Inslag van de Baptistina-meteoriet

De Baptistina-meteoriet was waarschijnlijk verantwoordelijk voor het uitsterven van de dinosauriërs 65 miljoen jaar geleden.

Voorgeschiedenis

Zo'n 160 miljoen jaar geleden botste een groot brok steen op een brok van 170 km, waardoor deze in honderdduizenden stukken uiteenspatte. Vele van deze stukken vlogen ongevaarlijk door de ruimte, maar sommigen raasden op de Aarde af. Eén van de brokstukken zou verantwoordelijk worden voor een van de grootste massasterftes op Aarde.

65 miljoen jaar geleden

65 miljoen jaar geleden leefden de dinosaurussen hier op Aarde. Onwetend van hun lot, gingen ze gewoon door met hun dagelijkse dingen: eten en zorgen dat je geen eten wordt. Intussen was er wel al een vage vlek in de lucht verschenen. Als de 10 km grote meteoriet de Aarde nadert, trekt de zwaartekracht aan de meteoriet waardoor deze versnelt. Wanneer de meteoriet nog dichterbij komt, stijgt de temperatuur hier op Aarde. De bossen vatten hierdoor vlam. De dinosaurussen raken in paniek, maar kunnen geen kant meer op.

Dan boort de meteoriet zich vlakbij het Yucatan-schiereiland in de Aarde met immense kracht. Doordat de meteoriet zich snel tot een diepte van 20 tot 30 km ingroef, smolten en verdampten de meteoriet en veel gesteenten van de plaats van de inslag. Hierdoor ontstond een enorme vuurbal of gaswolk. Vele diersoorten stierven hierdoor. Maar ook de schokgolf die vrijkwam door de enorme kracht, heeft veel dieren gedood. Nadat de meteoriet zich met grote kracht de Aarde inboort, werpt hij veel gesteente de lucht in. Deze komen terug op Aarde als vuurballen, waardoor er nog meer bossen in brand vliegen. Tenslotte ontstonden er enorme tsunami's, die veel dinosaurussen meesleepten en verzwolgen.

Ookal wisten sommige dinosaurussen dit te overleven, stierven ze toch uit omdat hun voedingsbron verdwenen was.

Zijn de dinosaurussen nu compleet uitgestorven?

Het merendeel van de dinosaurussen stierf uit, maar een tak overleefde; de vliegende dinosaurier. Die evolueerde tot de vogels. Ook verschillende kenmerken van dinosaurussen hebben het overleefd, zoals de holle botten, de spieropbouw. Dus als je volgende keer een vogel ziet, kijk je eigenlijk naar een nazaat van de dinosauriers.

De een zijn dood...

Als een diersoort uitsterft, kunnen andere diersoorten de vrijgekomen 'vacatures' opvullen. De dieren die die 'vacatures' opvulden waren de zoogdieren. Zij hadden de ramp overleeft door zich ondergronds verstoppen. En omdat de dieren die een gevaar vormden voor de zoogdieren uitgestorven waren, konden de zoogdieren floreren. Zodoende kon deze groep dieren zich rustig uitbreiden en de meest dominante dierengroep ter wereld. Uiteindelijk kwam uit deze groep ook een rechtoplopend/zelfdenkend dier, genaamd de mens.

Dus eigenlijk danken wij ons bestaan aan de Baptistina-meteoriet.
© 2011 - 2020 Joostbosmans, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Inslag van de Baptistina-meteoriet"

Infoteur: Joostbosmans
Gepubliceerd: Mei 2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!