InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Grijze Roodstaart papegaai

De Grijze Roodstaart papegaai

De Grijze Roodstaart papegaai Wie kent deze prachtige papegaai met zijn geweldig spreektalent niet. De Grijze roodstaart papegaai komt voor in Afrika, van Ivoorkust tot Angola en centraal Congo. De Latijnse naam voor Grijze roodstaart is Psittacus Erithacus. Het is een van de meest geliefde papegaaien omwille van hun spreektalent. Hieronder wat meer uitleg.

Beschrijving

De algemene lichaamskleur van de grijze roodstaart is grijs en hij heeft een rode staart. Het oog is niet bevederd en de huid errond is witachtig. De stuit is grijswit. De ogen zijn geel, de snavel is zwart en de poten zijn grijs. De ogen van de jongen zijn meer grijs-zwart, maar deze verkleuren naarmate ze ouder worden.

De grootte varieert rond de35 cm ongeveer. Het gewicht van een gezonde papegaai varieert rond de 500g. Er zijn twee varianten van de grijze roodstaart: De Congo grijze roodstaart en de Timneh grijze roodstaart. De Timneh-variant is meer timide dan de Congo papegaai en hij zijn staart is ook donkerder gekleurd (meer kastanjebruin of wijnrood). Ze zijn meestal ook iets kleiner. Bij de Congo grijze roodstaart is de staart felrood gekleurd.

Eigenschappen

Het is bewezen dat papegaaien een intelligentie hebben van een kind van ongeveer 3-5 jaar oud. Een papegaai die durft bijten is een onzekere papegaai. Deze onzekerheid kan weggenomen worden door goede sociale omgang met veel gewenning. Vogels hebben géén stembanden, en dus de grijze roodstaart ook niet, en communiceren met elkaar met harde schreeuw- en fluittonen.

Het zijn echter heel goede imitators! Ze kunnen enorm goed geluiden imiteren. Iin gevangenschap kunnen ze tot wel 750 à 1000verschillende woorden leren. Er zijn echter ook grijze roodstaarten die helemaal géén woord leren spreken, in tegenstelling tot wat sommige mensen soms denken.

Geslachtsonderscheid

Tussen de man en pop is uiterlijk heel weinig verschil. Gezegd wordt dat de poppen aan de onderkant vaak lichter van kleur zijn en dat de snavel in het algemeen kleiner is. Verder zou de kop van de pop minder rond zijn en de onbevederde plek rond het oog spitser toelopen als bij de man. Baseer je hier echter niet te veel op! Zekerheid wordt echter verkregen door de vogels endoscopisch, dan wel middels DNA-onderzoek, te laten sexen bij de dierenarts!!

Leeftijd

Net als vele andere papegaaiensoorten kunnen ze erg oud worden. Natuurlijk is dit van vele factoren afhankelijk zoals, voeding, leefomgeving, conditie e.d. Indien al deze factoren echter positief aanwezig zijn, dan kan een grijze roodstaartpapegaai gemakkelijk 60 jaar of ouder worden. Grijze roodstaartpapegaaien zijn op een leeftijd van 5 jaar geslachtsrijp. Het is echter zeer moeilijk te kweken met handtamme papegaaien!

Voeding

[List]
Speciale zaadmengeling voor papegaaien, gekiemde zaden, noten, fruit, groenten, eivoer, grit, maagkiezel, drinkwater, verse takken, vitaminedruppels, Vooral tijdens de ruiperiode moet veel eiwit voorzien worden, o.w.v. de aanmaak van een nieuw verenkleedje!
© 2007 - 2019 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Grijze Roodstaart papegaai"

Reactie

Marian, 30-01-2013 16:11 #1
Hallo met Marian, ik heb een vraag. Ik krijg van mijn broer zijn grijze roodstaart hij gaat het land uit en de gaai kan niet mee. Nu heb ik zelf ook een grijze roodstaart en nu is dus de vraag hoe moet ik het aanpakken? Ik zou het leuk vinden als ze in de toekomst bij elkaar kunnen in een kooi of kan dat nooit en kan ik beter een kooi nemen met een tussenwand?
Ik hoor graag van u met wat tips.
Vriendelijke groet Marian

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 25-12-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!