InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Kattenbakvulling: keuze uit veel soorten

Kattenbakvulling: keuze uit veel soorten

Kattenbakvulling: keuze uit veel soorten Voor een kat die niet of weinig buiten komt zal de eigenaar zeker een kattenbak als toilet in huis hebben. Zon kattenbak heeft meestal een hoge deksel om geurtjes tegen te houden. Maar dat is onvoldoende om welke reden de bak dikwijls gevuld is met grit welke de sterk ruikende urine absorbeert waardoor de lucht daarvan minder doordringt. Ook bestaan er kattenbakvullingen van diverse andere samenstellingen met hetzelfde doel. Maar dan nog zal de kattenbak zeer regelmatig verschoond moeten worden om onaangename luchtjes in huis te voorkomen.

Hoofdeigenschappen en bestanddelen van kattenbakvullingen

Kattenbakvullingen zijn er in zeer veel soorten en onderscheiden zich onder meer op hoofdeigenschappen en bestanddelen als klonterend, niet klonterend, silicaat en natuurlijk.

Klonterend

Klontvormende kattenbakvulling klontert op het moment dat het in aanraking komt met vloeistof. Het bestaat voor het grootste deel uit bentoniet. Bentoniet is een in de natuur voorkomende natrium-kleisoort. Als kattenbakvulling heeft die kleisoort de vorm van kleine steentjes die ook grit worden genoemd. Grit zorgt er tevens voor dat de kat aan zijn natuurlijke drang kan voldoen om zijn behoefte te begraven. Schoonmaken van de kattenbak gevuld met klonterend bentoniet is eenvoudig en hoeft minder vaak te gebeuren dan met sommige andere materialen.

Niet klonterend

Ook bestaan er verschillende soorten kattenbakvullingen die juist niet klonteren en die grote hoeveelheden vocht kunnen opnemen. Klonterend of niet klonterend wordt gekozen naar persoonlijke voorkeur van degene die de bakken schoonmaakt. Niet klonterende kattenbakvulling is meestal gemaakt uit natuurlijke materialen zoals klei of hout. Een nadeel van dit materiaal is dat het vaker vervangen moet worden.

Silicaat

Silicaat kattenbakvulling is poreus en bestaat uit een mengsel van zeolitische materialen. Zeolieten zijn mineralen die een grote hoeveelheid vloeistof kunnen opnemen waardoor geuren bestreden worden. Zeolieten vormen bijna vijfennegentig procent van de aardkorst en komen in talrijke varianten voor.

Plantaardig

Een groot aantal kattenbakvullingen bestaat uit plantaardig materiaal zoals bijvoorbeeld uit natuurlijke vezels zoals zaagsel van dennen en sparren of gerecycled materiaal. De juiste vulling kiezen kan het best op basis van ervaring, dus uitproberen welke het best bevalt.

Aan natuurlijke kattenbakvullingen worden geen chemicaliën toegevoegd en zij bevatten ook geen bindmiddel. Het zaagsel is afkomstig van bomen die speciaal worden aangeplant of overblijven van reguliere kap. Het product is biologisch afbreekbaar en kan op de composthoop worden gestort of zelfs in de open haard worden verbrand. Als de kat deeltjes inslikt ontstaan geen nadelige gevolgen.

Regelmatig schoonmaken

Ondanks de vorm van een kattenbak waarmee getracht wordt geurtjes te voorkomen en het gebruik van kattenbakvulling zal het toch noodzakelijk zijn de bak regelmatig te verschonen. Dagelijks omscheppen van de vulling kan ook bijdragen aan minder luchtjes. De bak zelf is meestal van kunststof en kan het best met een sopje worden schoongemaakt

Bentoniet eigenlijk ongezond

Een nadeel van het gebruik van bentoniet is dat het afgraven van de delfstof niet goed is voor het milieu. Daarnaast kunnen tijdens het schoonmaken stofdeeltjes vrijkomen wat slecht is voor de longen. De kat zelf kan ook nadeel ondervinden als hij deeltjes van de korrels binnen krijgt bijvoorbeeld bij het wassen van de poten. De klei is niet biologisch afbreekbaar waardoor de kleine deeltjes zich ook in het spijsverteringssysteem kunnen nestelen. Gebruik van natuurlijke kattenbakvulling is daarom veiliger.

Biologisch afbreekbaar en milieuvriendelijk

Naast kattenbakvulling uit bentoniet en zaagsel bestaat er ook vulling die is gemaakt uit natuurstro dat wordt samengeperst tot korrels. Die korrels zijn biologisch afbreekbaar. Er zijn ook geen onnatuurlijke elementen aan toegevoegd waardoor de kattenbakvulling milieuvriendelijk is. De korrels zouden zelfs door de toilet gespoeld kunnen worden of kunnen gecomposteerd worden.

Tips voor het omgaan met de kattenbak

  • Schep de kattenbakvulling dagelijks om.
  • Voeg extra vulling alleen toe indien nodig.
  • Gebruik niet te veel omdat veel katten dat niet prettig vinden.
  • Pas geen kunstmatige geuren toe om te maskeren.
  • Gebruik geen chemicaliën of bleekmiddel.
  • Maak de bak schoon met warm water en zeep.
  • Zet per kat één eigen bak.
  • Zet de bak niet op warme plekken wat geurversterkend werkt.
Gerelateerde artikelen
Het onderhouden van de kattenbakHet onderhouden van de kattenbakIedereen die een kat heeft, zal ook een kattenbak hebben. Een bekend nadeel van het hebben van een kattenbak is dat het…
Vervelende geurtjes van de kattenbak tegengaanVervelende geurtjes van de kattenbak tegengaanHet tegengaan van vervelende geurtjes van de kattenbak hoeft helemaal geen moeilijk karwei te zijn, maar kan wel de situ…
Onzindelijkheid bij een katDe kat is van nature een erg zindelijk dier, maar door verschillende oorzaken kan een kat onzindelijk raken en zijn beho…
De kattenbaktrainingDe kattenbaktrainingBij het in huis nemen van een nieuwe kat of kitten is het geven van een kattenbak training het allerbelangrijkste als je…
Het kiezen van de juiste kattenbakHet kiezen van de juiste kattenbakHet kiezen van de juiste kattenbak kan een hele uitdaging zijn. De kat is namelijk erg kieskeurig en zal niet altijd tev…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker Free Vector Images, Pixabay
  • http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbakvulling
  • https://www.petsplace.nl/advies/a/kattenbakvulling
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kattenbak
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeoliet

Reageer op het artikel "Kattenbakvulling: keuze uit veel soorten"

Reactie

Helena Clybouw, 16-08-2019 12:00 #1
Beste, ik heb een vraag: kattenbakvulling met attapulgiet, mag dit niet klontervormende kattebakvulling gebruikt worden in zanderige groententuinen?
Met vriendelijke groeten

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 07-08-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!