InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen, afghaanse hond

Hondenrassen, afghaanse hond

Een uitleg over de kenmerkende eigenschappen van de afghaanse hond en de uiterlijke kenmerken. Dit is erg belangrijk om te weten als u overweegt een afghaanse hond te nemen. Vooraf kunt u bepalen of de desbetreffende hond wel of niet goed met kinderen kan opschieten en of u zelf ook de mogelijkheden en faciliteiten heeft om de hond ook een goed thuis te kunnen bieden. Daarnaast moet u er zich van bewust zijn dat het een hele verantwoording is om een hond goed te verzorgen.

Afghaanse hond

Gewicht reu(mannelijke hond) +/- 27 kg en hoogte +/- 68 CM.
Gewicht teefje(vrouwelijke hond) +/- 22 kgEN HOOGTE +/- 63 CM.
De afghaanse hond heeft een dikke en zijdeachtige vacht met een zeer fijne structuur in vele verschillende kleuren verdeeld over de ribben, de benen en de achterkant. De vacht moet zo natuurlijk mogelijk blijven en mag niet worden geknipt, de vacht op de oren en voeten zijn vederzacht. De laatste jaren is de afghaanse hond erg populair en geliefd geworden omdat het een fijne hond is om als metgezel te hebben, erg trouw en tolerant. Ook is het een gezelligheidsdier en heeft graag mensen om zich heen en is niet eenkennig, vind dit ook echt fijn. Dus een mensviendelijke hond die je overal naar toe kan nemen zonder problemen.

Karakter

Deze hond wordt vaak gezien op shows en hondenbeurzen omdat de hond erg mooi is. De afghaanse hond is erg trouw en erg intelligent. maar als hij niet goed opgeleid en getraind is kan hij nog weleens ongehoorzaam zijn. Het trainen en opleiden moet op een rustige en zachte manier gebeuren maar wel consequent met de nadruk op gehoorzaamheid. Maar hij is erg sociaal en past uitstekend in een gezin met kinderen.

Temperament

De afghaanse rashond is erg lief, een trouwe metgezel en een aanhankelijk ras, ook is de afghaanse hond erg gevoelig en daar moet wel rekening mee worden gehouden. Een zeer nobele en moedige ras. Ook kunnen ze goed overweg met andere huisdieren, dit is vaak geen probleem.

Verzorging

De Afghaanse hond heeft een vacht die nogal veel aandacht vergt en veel verzorging. Om de vacht goed te kunnen verzorgen is het noodzakelijk de afghaanse hond 1 x per week in bad te doen, goed wassen en spoelen zodat de haren niet gaan klitten. Er kunnen geen gewone borstels worden gebruikt maar speciale kammen en borstels die voor deze vacht nodig zijn om goed te kunnen verzorgen

.

Aktiviteiten

De Afghaanse hond moet altijd een veilig en omheind gebied hebben om te lopen. De afghaanse rashond heeft veel beweging nodig, een paar keer per dag een stevige wandeling wordt aanbevolen, minimaal 30 minuten per dag wordt geadviseerd. Ook is het van groot belang dat er altijd voldoende vers water beschikbaar is omdat de afghaanse hond een langharige vacht heeft en met warm weer last kan krijgen van oververhittingsverschijnselen.

Als u echt een afghaanse rashond wilt kopen moet u zorgen dat u zoveel mogelijk weet, over uiterlijke kenmerken maar ook is het belangrijk dat u kunt vaststellen dat de hond niet ziek is. Kunt u dit zlef niet dan is het verstandig dat u zich laat adviseren door een deskundige, dit kost wel wat geld maar het kan u veel elelende besparen. Ook is het belangrijk dat u koopt bij een gerenommeerde fokker.
© 2009 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hondenrassen, afghaanse hond"

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 08-03-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!