InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras: de Afghaanse windhond

Hondenras: de Afghaanse windhond

De Afghaanse windhond is voor allerlei takken gebruikt namelijk; jacht, shows, waakhond, renwedstrijden, schapenhoeder. De Afghaanse windhond valt zoals de naam al zegt onder de categorie windhonden. Met zijn lange haren en donkere ogen toont de Afghaan iets misterieus in zijn uiterlijk. De mensen in Afghanistan beweren dat de Afghaan zo'n oud ras is dat ze zijn meegeweest op de ark van Noach.

De geschiedenis

De Afghaan is absoluut één van de oudste rassen van de wereld. De Afghaan is op een Grieks wandkleed te zien die uit de 6e eeuw voor Christus komt. Al in 1929 zijn de 5 windhonden rassen terug te vinden in het Nederlandse hondenstamboek. In dit boek staat beschreven dat de Afghaan in 1927 van Engeland naar Nederland is geimporteerd. In eerste instantie waren er twee soorten afghanan:
  • berg afghaan - jaagde tussen de bergtoppen op bergherten en steenbokken
  • vlakte afghaan - jaagde op vlakke gebieden op hazen en en antillopen

Uiterlijk

De schofthoogte van een reu is 68 á 74cm. De schofthoogte van een teef is 63 á 69cm.
  • hoofd - Niet te smalle schedel. Heeft een goed zichtbare achterknobbel en lange snuit. De neusspiegel hoort zwart te zijn maar kan bij een lichtgekleurde afghaan ook wel eens in het roze voorkomen.
  • ogen - Soort driehoeksvorm, mogen in alle donkere kleuren voorkomen.
  • staart - Lang, dun behaard, loopt uit in een krul.
  • oren - Laag en naar achter aangezet.

Vacht

De vacht van de Afghaan mag in alle kleuren voorkomen. Zijn vacht is zeer lang en zijdeachtig, alleen niet op de neus en over de ruggengraat, daar zijn de haren kort aangezet. De Afghaan heeft een soort kuif over zijn voorhoofd. Deze hond heeft zeker elke dag een borstelbeurd nodig en kan zeker eens per maand een bad gebruiken. Wegens overtollige beharing en veel verharing is het mogelijk dat de Afghaan zo'n 3 maal per jaar naar de trimsalon moet gaan.

Karakter

  • onafhankelijk
  • energiek
  • terughoudend naar vreemden
  • dominant
  • gesloten
  • gevoelig
  • soms opvliegen

Opvoeding

Het is af te raden om een Afghaan als eerste hond te nemen. Ze zijn wel erg sierlijk om te zien maar dit hondenras gehoorzaamd heel moeilijk. Het blijft ten alle tijden een risico als u een Afghaan los laat. Dit doordat hij nog heel erg zijn jachtinstict heeft en het liefst achter alles aangaat dat beweegt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hondenras: de Afghaanse windhond"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 09-02-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!