InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Checklist: aanschaf gerbil

Checklist: aanschaf gerbil

Gerbils zijn echte knaagdieren en populaire huisdieren geworden. Ze zijn verwant aan de muis en de rat. Wat heb je allemaal nodig als je voor het eerst een gerbil in huis haalt?

Kooi

Een glazen of plastic bak is het beste. Houdt er rekening mee dat gerbils echte knaagdieren zijn, en een plastieken bak er vaak veel te snel aan moet geloven. Ze houden er ook van om traliekooien stuk te bijten! Het beste is dus een oude aquarium om te vormen tot nieuw huisje voor je gerbil. Gerbils zijn echte gravers, en zo kan de bodembedekking niet door de open tralie vliegen. Voorzie dus ook een voldoende dikke laag bodembedekking. Plaats liefst enkele niveaus in de gerbilkooi, ze zullen er dol op zijn!

Bodembedekking

Best houtvezel of gedroogde mais (dit absorbeert het beste). Leg een laagje van ongeveer 15cm hoog in de kooi aangezien gerbils echte gravers zijn (hoe dikker hoe beter).

Benodigdheden in de kooi

  • nachthokje in hout of een bloempotje met een gat in: om te slapen of zich te kunnen verbergen.
  • hooi en twijgjes om te knabbelen en ook als nestmateriaal
  • zwaar eetbakje (anders stoten het bakje heel gemakkelijk om, het zijn erg actieve diertjes)
  • zwaar drinkbakje of een drinkflesje (= hygienischer) : ververs het water iedere dag.
  • Zandbakje met chinchillazand of schelpenzand (liever niet om wille van de scherpe stukjes hierin): gerbils wassen zich hiermee! Het zal enorm geapprecieerd worden door je beestjes, want ze willen net als degoes en chinchillas hun huid vetvrij houden.
  • Speelgoed: opletten met plastic buizen en radjes etc, want ze knabbelen dit graag stuk en kunnen er dan ziek van worden. U kan u beter iets in hout, metaal of steen aanschaffen. Een gesloten (i.v.m. de staart!) metalen radje is goed voor wat lichaamsbeweging en tegen de verveling!

Voeding

Het zijn echte woestijndieren en hun ingewanden zijn ingesteld op een karig menu. Ze hebben ook niet veel nood aan drinkwater.

Opmerking

Mongoolse gerbils moet u altijd minstens per twee aanschaffen. Het zijn heel erg sociale dieren die mekaars aandacht nodig hebben om een gelukkig leven te hebben. Houd er wel rekening mee dat mannetjes gemakkelijker in groepen gehouden kunnen worden dan vrouwtjes. Doordat de vrouwtjes het dominante geslacht zijn bij deze soort, zijn deze ook meestal agressiever tegenover elkaar.
© 2007 - 2019 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Checklist: aanschaf gerbil"

Reactie

Gerbil Nl, 20-06-2010 11:47 #1
Met een gerbil hoef je niet bang te zijn dat de staart tussen het radje terechtkomt. Een open radje kan prima gebruikt worden (graag zelfs!). Gebruik wel een radje van grote doorsnee. De rug van de gerbil mag niet te krom zijn tijdens het rennen om problemen te voorkomen. De klassieke 15cm doorsnee radjes zijn te klein.

Ook mannen in groepen van 3 of meer houden brengt een veel groter risico met zich mee. De kans is waarschijnlijk kleiner, maar minimaal te noemen. Houd gerbils dus altijd per 2.

Groeten Hilda van Malsen
Gerbil.nl

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 25-12-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!