InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Geschiedenis en verzorging chinchilla's

Geschiedenis en verzorging chinchilla's

Chinchilla zijn huisdieren. Maar wat is eigenlijk de geschiedenis van de chinchilla? En hoe kun je ze het beste verzorgen?

Geschiedenis

Chinchilla horen bij de cavia-achtigen, ze komen van oorsprong uit Zuid-Amerika. De Chinchilla werd in de 16e eeuw ontdekt door de Spanjaarden, die toen Zuid-Amerika aan het veroveren waren. De Spanjaarden gingen toen jacht maken op de chinchilla’s, het ging hen om de pelzen die zo zacht aanvoelden. De Europeanen ontdekten een paar honderd jaar geleden ook de heerlijke zachte vacht. De pelzen van de chinchilla werden een belangrijk exportproduct in de bontindustrie. In de 20e eeuw waren door al het jagen, maar weinig chinchilla's over. Men heeft toen besloten om ze te vangen en met de gevangen chinchilla's te fokken. Tegenwoordig hebben de meeste mensen in de westerse landen een aversie tegen het fokken van dieren voor bont. De chinchilla wordt tegenwoordig gefokt als huisdier.

Gedrag

Chinchilla’s zijn schemerdieren. Overdag slapen ze meestal in hun slaapverblijf en in de avond worden ze erg actief. Ze laten zich overdag ook wel eens zien, maar niet erg vaak. Chinchilla’s zijn geen geschikte huisdieren voor kinderen, chinchilla’s zijn namelijk niet gemakkelijk te verzorgen. Als ze eenmaal vertrouwd zijn met hun verzorger, laten ze zich goed in handen nemen. Chinchilla’s zijn erg sociale dieren, een chinchilla kun je daarom het beste niet alleen houden. Als chinchilla’s op jonge leeftijd bij elkaar geplaatst worden, kunnen ze meestal goed met elkaar overweg zonder strubbelingen. Volwassen chinchilla’s vinden het moeilijker om elkaar te accepteren.

Huisvesting

Het verblijf van chinchilla’s moet ruim genoeg zijn: een kooi moet minimaal een meter hoog zijn met een grondoppervlak van 50 cm². In de meeste dierenspeciaalzaken kun je huiskamervolières aanschaffen, deze huiskamervolières zijn erg geschikt voor chinchilla’s. Voordelen van een huiskamervolière zijn: de volière is volledig van metaal gemaakt en de volière is goed bestand tegen de scherpe tanden van de chinchilla. Een plastic kooi is niet geschikt voor een chinchilla omdat ze deze kooi binnen de kortste keren kapot hebben geknaagd. In het verblijf van een chinchilla moeten dikke taken aanwezig zijn, waar ze op klimmen kunnen. Een chinchilla heeft ook behoefte aan een aantal zitplankjes op verschillende hoogten. Veel chinchilla’s maken ook graag gebruik van een slaaphokje waar ze zich in terug kunnen trekken. De kooi moet op een tochtvrije plaats staan en niet in de volle zon. Chinchilla’s moeten zich één keer per dag kunnen wassen in een zandbad.

Voedsel

Het spijsverteringsstelsel van een chinchilla is erg gevoelig. Een teveel aan eiwitten, vetten en andere voedingsstoffen kunnen leiden tot diarree, in sommige gevallen kan dit zelfs de dood betekenen. Een chinchilla mag niet meer dan één klein stuk fruit of groente per week hebben. Ze mogen alleen soorten fruit of groente hebben die weinig vocht bevatten. Je mag nooit zonnepitten, sla, pinda’s en koolsoorten aan een chinchilla geven. Je kunt je chinchilla het beste chinchillavoer geven. Chinchilla hebben ook behoefte aan hooi en een knaagsteen.

Verzorging

Chinchilla’s houden zichzelf schoon, ze hebben daar wel een zandbadje voor nodig. Je moet de uitwerpselen van je chinchilla goed in de gaten houden. De keutels van een chinchilla horen hard te zijn, als ze zacht of que vorm afwijken betekent dat, dat er iets fout is. Je moet minimaal één keer per week de kooi schoonmaken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.licg.nl/ng/dieren/zoogdieren/chinchilla.html

Reageer op het artikel "Geschiedenis en verzorging chinchilla's"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 14-08-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!