InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Hondenuitlaatservice

Hondenuitlaatservice

Hondenuitlaatservice De hondenuitlaatservice, ontstaan toen de hond niet langer alleen maar diende als waakdier, maar een gezelschapsdier werd en de eigenaren vaker en langer weg waren van huis en 'tweeverdieners' steeds vaker voorkomen. De hondenuitlaatservice: Een luxe van vandaag, de 21ste eeuw, niet meer weg te denken!

De hondenuitlaatservice en het doel

De hondenuitlaatservice: Vandaag de dag een veel voorkomende luxe, wordt gezien als een mooi alternatief op de dagopvang in kennels, waar toch al gauw minder mensen op meer honden werken. De voordelen van de doorsnee hondenuitlaatservice is dat de hond wordt opgehaald van het adres en dan, (meestal) een uur lekker kan ravotten met zijn soortgenootjes waarna het dier moe en tevreden weer veilig thuis wordt gebracht. Voorwaarde is wel dat de hond luisterd naar basis commandos (zoals hier, zit en af) en niet agressief is naar andere honden of onvoorspelbaar kan reageren op bijvoorbeeld kinderen of mensen met paraplus om maar iets te noemen.

Ontstaan van de hondenuitlaatservice

Hoe en waar de uitlaatservice ooit gestart is is onduidelijk, maar de reden waarom is vanzelfsprekend. Vandaag de dag werken steeds meer mensen ver van huis, er is meer werkdruk en er wordt steeds meer werk in compacte uren gestopt, dat wilt zeggen dat nagenoeg niemand tijd heeft om even naar huis te gaan om de hond uit te laten. Tevens ik ook de vrouw aan huis over het algemeen werkzaam in een bedrijf (ver) van huis, vandaag de dag heb je dus veel te maken met tweeverdieners.

Toch is de behoefte aan een hond er niet minder op geworden, waar vroeger de honden voornamelijk als waakdier werden gebruikt worden ze nu gezien als een familielid en een belangrijke vorm van ontspanning in een druk leven. Buiten het feit om dat een hond regelmatig zijn behoefte moet doen willen mensen ook graag gebruik maken van deze diensten om hun geliefde dier toch net dat beetje extra plezier en socialisatie met soortgenoten te gunnen. Dat is precies wat enkele mensen beseften en daar ook gebruik van maakten door een hondenuitlaatservice te starten.

Vandaag de dag is er dan ook een brede keuze aan verschillende hondenuitlaatservices, sommige laten de honden uit op een groot terrein waar de honden lekker rondrennen, anderen gaan het bos in of de heide op, afhankelijk van de mogelijkheden.
Zo is er ook, afhankelijk van de uitlaatservice, keuze in hoe lang de hond mee gaat met een wandeling.

Regels

Ook voor de hondenuitlaatservice, een nog vrij nieuw erkend beroep, zijn er richtlijnen. Om je bijvoorbeeld aan te kunnen sluiten bij de erkende uitlaatservice groep, genaamd 'HUS Nederand' dien je aan de volgende eisen te voldoen:

Algemene voorwaarden

  • De uitlaatservice dient ingeschreven te zijn bij de KvK.
  • De uitlaatservice dient op papier een verklaring te verkrijgen dat de honden ingeent zijn voor hun cocktailprik en kennelhoest, preventief ontwormd en ontvlooit worden en WA verzekerd zijn.
  • De uitlaatservice heeft zich aan de afgesproken tijden te houden.
  • Honden die op een open terrein uitgelaten worden dienen een penning van de uitlaatservice met telefoonnummer te dragen.
  • De uitlater moet in het bezit zijn van de cursus "Honden uitlaat service" bij Martin Gaus.
  • De uitlater moet in staat zijn de honden zonder problemen onder controle te houden en poep op te ruimen waar het tot overlast kan zijn.
  • De HUS moet op de hoogte zijn van de financiele en organisatorische zaken die te maken hebben met het runnen van een HUS.
  • De HUS moet herkenbaar zijn als een uitlaatservice voor derden.
  • Op open terrein mogen uitlaters 10 honden meenemen, op afgesloten terrein is de max 15.
  • Puppies mogen niet meer als 5 minuten wandelen per elke maand die ze oud zijn.

De bus

  • De bus dient 1x per week ontsmet te worden.
  • De vloer moet bedekt zijn met een anti-slip mat.
  • Alle onderdelen in de bus moeten gemakkelijk schoon te maken zijn.
  • De ventilatie van de bus dient voldoende en gelijkmatig te zijn.
  • De bus dient verdeeld te zijn in minimaal 3 secties zodat honden apart kunnen zitten.
  • Het mag niet mogelijk zijn dat de honden de bus onmiddellijk kunnen verlaten zodra de deur open gaat, hier dient een hek voor geplaatst te worden.
  • De bus moet degelijk verzekerd zijn.

Deze regels zijn opgesteld om een goed en kwalitatief systeem te ontwikkelen, de meeste uitlaatservices zijn dan ook al aangesloten bij HUS Nederland. Het is echter niet verplicht om je aan te sluiten bij deze organisatie al heeft het wel zijn voordelen. Het geeft meer zekerheid voor de uitlaatservice en voor de eigenaren van de honden. Het werkt dus van twee kanten.

De uitlater en de honden

Zoals al eerder aangegeven dient de hond meegaand en goed gesocialiseerd te zijn, het is de taak van de uitlater om de leiderschap van de roedel op zich te nemen en zich ervan te verzekeren dat de honden niet weglopen, slecht luisteren, overlast bezorgen of zelfs gevechten beginnen. Daarom is het zaak dat men niet te grote groepen meeneemt en dat de keuze in het vormen van groepen zorgvuldig wordt begaan.

Uiteindelijk is het beroep "hondenuitlater' een beroep waar je echt van moet houden, je moet er gevoel voor hebben, er niet te makkelijk over denken, je wandelt door weer en wind en moet constant je aandacht erbij houden, letten op de houding van de dieren, checken of alle honden er nog wel zijn, letter op honden van derden, want deze honden zijn niet per definitie meegaand of voelen zich overrompeld door de groep.

Desalniettemin is het een mooi beroep waar je vooral op zonnige dagen geweldig van kunt genieten, een erg dankbare baan dicht bij de natuur!
© 2010 - 2017 Neveah, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hondenuitlaatservice beginnenHondenuitlaatservice beginnenMet het gegeven dat we een steeds drukker leven leiden, maar toch ook alle leuke dingen willen hebben en doen, is er zek…
Thuiswerk met dierenVind jij het heerlijk om met dieren te werken en wil je graag vanuit huis werken met dieren? Lekker bezig zijn met je ho…
Wat kost een kat of een hond?Wat kost een kat of een hond?U wilt graag een huisdier aanschaffen. En u weet ook al of het een kat of hond wordt? Dat is mooi, maar wat kost zo'n be…
Een hond nemen kost tijd: de voordelen en nadelenEen hond nemen kost tijd: de voordelen en nadelenOpeens schiet het door je hoofd: ik wil een hond! Maar voordat je op zoek gaat naar een pup, zijn er een aantal dingen d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenuitlaatservice"

Reacties

Versteeg, 13-05-2017 22:36 #3
Beste Neveah,

Ik woon pal naast een omheinde hondenuitlaatplaats waar ik dagelijks urenlang geblaf van heb en zit dus niet met plezier buiten. Het is zelfs binnenshuis goed hoorbaar en wat mij betreft uitermate irritant. Nu komt er al jarenlang een hondenuitlaatservice twee maal daags met soms wel acht honden per keer de buurt trakteren. De buurvrouw is zelfs gebeten door een van de honden onder haar beheer. Ik heb gehoord dat er gemeenten zijn die professionele hondenuitlaatbedrijven verboden hebben gebruik te maken van dergelijke openbare ruimten midden in de woonomgeving. Volkomen terecht wat mij betreft gezien de ervaring van afgelopen jaren en het feit dat de eigenaar van het bedrijf mijn klacht volkomen negeert. De omheinde hondenuitlaatplek is sowieso een vreemd concept, degene die dat bedacht heeft wil dat vast ook niet naast z'n eigen woning. Als de eigenaar van het bedrijf een klein stukje verder rijdt is ze uit de stad en heeft niemand er last van. Daarnaast is haar bedrijf gevestigd in een naast gelegen gemeente. Graag zou ik van u willen weten hoe dit geregeld is.

Benieuwd naar uw reactie en met vriendelijke groet

J. Versteeg Reactie infoteur, 05-07-2017
Beste J. Versteeg,

Mijn excuses voor mijn late reactie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe het er voor staat met de huidige wetgeving, in de tijd dat dit artikel is geschreven was het nog een grijze zone en werden de regels meer gebaseerd op eventuele klachten. Had een buurtbewoner een klacht en bleef deze herhaaldelijk de kop op steken dan werden er maatregelen opgelegd.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld het ommuren van het terrein of niet langer blafhonden aannemen en de algehele overlast reduceren (honden niet teveel opjutten, niet alles maar los rond laten rennen etc etc).

Bij mijn weten kunt u zeker een zaak maken van de geluidsoverlast maar ik raad wel aan bewijs aan te leveren zoals geluid- en eventueel beeldopnames en de hele buurt hier bij te betrekken want men gaat helaas niet zomaar overstag en het bedrijf zal ook niet zonder slag of stoot toegeven, zeker omdat dergelijke uitlaatservices relatief rendabel zijn.

Jeroen, 06-12-2015 12:27 #2
Beste Jeroen,

Blij te horen hoe jij erover denkt. Helaas is het wel zo, dat er tegenwoordig in deze branche veel gevraagd wordt naar papiertjes. Of je moet al eerder bij een uitlaatservice hebben gewerkt. Ik heb zelf op diverse manieren en op vrijwillige basis met verschillende dieren gewerkt op boerderijen, waaronder paarden en honden, maar ben tot nog toe niet in de prijzen gevallen voor een baantje als hondenuitlater, hoewel ik dat graag zou doen. Heb wel eens een dagje mogen meedraaien met een uitlaatservice, zodat het max. te wandelen aantal honden niet zou worden overschreden. De wandeling betrof slechts een uurtje en het grootste deel van de tijd zit je eigenlijk op de weg tijdens het halen en brengen. Een ervaren koerier, is wat mij betreft een betere hondenuitlater dan iemand afkomstig van de Martin Gaus academie. Tenzij je hondentrainer wilt worden natuurlijk, dan is zo'n papiertje ter aanvulling en bevestiging wel handig.

Mvg, Jeroen

Jeroen, 19-06-2013 22:19 #1
Beste Neveah,

Zijn dit regels die je zelf hebt verzonnen of is er een bepaalde zelfopgerichte organisatie die dit heeft verzonnen? Ben ik erg nieuwsgierig naar.

Ik heb zelf een uitlaatservice en heb hier nog nooit over gehoord. Ik doe het alweer 4 jaar.

Natuurlijk sta ik ingeschreven bij de KvK, ben verzekerd en heb ik de honden onder controle, maar zaken zoals in het bezit van een papiertje van Martin Gaus of dat ik een anti-slip mat moet hebben heb ik nog nooit van gehoord. Dat maak ik zelf wel uit denk ik dan.

Ik ben de uitlaatdienst begonnen door mij simpelweg in te schrijven en een bus met hokken te kopen. Klanten vragen mij weleens heb je hier een diploma voor gehaald, en dan zeg ik gewoon nee, ik ben gewoon zo begonnen. Geen problemen mee gehad. Betaal gewoon mijn belasting, ben erg goed voor de honden en voor de rest zijn mijn klanten daarom ook erg tevreden.

Groeten,

Jeroen Reactie infoteur, 21-09-2013
Beste Jeroen,

ik heb destijds bij een grote uitlaatservice gewerkt. Hier heb ik dan ook het grootste deel van de informatie vandaan. Verder komt een groot deel van de informatie (Waaronder de punten die u noemt) bij de organisatie HUS-Nederland vandaan. Deze regels zijn een regelgeving waaraan u moet voldoen als u lid wilt worden van deze organisatie. Als u voor uzelf aan de slag bent dan hoeft dat natuurlijk niet.

Excuses voor mijn late antwoord.

Met vriendelijke groet,
Tessa

Infoteur: Neveah
Laatste update: 07-07-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!