InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Je paard scheren; tips, modellen en meer

Je paard scheren; tips, modellen en meer

Paarden worden om uiteenlopende redenen geschoren; de meest voorkomende reden is toch wel het scheren van de wintervacht, zodat het paard niet snel zweet en na de training snel weer opdroogt. In dit artikel vind je uitleg over verschillende scheerpatronen en praktische tips voor tijdens het scheren.

Waarom scheren?

Er zijn verschillende redenen waarom je je paard zou willen scheren. De meest voorkomende reden is toch wel de dikke wintervacht die voor hinder zorgt tijdens de training. Het paard heeft zo'n dikke vacht ontwikkeld dat hij niet meer fit is tijdens het rijden, na een kwartier al hijgt van de warmte en kletsnat is van het zweet. In zo'n geval is het voor het paard prettiger om zijn dikke jas kwijt te zijn, vandaar het scheren. Andere redenen zijn dat het paard een huidaandoening zoals bijvoorbeeld rainrot of luis heeft, die makkelijker te behandelen is als het paard geen dikke vacht heeft.

Als je je paard volledig van zijn wintervacht ontdoet, is het wel zaak om hem warm te houden met dekens.

Verschillende modellen

Er zijn heel veel verschillende scheerpatronen, ik zal de bekendsten hier onder uitleggen.

Helemaal geschoren

Dit komt het vaakst voor, het paard wordt in zijn geheel van de wintervacht ontdaan. Dit is lang niet altijd nodig, aangezien een paard niet op alle plaatsen zweet en/of warmte kwijt moet kunnen, maar mensen vinden dit model vaak wel het mooist. Vaak laten mensen wel een 'dekje' haar op de rug staan omdat paarden met een gevoelige huid anders schuurplekken van het schabrak kunnen krijgen.

Jachtmodel

Bij dit model wordt het paard zijn lichaam volledig geschoren, met uitzondering van de zadelplek en de benen.
Dekenmodel
De naam zegt het al, het paard mag een dekentje van zijn eigen winterhaar houden in het model van ee uitrijdeken. De benen worden vaak ook niet geschoren.

Streepmodel

Binnen dit model kun je eindeloos variëren tot een streep waarbij je bijna het dekenmodel scheert, tot een zeer smalle streep die alleen over de luchtpijp van het paard gaat. Dit model zie je vaak bij endurancepaarden. Als het paard een zeer smalle streep geschoren krijgt, kan hij vaak zelfs nog zonder deken blijven staan.

Praktische tips

  • Zorg ervoor dat je alle tijd hebt bij het scheren van je paard.
  • Laat je paard rustig aan het scheerapparaat wennen wanneer hij voor het eerst geschoren wordt. Sommige paarden vinden het geluid dat het scheerapparaat produceerd griezelig.
  • Zorg voor een droge ondergrond (water en elektriciteit samen zijn een slecht idee).
  • Draag een regenpak bij het scheren. Je komt onder de kleine haartjes te zitten, deze blijven niet steken in een regenpak, waardoor je andere kleding haarloos blijft.
  • Zorg ervoor dat je materiaal goed in orde is, geslepen messen, olie bij de hand, opgeladen accu's, niks vervelender dan halverwege te moeten stoppen vanwege materiaalpech.
  • Scheer het paard van achter naar voor, tegen de haargroeirichting in.
  • Scheer lange banen en laat elke volgende baan de volgende baan half overlappen, zo voorkom je happen en strepen.
  • Zorg er voor het scheren voor dat je paard zo schoon en zandloos mogelijk is, dit is beter voor je materiaal.
  • Druppel regelmatig wat olie op de messen terwijl het apparaat aan staat.
  • Scheer je paard niet als hij nat of vochtig is.
  • Bij paarden die niet gecharmeerd zijn van het geluid van het scheerapparaat kan een dot watten een uitkomst zijn.

Een figuurtje scheren

Tegenwoordig is het nogal in de mode om op je (volledig) geschoren paard een figuurtje te laten staan. Dit kan heel subtiel, maar er lopen ook paarden rond met hele kunstwerken op hun billen. Een net figuurtje maak je het makkelijkst door met stevig karton een sjabloon te maken. Dit teken je vervolgens af met een krijtje, waarna je het uit kunt scheren met bijvoorbeeld een kleine opscheermachine.
Gerelateerde artikelen
Paard toiletterenToiletteren is het mooi maken van het paard. Dat betekent eigenlijk gewoon dat het paard er helemaal netjes uitziet. Dus…
Een scheerapparaat kopenEen scheerapparaat kopenEr zijn diverse soorten scheersystemen voor mannen, en hier wordt interessante informatie over elektrische scheerapparat…
Het juiste scheerapparaat voor elke huidHet juiste scheerapparaat voor elke huidEen uitgebreid aanbod aan verschillende scheermogelijkheden maakt een keuze niet gemakkelijk. Behalve kwaliteit spelen v…
De ladyshave: informatie over de ladyshaveDe ladyshave: informatie over de ladyshaveDe ladyshave is een scheerapparaat dat op de markt is gebracht speciaal voor de vrouwen. Je kunt er gemakkelijk en snel…
Bronnen en referenties
  • Horses.nl
  • Bokt.nl

Reageer op het artikel "Je paard scheren; tips, modellen en meer"

Reactie

Jp Gertsen, 18-04-2011 09:11 #1
Kun je een paard het hele jaar door scheren? ook nu ze van vacht veranderen? Reactie infoteur, 19-04-2011
Ja, je kan in principe je paard het hele jaar door scheren. Bij oudere paarden die moeilijk verharen wordt het nog wel eens rond deze tijd gedaan, omdat ze het anders veel te warm hebben met deze temperaturen. Er wordt wel eens gezegd dat je de toplaag van de zomervacht er dan ook af scheert en dat de zomervacht dan dus minder mooi is, maar als je paard het echt veel te warm heeft doordat hij niet door zijn vacht komt is scheren wel het overwegen waard.

Infoteur: Flew
Laatste update: 02-12-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!