InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De hond uitlaten, hoe gaat dat in zijn werk?

De hond uitlaten, hoe gaat dat in zijn werk?

De hond uitlaten, hoe gaat dat in zijn werk? Als u een hond heeft dan dient u ook te gaan wandelen met de hond. Zo kan de hond zijn behoeftes doen en zo kan hij zich ook uitleven, snuffelen en socialiseren. Honden zijn slimme dieren en veel van het gedrag valt dan ook te verklaren. In dit artikel leest u alles over het uitlaten van de hond.

Als pup

Pups lijken net als kinderen soms onvermoeibaar. Zolang er wat te doen of te zien is zullen ze vaak actief blijven en zichzelf geen rust gunnen. Probeer daarom net zoals u kinderen op bed legt, een rust moment voor een pup te maken. Dat een pup een uur buiten mee kan lopen betekent niet dat hij niet moe is ook al ziet u het niet aan hem/haar af. Ook zijn de botten en gewrichten nog niet volgroeid waardoor deze overbelast kunnen worden en waardoor er problemen op latere leeftijd kunnen komen. U kunt bijvoorbeeld aanhouden 5 minuten x het aantal maanden.

Pups hechten zich erg snel vooral omdat ze opeens op u aangewezen zijn. Dit zorgt er voor dat ze niet snel ver bij u vandaan zullen lopen. Als u het eng vind om de pup direct los te laten kunt u kiezen voor een lange vaste lijn. Hiermee is de pup toch niet helemaal los, maar voelt het voor de pup wel als los zijn op het moment dat er geen spanning op staat. U kunt zo al van jongs af aan spelenderwijs leren om de hond los te laten lopen. Pups zijn nog niks van de buitenwereld gewend terwijl als u de pup met 8 weken krijgt hij precies in zijn eerste socialisatie fase zit. Laat de pup zoveel mogelijk alles zien en pak de pup niet op als hij angst vertoont, u bevestigt hiermee dat iets eng is. Dwing de pup ook niet tot ergens naar toe gaan, maar maak dingen leuk waardoor de pup er geen angst voor ontwikkelt.

Hoevaak uitlaten?

Zelfs bij een grote hond zult u 3 á 4 keer per dag met hem/haar naar buiten toe moeten en dan geen blokje van 5 minuten maar toch wel minimaal één grote wandeling. De hond wilt zijn energie kwijt en hij kan zo zijn natuurlijke gedrag uiten door te snuffelen, socialiseren en bezig te zijn.

Waar uitlaten?

Tegenwoordig zijn er uitlaatstroken aangelegd waar u de hond kunt uitlaten. Hier staan prullenbakken om de opruimplicht aangenamer te maken en aangezien dat stuk speciaal voor honden is zult u er vaak meerdere honden tegen komen. In sommige plaatsen bent u verplicht de hond aan te lijnen en zijn behoeftes op te ruimen. Doet u dit niet, dan kunt u mogelijk een boete krijgen. Laat het uitlaten leuk blijven voor beide, loop niet constant dezelfde route maar zorg voor afwisseling. Neem de hond eens mee naar nieuwe plaatsen en laat hem/haar lekker rennen in het bos of strand.

Meerdere honden

Als u meerdere honden bezit wil het wel eens dat ze gedrag kopiëren of dat de ene duidelijk dominanter is door bijvoorbeeld naar andere honden te blaffen op het moment dat zijn maatje erbij is. De dominante hond zal vaak ook op hetzelfde stuk plassen waar uw andere hond eerst heeft geplast. Dit doet hij/zij zodat zijn geur daar weer over heen gaat. Hoe makkelijk het ook lijkt kies niet voor zo'n riem met één handvat die zich splitst in twee riemen. Op het moment dat uw ene hond bijvoorbeeld wat van de straat eet en u wilt hem corrigeren, kan het zijn dat u onbewust de ander ook straft omdat hij dat ook aan die riem voelt. Ook kunnen ze zichzelf behoorlijk sterk maken door beide aan die riem te gaan trekken.

Neem af en toe de honden apart mee zodat u gedrag aan kunt passen en de verschillen kunt merken. Zo krijgt u ook een betere band met beide individuen.

Wat voor riem?

Hou er altijd rekening mee dat als u de hond aangelijnd heeft u waarschijnlijk ongemerkt minder commando's geeft en per ongeluk sneller aan de riem gaat trekken als u wilt dat de hond komt. Dit kan er toe lijden dat de hond steeds minder goed gaat luisteren. De hond zal merken dat hij niet meer hoeft te luisteren omdat u ook niets zegt op het moment dat hij aangelijnd is.
Veel mensen kiezen voor een tuig als de hond sterker is, echter zal de hond zich hierdoor alleen maar nog sterker gaan voelen. De honden hebben namelijk een drang om voor te gaan trekken vandaar dat de sledehonden ook een tuig om hebben. U heeft meer te zeggen met een gewone halsband omdat de nek toch een wat gevoeliger deel is voor de hond. Zorg dat de halsband goed passend is en niet afgeeft voor als het gaat regenen.

Tips

  • een hond die uitvalt aan de riem naar andere honden gaat soms prima om met anderen als hij/zij los is, dit kan komen doordat u dankzij de lijn de hond weerhoudt van zijn natuurlijke gedrag als begroeten
  • zorg dat u altijd zakjes bij u heeft voor het geval dat uw hond zijn behoefte op een ongewenste plaats doet
  • als u bij een uitrolriem steeds verandert van lengte dan weet de hond nooit tot waar hij/zij kan gaan dit stimuleert het trekken aan de riem
  • Als de hond niet direct komt als u roept, ga dan niet op hem af. Hij kan er mogelijk een kat en muis spel van maken en zo denkt hij dat hij de volgende keer toch wel gehaald wordt als hij niet komt
  • Als hij dan komt, beloon de hond dan, ook al is het wat later hij is wel gekomen. Als u hem op dit moment straft wilt hij wellicht de volgende keer niet meer naar u toe komen.
Gerelateerde artikelen
Een puppy ophalen en thuis laten wennenEen puppy ophalen en thuis laten wennenHet is eindelijk zover, je hebt een puppy uitgezocht en deze mag mee naar huis. De eerste dag van de jonge hond is een z…
Je kunt een hond niets aflerenEr zijn heel veel gedragingen van een hond die een hond eigen zijn maar die eigenlijk niet gewenst zijn in een gewoon hu…
Tips voor het uitlaten van je hondTips voor het uitlaten van je hondOver het uitlaten van of wandelen met je hond hebben hondentrainers en andere kenners van honden en hondengedrag verschi…
Aan een hond beginnenAan een hond beginnenEen hond is een trouw maatje, dat altijd thuis is als je zelf thuiskomt. Je begroet en (bijna) altijd met je wilt spelen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De hond uitlaten, hoe gaat dat in zijn werk?"

Reacties

Sil, 08-01-2017 09:02 #2
Ik heb een Schotse collie van vijf maanden oud. Deze laat ik in de ochtend ruim een half uur uit. Hij wordt dan niet geroepen, mag dan lekker snuffelen en rond huppelen. Als er anderen zijn, mag hij lekker spelen. Het tweede rondje is twee uur later. Ongeveer een half uur opnieuw en ik doe dan wel af en toe ook spelletjes met hem. Een balletje gooien (niet al te ver want dat kunnen de pootjes nog niet aan) weer twee uur later, een kort rondje. Dit zal ongeveer een kwartiertje zijn. Vlak voor zijn avond eten weer een grote ronde van ruim een half uur. Snuffelen spelen enzovoorts daarna ook nog wat oefening in de tuin. 's avonds nog een langer rondje voor het slapengaan. De eerste ronde in de ochtend en de ronde voor het avond eten bereid ik steeds wat verder uit. Het uiteindelijke doel is twee keer per dag rond de anderhalf/2 uur met hem te lopen. Dit doe ik al jaren zo dat ik dit op met mijn vorige worden terwijl ik nog werkte zo deed. Mijn honden worden altijd erg oud (16,15,18) Hoop dat dit beestje ook weer erg oud wordt!

Rona, 28-12-2015 06:03 #1
Hallo, ik heb een boxer pup van 3 maanden. Men raadt aan haar 15 min uit te laten… echter daarmee is haar energie gehalte niet voldaan. Wat nu? Reactie infoteur, 30-12-2015
En als u meerdere keren per dag 15 minuten naar buiten gaat? U kunt een hond ook geestelijk vermoeien. Zo krijgt de pup al veel prikkels binnen van bijvoorbeeld een andere omgeving. U kunt rustig aan wat basis commando's aan uw pup leren of kijk eens wat uw pup doet met zoek en vind spelletjes.

Infoteur: Bembi
Laatste update: 18-04-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!