InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Wat vertellen de oren van een paard u?

Wat vertellen de oren van een paard u?

Wat vertellen de oren van een paard u? De oren van een paard kunnen, in tegenstelling tot de oren van een mens, ons een hoop duidelijk maken door ze te bewegen. De oren kunnen bijna alle kanten op. Maar wat wil uw paard u daar eigenlijk mee vertellen? Paardentaal is een erg interessante vorm van communicatie waar veel mensen nog een hoop over kunnen leren. Lees hier alles over de oren van het paard en wat ze u vertellen!

Waarom bewegen de oren?

Het paard beweegt meestal zijn oren naar de kant waar hij geluid wilt horen. Als de oren dus scherp naar voren staan dan is hij gericht op een punt. Veel mensen denken dat als de oren naar voren staan het paard blij is, maar als het paard gewoon zijn aandacht richt op iets hoeft hij niet blij te zijn.

Betekenissen

Hier wordt duidelijk gemaakt wat uw paard eigenlijk wil zeggen met zijn oren. Er zijn veel verschillende dingen. De meeste mensen weten wel dat als een paard zijn oren plat in zijn nek legt hij boos is, maar er zijn nog veel meer boodschappen verbonden aan de verschillende standen van de oren.

Beide oren naar voren

Als het paard zijn beide oren strak naar voren heeft denken de meeste mensen dat hij blij is, maar dit kan ook betekenen dat het paard nieuwsgierig is. Dan doet hij zijn oren strak naar voren zodat hij zo goed mogelijk het geluid kan opvangen. Dit doet het paard misschien als er een bewegend of rammelend voorwerp in zijn buurt is wat hij niet kent.

Meestal is wel te zien wanneer het paard blij is of nieuwsgierig. Als er iets engs in de buurt is is hij waarschijnlijk niet blij maar gewoon nieuwgierig. Maar als u aan komt lopen met zijn eten gaan de oortjes waarschijnlijk ook naar voren, maar dan omdat hij blij is dat hij zijn eten krijgt.

Beide oren naar achteren

Als het paard beide oren naar achteren heeft staat hij meestal op rust. Het kan ook dat hij een beetje chagrijnig is. Maar dat is meestal niet het geval. Op dit moment hoeft u een ieder geval nog niet op te passen voor het paard. Pas als de oren echt plat in de nek liggen kunt u beter even een andere kant op gaan.

Als het paard op rust staat is dat ook vaak aan meerdere dingen te zien. Meestal knijpt hij zijn ogen een beetje samen en hij kijkt een beetje voor zich uit. Ook staat de hoef van zijn achterbeen dan meetal op een puntje.

Als het paard de oren naar achteren laat hangen kan dit ook betekenen dat het paard bang is. De oren naar achteren kan dus veel verschillende dingen betekenen. Meestal is het duidelijk wanneer welke emotie bij het paard aanwezig is.

Oren plat in de nek

Op dit moment is het beter om goed op te letten. Het paard kan proberen u te bijten of proberen u te trappen. Meestal doet hij ook zijn lip wat omhoog en maakt bijt bewegingen. Het paard hoeft niet boos op u te zijn, het kan ook dat er een ander paard bij hem in de buurt is die hij daar liever niet wilt hebben. Dan zal het paard u niets doen.

Als uw paard de oren plat in de nek heeft kan het ook dat hij veel pijn heeft, maar meestal is hij gewoon boos.

Oren hangen naar de zijkant

Als de oren hangen naar de zijkant dan ontspant het paard zijn oren. Dit is een beetje hetzelfde als wanneer het paard de oren iets naar achteren heeft als hij ontspant.

Als hij dan aan het lopen is wiebelen zijn oren vaak mee omdat hij ze niet aanspant.

Een oor naar voor en een oor naar achteren

Meestal is het paard dan om zich heen aan het luisteren. Hij is dan alert op enge geluiden. Dit komt wel eens voor tijdens het rijden. Het paard is dan niet echt bezig met het rijden, maar meer met de geluiden om zich heen. U kunt dan het beste proberen de aandacht van uw paard te vragen.

Als het paard zijn oren stil houdt, een oor naar voren en een naar achteren dan hoort hij meestal al iets. Hij is dan gericht op een punt. Als de oren steeds heen en weer bewegen, zich steeds afwisselen, dan is het paard de omgeving meestal nog in de gaten aan het houden.
© 2011 - 2019 Tara96, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zintuigen van het paard - Het gehoorZintuigen van het paard - Het gehoorPaarden horen veel beter dan mensen. Het paard kan zijn oor naar de geluidsbron draaien om het geluid te lokaliseren. He…
Wat hoort een paard?Wat hoort een paard?Paarden horen beter dan mensen. Iedereen die wat met paarden doet, heeft wel eens meegemaakt dat het paard schrok van ni…
Veilig omgaan met paarden - touwhalstersTouwhalsters vind je tegenwoordig in bijna elke ruitersportzaak. Ze zijn -zoals de naam al doet vermoeden- gemaakt van t…
Grondwerk met paarden: Wat wil mijn paard mij zeggen?Grondwerk met paarden: Wat wil mijn paard mij zeggen?Wanneer u met uw paard bezig bent zult u vaker zien dat hij steeds weer anders reageert. Het ene moment staat hij rustig…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Benscherjon, Pixabay
  • Foto: http://www.morguefile.com/archive/display/606942

Reageer op het artikel "Wat vertellen de oren van een paard u?"

Infoteur: Tara96
Laatste update: 08-03-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!