InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenprobleem: trekken aan de riem

Hondenprobleem: trekken aan de riem

Als we op een comfortabele manier willen kunnen gaan wandelen met onze hond is het noodzakelijk dat hij leert om niet te trekken aan de riem. Trekken aan de riem is dominant gedrag en moet worden afgeleerd. In dit artikel gaan we leren hoe we dit moeten aanpakken Trekken aan de riem kan een gewoonte zijn, echter, niet-trekken ook. Als de hond gewend is altijd aan het einde van de riem te lopen, weet hij niet beter. Leert de baas hem echter naast te lopen aan een loshangende riem, dan zal hij dit na verloop van tijd uit zichzelf doen. Dit is dan een gewoonte geworden. Het betekent dat de baas tijdens de aanleerfase zeer consequent moet optreden. Dus niet de ene keer het goed vinden als de hond aan zijn riem loopt te sleuren en een andere keer, wanneer u aan uw andere hand een boodschappentas hebt, op hem mopperen als hij trekt.

Dominant gedrag

Trekken aan de riem is dominant gedrag, u volgt namelijk de ranghogere (hond) op dat moment. Trekt de hond, dan laat u toe dat hij de leiding neemt. Bij een hond die bezig is de baas te worden in huis, is trekken dus uit den boze.

Verplaatsbaar territorium

Voor de hond betekent de riem ook een verplaatsbaar territorium. Is de riem gespannen, dan staat de hond op de grens van zijn territorium. Bevindt ook de andere hond zich aan het einde van zijn lijn, dan staan beide op het punt het 'gebied' van de ander te overschrijden. En daar vindt nu juist het dreiggedrag plaats. Vergelijk de hond die voor het hek van de tuin staat en er komt een hond voorbij. Beide honden voelen zich op hun territorium het sterkste. Dit gevoel wordt nog eens versterkt door de directe aanwezigheid van de roedelleider (de baas).

Niet-trekken versus volgen

Het niet trekken aan de riem is iets anders dan volgen. Bij het volgen behoort een hond naast de knie van zijn geleider te lopen. Bij het niet-trekken gaat het erom dat de hond zodanig loopt dat de baas geen hinder van hem ondervindt. In de aanleerfase moet erop worden gelet dat nooit getolereerd wordt dat de hond trekt. Neem eventueel een speeltje mee en een paar voedselbeloningen zoals hondenbrokjes of stukjes gedroogde pens.

Zodra de hond trekt, noemt u de naam van de hond, gevolgd door niet trekken of rustig. Kijkt hij om, dan zal zijn lijn slap hangen en op dat moment beloont u hem. Reageert hij niet dan geeft u een kort rukje aan de riem, zodanig dat de hond naar u kijkt. Het is dus sterk afhankelijk van de hond hoe hard dit moet zijn.

Op het moment dat de hond kijkt en de riem slap hangt, beloont u hem met de stem, een klopje op de hals of een brokje. Trekt de hond weer, herhaal dan dezelfde procedure.

Maak in deze oefenfase eens plotseling rechtsomkeert of een bocht. Op deze manier leert de hond op de baas te letten. En dit opletten is onmogelijk als hij aan de riem loopt te trekken. Onderbreek dit lopen eens door plotseling het speeltje tevoorschijn te halen en even te spelen. Ook dit heeft als resultaat dat de hond beter op zijn baas gaat letten.

De juiste halsband

Koop voor de hond een goed passende riem. Het is afhankelijk van de hond welke halsband het meest geschikt is. In de dagelijkse omgang heeft lang niet elke volwassen hond een slipketting nodig en voldoet een (slippende) leren of nylon halsband goed. Bij laatstgenoemde banden zal de correctie minder hard doorkomen, maar voor honden die goed reageren op correcties, zijn deze heel geschikt. Ook halsbanden en riemen van gevlochten touw en de zogenaamde jachtlijntjes, zijn geschikt. Het voordeel van deze laatste is dat ze gemakkelijk in de jaszak kunnen worden gestoken als de hond losloopt. Gebruikt u een slipketting, neem er dan een die past; de ketting mag niet te lang zijn daar er dan niet op de juiste manier mee gecorrigeerd kan worden. Voor honden met een langharige vacht is een slipketting, tenzij voor de correctie noodzakelijk, af te raden daar deze de vacht in de nek vaak beschadigt.

Gebruik voor een pup geen slipketting maar een licht riempje. Met een slipketting worden relatief harde correcties gegeven, beter is het de pup gevoelig te houden opdat hij leert al op een zachte correctie te reageren. Blijkt de hond, als hij wat ouder is geworden, (soms tijdelijk) hardere correcties nodig te hebben, dan hebt u nog iets achter de hand.
Gerelateerde artikelen
De hond uitlaten, hoe gaat dat in zijn werk?De hond uitlaten, hoe gaat dat in zijn werk?Als u een hond heeft dan dient u ook te gaan wandelen met de hond. Zo kan de hond zijn behoeftes doen en zo kan hij zich…
Tips om uw hond beter te laten luisterenNederland behoort tot een van de hond-rijkste landen van Europa. Toch zijn er veel baasjes die niet goed weten hoe ze hu…
Winkelen voor je pup: spullen kopen die je hond nodig heeftWinkelen voor je pup: spullen kopen die je hond nodig heeftJe hebt besloten een hond te nemen. Na research heb je jouw droomhond gevonden en je mag hem bijna ophalen. Dan is het n…
Repareren of vervangen van een kapotte V-snaarRepareren of vervangen van een kapotte V-snaarDe V-snaar, ook wel V-riem genoemd, is een aandrijfriem waarmee bijvoorbeeld een auto, scooter of wasmachine mee wordt a…
Je kunt een hond niets aflerenEr zijn heel veel gedragingen van een hond die een hond eigen zijn maar die eigenlijk niet gewenst zijn in een gewoon hu…
Bronnen en referenties
  • Bron: Een boekje open over hondenproblemen

Reageer op het artikel "Hondenprobleem: trekken aan de riem"

Reacties

Thea, 24-05-2013 18:25 #2
Hallo, wij hebben ook een hond die aan de riem trekt, daarbij wil hij ook helemaal gek worden om in z, n riem te bijten en tevens niet meer los te laten. Hij heb dan gewoon de kolder in z, n kop( zo noemen wij dat) Hij heb dan gewoon een hele woeste blik, wat is hier van de oorzaak, hoop dat jullie antwoord weten

Dazzeltje (infoteur), 29-07-2011 16:03 #1
Gebruik nooit eens slipketting, je beschadigt er de het strottenhoofd mee, die wordt verbrijzeld.

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 21-04-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!