InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gezondheidsproblemen bij honden: hersenafwijkingen

Gezondheidsproblemen bij honden: hersenafwijkingen

Door verbindingen via ruggenmerg en perifere zenuwcellen, coördineren de hersenen alle bezigheden, gedachtes, gewaarwordingen, gevoelens, emoties, bewegingen en lichaamsfuncties. Als de hersenen beschadigd raken, leidt dat tot gedragsveranderingen, toevallen, controleverlies, verlammingen of coma.

Hersenbeschadigingen bij honden

Hersenbeschadigingen worden vaak veroorzaakt door verwonding, vooral ten gevolge van verkeersongelukken. Ze kunnen ook het gevolg zijn van bepaalde vergiftigingen, zoals van slangengif en organofosfaten (insecticides).
Beschadigingen kunnen ook het gevolg zijn van meningitis - ontsteking van het hersenvlies - en encefalitis - ontsteking van de hersenen zelf. Oorzaken van encefalitis zijn onder andere hondenziekte en rabiës, ziektes die door inenting kunnen worden voorkomen.

Honden met hersenbeschadigingen gedragen en bewegen zich anders: toevallen, stuipen, coma en verlammingen komen voor. Behandeling loopt uiteen afhankelijk van de oorzaak. Raadpleeg na verkeersongelukken onmiddellijk uw dierenarts voor de symptomen van hersenbeschadiging duidelijk worden, dat geeft de beste kans op een succesvolle behandeling.

Coma bij honden

Een coma kan veroorzaakt worden door een verwonding, zoals een hersenschudding, of door hartfalen, warmtestuwing of zeer hoge koorts. Nier- of leverfalen, een zeer hoog bloedsuikerniveau, zuurstofgebrek en allerlei infecties en vergiften kunnen ook een coma veroorzaken. In het begin lijkt de hond verward, maar dat gaat over in een toestand van verstijving totdat uiteindelijk het bewustzijn verloren raakt. De hond kan niet worden gewekt en is ongevoelig voor pijn. Als uw hond in coma is, ga dan zo snel mogelijk naar de dierenarts.

Toevallen bij honden

Een toeval kan er enorm dramatisch uitzien of zo subtiel verlopen dat het wordt afgedaan als een tijdelijk concentratieverlies. Meestal treedt er bij toevallen bewusteloosheid op. Bovendien gaan ze gepaard met onwillekeurige spiertrekkingen, verwijden van de pupillen, spartelen met de ledematen en trekken met het gezicht. Tijdens de toeval kwijlen honden ook vaak en ontlasten zich. Toevallen kunnen mild zijn, in groepjes optreden of zeer lang duren, meer dan vijf minuten.

Sommige honden erven de aanleg voor toevallen. Andere oorzaken lopen uiteen, onder andere:
  • Epilepsie;
  • Hersenbeschadigingen;
  • Littekenweefsel op de hersenen;
  • Hersentumoren;
  • Laag calciumniveau;
  • Laag bloedsuikerniveau;
  • Hartaanval;
  • Migrerende larves van darmwormen;
  • Hydrocefalus - teveel vocht in de hersenen;
  • Encefalitis (doorhondenziekte);
  • Vergiftiging.

Hersentumoren bij honden

Hersentumoren zijn zeldzaam, ze komen in slechts l op de 6500 honden voor. Klinische symptomen ervan zijn onder andere veranderingen van gedrag en temperament, toevallen, rondjes lopen, veranderingen van beweging en gangwerk, blindheid en veranderde mentale vaardigheden, zintuigen en gezichtsmimiek. Door steeds meer hersenscans worden hersentumoren steeds vaker vastgesteld.

Net als bij andere kankers is behandeling ten eerste gericht op controle van klinische symptomen en verbeteren van de kwaliteit van leven. Dat houdt vaak anti-epileptische medicijnen en corticosteroïdes in. Het tweede doel is het handhaven van een goede levenskwaliteit. Dat kan chirurgisch ingrijpen of bestraling betekenen, of beide.
Gerelateerde artikelen
Aquatherapie voor dierenAquatherapie is niet alleen geschikt voor mensen, ook dieren, met name paarden en honden, kunnen veel baat hebben bij de…
Een hond uit het asielEen hond uit het asielIn de Nederlandse asielen zitten vaak heel veel honden die op zoek zijn naar een nieuw baasje. De types en rassen van de…
Bronnen en referenties
  • Bron: Hondenvraagbaak

Reageer op het artikel "Gezondheidsproblemen bij honden: hersenafwijkingen"

Reactie

Marlijntje van Midde, 23-10-2008 15:44 #1
Hondje ras: mix van tjiwawa met mopshondje
gisteren bij de kop gepakt door een grote witte hond, gevolg opgezwollen oog en volgens dierenarts hersenschudding heeft twee injecties gehad voor shock en pijn. nu vertoond mijn hondje vreemd gedrag, loopt steeds heen en weer met staart tussen de poten, verbergt zich dan in voorraadkast likt steeds zijn pootjes dat gedrag herhaald zich steeds opnieuw.

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 06-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!