InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gezondheidsproblemen bij honden: Bloed en bloedsomloop

Gezondheidsproblemen bij honden: Bloed en bloedsomloop

Hartafwijkingen komen bij honden vaker voor dan bij welk huisdier dan ook. Het meest algemeen is schade aan de hartkleppen: dat komt vaak voor bij kleine honden van middelbare leeftijd en ouder. Aangeboren hartafwijkingen en hartaanvallen zijn zeldzamer. Allerlei medicijnen die voor hartproblemen van de mens zijn ontwikkeld, kunnen met succes de toenemende gevolgen van hartfalen uitstellen.

Hartklepproblemen bij honden

Ziektes van de hartkleppen treden op als de kleppen niet goed sluiten, waardoor bloed terugstroomt naar longen of lever(congestie). De eerste symptomen van hartfalen - verminderde weerstand tegen inspanningen - worden vaak verward met natuurlijke ouderdomsverschijnselen. Vrij snel ontstaat een droge slijmloze kuch, in het begin na beweging en s nachts. Uiteindelijk verliest de hond gewicht, ademt sneller en krijgt een gezwollen buik. Honden die lijden aan congestief hartfalen worden behandeld met ACE-remmers zoals enalapril en vochtafdrijvers zoals frusemide worden gebruikt om overtollig vocht kwijt te raken.

Hartspierverwijding bij honden

Hartspierziektes treffen vaak honden onder zeven jaar oud en hebben te maken met een verwijding of vergroting van de hartboezem en verdunning van de hartspier, iets dat leidt tot congestief hartfalen. Het komt vaak voor bij middelgrote en grote honden, vooral Dobermanns, en treft vaker reuen dan teven. Aangetaste honden worden mager, zijn lusteloos en snel moe van normale inspanning. Bij voortschrijden van de aandoening hoopt zich vocht op in longen en buik. Ze worden behandeld voor congestief hartfalen.

Hartwormen bij honden

Hartwormen, Dirofilaria immitis, verspreiden zich via muggenbeten en groeien in de hartkamers, waardoor ze energiegebrek, een vochtige hoest en hartfalen veroorzaken. Deze parasiet is een probleem in Amerika, van de Golfkust en Oostkust van Noord-Amerika, voora lin lage gebieden, tot Quebec en Ontario. In Europa komt hij vooral voor rond de Middellandse Zee.

Uw dierenarts geeft u advies over een werkzame hartwormpreventie en -behandeling tijdens het muggenseizoen in die delen van de wereld waar hartwormen voorkomen.

Anemie bij honden

Anemie is een tekort van rode bloedlichaampjes door een tekort in aanmaak of een verlies ervan, of door hun vernietiging. Bloedarmoede veroorzaakt lusteloosheid en zwakte en kan veroorzaakt worden door uitwendige bloedingen maar ook door inwendige bloedingen door zweren, tumoren, parasieten en darmziekte. Sommige medicijnen en rattengif veroorzaken ook anemie en een zware vlooienbesmetting kan anemie bij pups veroorzaken. Dierenartsen stellen de diagnose anemie meestal onder de noemer IMHA (immune mediated haemolytic aneamia). Bij deze aandoening vernietigt het immuunsysteem de eigen rode bloedlichaampjes.

De behandeling richt zich op de oorzaak van het bloedverlies. Zo nodig wordt bloedtransfusie toegepast. Voor IMHA is de prognose minder veelbelovend. Zelfs bij snelle diagnose en behandeling met hoge doses corticosteroïdes en andere immuunonderdrukkers zijn dodelijke terugslagen frustrerend gewoon.
Gerelateerde artikelen
Aquatherapie voor dierenAquatherapie is niet alleen geschikt voor mensen, ook dieren, met name paarden en honden, kunnen veel baat hebben bij de…
Hartwormen bij hondenHartwormen bij hondenDe hartworm of dirofilaria immitis kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken bij honden. Besmetting met hartworm kom…
Bronnen en referenties
  • Bron: Hondenvraagbaak

Reageer op het artikel "Gezondheidsproblemen bij honden: Bloed en bloedsomloop"

Reacties

M. E. A. Hutjes, 27-07-2013 23:11 #2
Mijn hond is een bulterrier van 11 jaar, zij is heel gauw moe en uitgeput.
Zij krijgt nu pretnison wat moeilijk aanslaat, soms knapt ze op maar daarna ligt ze in haar mand.
Ze krijgt elke dag 1 beker brokken met twee schepen blik voer soms eet zij dat op maar kan ook zo zijn dat ze alles over geeft omdat ze alles zo door slikt en niet kauwd.
Hoe kan ik zorgen dat mij lieve xena nog langer leeft

Tieman, 20-09-2009 15:50 #1
Mijn pup van 3 mnd heb ik nu bijina 3 weken; ik ontdekte een paar dagen geleden een hard knobbeltje links onder aan de zjkant in haar hals onder de huid; ze eet niet echt zoals ik gewend ben van mijn vorige honden en ze weegt 1250 gram ( een x ing tussen een kaninchenteckel en een dwergpincher( paps) ; ze is wel tierig, maar niet aangekomen in die paar weken. Wat kan dit zijn?

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 06-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!