominant
  • Kan prima met andere huisdieren, maar voorzichtigheid moet altijd worden betracht
  • Hygenhunden zijn sociaal met andere honden

Verzorging en beweging

De hygenhund is een slim hondenras met een enorm uithoudingsvermogen. De hond wordt nog steeds gebruikt als jachthond, maar is ook geschikt als waakhond. De hygenhund kan ook prima als gezelschapshond worden gehouden mits de hond genoeg wordt uitgedaagd. Een paar rondjes lopen per dag met de hygenhund is niet genoeg. De hond moet veel beweging krijgen en zou het ook goed kunnen doen in de sport. De dieren bruisen van energie en gaan letterlijk door tot ze er bij neervallen. De hygenhund heeft bijna geen vachtverzorging nodig. De hond is het beste te houden op een groot erf en is absoluut niet geschikt om in een appartement te houden. Hygenhunden kunnen er niet tegen om lange tijd alleen te worden gelaten en zijn niet geschikt voor mensen die weinig ervaring hebben met honden. Het is echter wel een geweldige hond voor mensen die tijd en de ruimte hebben voor een hygenhund.
© 2011 - 2019 Tina2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eukanuba.nl
  • Raadvanbeheer.nl

Reageer op het artikel "Hygenhund: een zeldzaam Noors hondenras"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!