InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenuitlaatservice beginnen

Hondenuitlaatservice beginnen

Hondenuitlaatservice beginnen Met het gegeven dat we een steeds drukker leven leiden, maar toch ook alle leuke dingen willen hebben en doen, is er zeker business voor de mannen en vrouwen die iets met honden hebben en een uitlaatservice beginnen. Oriënteer je goed en ga gedegen aan de slag.

Honden

Honden zijn er in alle soorten en maten en weerspiegelen niet zelden de eigenaar, dat maakt het observeren van de hond en hun bijbehorende eigenaren ook altijd zo leuk. Totaal lopen er zo’n kleine 2 miljoen honden in Nederland rond. Behalve een gedeelte wat gewoon door de eigenaar wordt uitgelaten, is er een flink aantal wat naar de honden crèche gaat en wordt over het algemeen daar uitgelaten en een ander deel maakt een of meerdere keren per dag gebruik van de hondenuitlaatservice. Het is aan een ieder om te bedenken hoe zinvol of niet het dan is om een hond te nemen als je veel (onder)weg bent.

Een service beginnen

Dierenliefde en kennis van zaken

Als je servicedienst wilt starten is natuurlijk een basis dat je van dieren houdt, maar de hondeneigenaar gaat er ook vanuit dat je wat van honden weet en hoe je met hem/haar om moet gaan. Het is geen must, maar wel meegenomen als je een gerichte opleiding gevolgd hebt (Gaus geeft bijvoorbeeld cursussen). Als je dit niet hebt, kan je ook aan de hand van voorbeelden op internet middels blogs en uitleg over hoe je handelt met de honden, laten zien dat je weet waar je over praat.
Bedenk ook minimaal één, maar bij voorkeur meerdere, prettige honden uitlaatplekken waar je de honden naar toe kunt brengen en ze even “hun gang kunnen gaan”.

Bron: Eigen hond - AnnastaalBron: Eigen hond - Annastaal

Fulltime of bijbaantje?

Je zult ook voor jezelf moeten bepalen of je het als bijbaantje ziet en bijvoorbeeld een dag per week aan de slag gaat of dat je het tot je volledige baan wilt maken en mogelijk fulltime aan de slag gaan. De keuze brengt al dan niet aanzienlijke kosten met zich mee. Immers, als bijbaantje kan je met een flinke auto met vijfde deur en vastgezette hondenbench nog wel uit de voeten. Echter, als je het fulltime gaan doen, dan moet je denken aan een grotere bus of speciale aanhanger waar je enkele honden veilig in kunt vervoeren.

Hoe kom je aan klandizie?

Als je dan toch die definitieve keuze hebt gemaakt, moet je ook nog aan honden komen. Daarvoor is het goed om je te bestrijken gebied goed leert kennen, wie zijn je concurrenten en hoe leer je potentiële klanten kennen (spreekt voor zich dat als er in je regio heel veel dezelfde bedrijven zitten, je na moet denken over een andere regio).

Men leert je kennen door verschillende marketingzaken te ondernemen zoals lokaal te folderen, visitekaartjes afgeven in gebieden waar honden en hun baasjes komen en adverteren in lokale suffertjes, maar je kunt je klanten ook via bedrijven benaderen. Een website die goed gevonden wordt, wil ook nog wel eens helpen. Zeker voor nieuwe mensen die in de regio zijn komen wonen en zaken zoeken (of mensen die voor het eerst een hond nemen). De nieuwe bewoners zijn nog niet bekend en gebruiken niet zelden internet. Maar je kunt ook gelieerde ondernemingen benaderen en afspraken maken over leads over en weer (maak het interessant voor de andere partij dat ze je aanbevelen). Denk hierbij aan:
  • trimsalon
  • dierenarts
  • hondencreche
  • dierenwinkel

Zakelijke aspecten van de onderneming regelen

Spreekt voor zich dat je ook de zakelijke dingen moet regelen zoals welke rechtsvorm je kiest bij de Kamer van Koophandel. Maar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is ook belangrijk, hoewel de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar ook vaak soelaas biedt in bepaalde situaties. Vergeet niet je algemene voorwaarden op te stellen en dit bij een contract te voegen, dit kan veel gedoe in een later stadium voorkomen. Leg altijd alles officieel vast en zeg niets toe als je twijfelt of je het wel na kunt komen.

Tot slot

Gek op dieren en speciaal honden is één, maar een speciale dienst als de hondenuitlaatservice vergt meer. Bedenk je goed, alvorens je aan de slag gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Eigen hond - Annastaal

Reageer op het artikel "Hondenuitlaatservice beginnen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-12-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Schrijf mee!