Levenscyclus van vee in de intensieve veehouderij

Levenscyclus van vee in de intensieve veehouderij Pinken, vaarsen, zeugen en beren. Allemaal bekende kreten in de wereld van de intensieve veehouderij. Al deze termen hebben te maken met de levencyclus van het vee. Hoe ziet nu precies het verloop van het leven van een koe eruit? En die van een varken of kip?

Levenscyclus van de koe

Geboorte

Een koe is 9 maanden drachtig. Een kalf weegt ongeveer 40 kilogram en kan na enkele uren al lopen. Het kalf blijft niet lang bij de moeder. Na enkele dagen wordt het kalf weggehaald en zal deze met de hand worden grootgebracht. De melk van de koe wordt vervolgens voor consumptie gebruikt worden.

Stierkalf

Stierkalfjes zijn mannelijke kalfjes. Ze worden na één week verkocht om als vleeskalf grootgebracht te worden.

Vaarskalf

Vrouwelijke kalfjes worden vaarskalveren genoemd. Deze blijven meestal binnen het bedrijf waar ze geboren zijn.

Pinken

Zodra een kalf één jaar is, wordt het een pink genoemd. Op deze leeftijd weegt het dier zon 300 kilogram.

Vaars

Wanneer een pink 15 maanden oud is en zon 400 kilogram weegt, is hij geslachtsrijp. Op deze leeftijd worden ze voor de eerste keer bevrucht. Op dit moment verandert de pink in een vaars. Na negen maanden wordt een kalf geboren en heet de vaars een koe. Deze weegt dan ongeveer 550 kilogram. De koe heeft dan nog zon 10 tot 15 jaar te leven, waarin de koe nog zon 100 kilogram zwaarder kan worden.

Levenscyclus van een varken

Geboorte

Een varken is 3 maanden, 3 weken en 3 dagen drachtig. (115 dagen) Na 4 weken worden de biggen uit het kraamhok weggehaald. Het groeiproces kan in drie fases worden opgedeeld

Fase 1

In deze fase zijn de biggen 7 tot 35 kilogram. De biggen kunnen onbeperkt gevoederd worden. Bijna alles wat ze eten wordt omgezet in vlees en botweefsel.

Fase 2

In deze fase wegen de varkens 35 tot 70 kilogram. Hier begint de vetaanzet. De veehouder moet dus terughoudend gaan voederen, zodat de kwaliteit van het vlees niet daalt.

Fase 3

In deze fase wegen de varkens 70 kilogram of meer. Ook in deze fase zetten de varkens een teveel aan voedsel om in vet. Er moet beperkt gevoederd worden.

Aflevergewicht

Na zeven maanden bereiken de varkens het aflevergewicht van 110 kilogram. Bij dit gewicht zullen de varkens geslacht worden.

*Vrouwelijke varkens worden zeugen genoemd en mannelijke varkens worden beren genoemd.

Levenscyclus van een kip

Geboorte

Wanneer een haan een kip bevrucht, legt de kip 25 uur later een bevrucht ei. De kip broed dit ei uit, waar na 21 dagen een kuiken uit zal komen. Op pluimvee bedrijven worden de bevruchtte eieren uitgebroed in een broedmachine. Deze verwarmt de eieren en draait deze, zoals een kip ook zou doen.

Vrouwelijke kuikens

Vrouwelijke kuikens worden gekweekt voor verschillende doeleinden. Namelijk;
  • Net als haantjes opgroeien in grote stallen tot vleeskip.
  • Opgroeien als leghen. Na 4 maanden kan het kuiken dan 5 onbevruchte eieren per week leggen.
  • Als broedhen voor een nieuw nageslacht.

Mannelijke kuikens (Haantjes)

Haantjes worden bijna allemaal grootgebracht als vleeskip. Ze krijgen eiwitrijk voedsel waardoor ze extra snel groeien. Na zes weken, wanneer de haan 2,1 kilogram weegt, is de haan rijp voor de slacht. Een enkele haan wordt gebruikt om voor nageslacht te zorgen.
© 2011 - 2020 Timkraai, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschillende kostprijssystemenKostprijsberekening is een van de belangrijkste onderdelen van een onderneming. Is de kostprijsberekening fout of wordt…
BedrijfstakanalyseBedrijfstakanalyseVoor de beoordeling van een bedrijkfstak is het belangrijk te weten in welke levensfase men zit. De fase waarin men verk…
Het fokken van cavia'sHoe kun je verantwoord fokken met cavia's Je ziet op de foto het geslacht van een beer. Een zeug kun je herkennen aan de…
Van kalf tot melkkoe: de levensloop van een koeVan kalf tot melkkoe: de levensloop van een koeEen kalfje doorloopt diverse stadia om uiteindelijk een melkkoe te worden. Een melkkoe wordt over het algemeen twee keer…

Vrijheidsdressuur: Briezen/HinnikenIedereen heeft wel eens een paard horen briezen of hinniken. In films worden deze geluiden veelvuldig gebruikt, maar ook…
Palmen en hun vruchtenPalmen en hun vruchtenVolgens sommige bronnen bestaan er 3.000 verschillende palmen en andere melden dat het er wel 4.000 zijn. Hoewel er ook…

Reageer op het artikel "Levenscyclus van vee in de intensieve veehouderij"

Reacties

Sanne, 07-01-2016 10:32 #2
Klopt het dat melkkoeien elk jaar opnieuw een kalf moeten werpen om melk te blijven produceren?

Aniek, 20-05-2013 22:53 #1
Er kloppen een aantal dingen niet in dit artikel:

- "De koe heeft dan nog zo'n 10 tot 15 jaar te leven"
Een koe kan inderdaad nog 10 tot 15 jaar leven. Maar toch wordt een melkkoe maar 5 tot 6 jaar oud aangezien ze op die leeftijd worden geslacht.

- "Haantjes worden bijna allemaal grootgebracht als vleeskip"
Dit is niet waar. Heel veel haantjes worden vlak na de geboorte vergast. Het ras van vleeskippen is namelijk een heel ander ras dan het ras van legkippen. Een legkip-ras groeit voor deze industrie niet snel genoeg, voor iedere leghen wordt een haantje geboren en omdat deze niet snel genoeg groeien worden deze op de dag van geboorte vergast.

Infoteur: Timkraai
Gepubliceerd: 17-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!