InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Een paludarium, al geprobeerd?

Een paludarium, al geprobeerd?

Een paludarium is een combinatie van een terrarium en een aquarium. Voor het houden van bepaalde dieren is dit de enige oplossing.

Het paludarium, een uitdaging

Wie vissen wil houden, begint een aquarium. Wie liever slangen, spinnen of wandelende takken in de huiskamer heeft, zal een terrarium beginnen.

Denk je echter aan kikkers, padden of wateragamen, dan kun je best een paludarium beginnen.

De naam

Het woord paludarium komt van het Latijn: palus (genitief: paludis), dat moeras betekent.

Wat is een paludarium?

Een paludarium is een ruimte om dieren te houden, waar zowel een gedeelte vasteland als een deel water aanwezig is.

Niet enkel voor amfibieën

Bij het lezen van bovenstaande beschrijving denken we dadelijk aan amfibieën, omdat die een stuk van hun leven op of onder water doorbrengen en een stuk op het vasteland. Er zijn ook heel wat reptielen die een paludarium nodig hebben. Bepaalde hagedissen en schildpadden kunnen niet zonder waterpartij.

Hoe maak je een paludarium

Op het eerste gezicht zou kunnen zeggen: ik plaats een bak met water in mijn terrarium of ik verdeel mijn terrarium met een glazen wand in twee delen, het ene vul ik met aarde, het ander met water.

Dit kun je wel doen, maar er komt meer bij kijken. Bijvoorbeeld moet je weten of de beoogde dieren in water en op land leven of enkel water opzoeken voor de paartijd. Hoeveel oppervlakte hebben ze van elk nodig?

Wie gaat met wie?

Het is ook van groot belang, ofwel slechts één diersoort te houden, ofwel een combinatie die samen gaat. Hier kun je niet zomaar mee experimenteren. Zoek eerst de compatibiliteit uit in handboeken of vraag raad in de dierenwinkel.

Wil je toch combineren

Als je toch verschillende soorten samen wilt houden, zorg dan dat zowel iedere soort als ieder exemplaar voldoende levensruimte hebben. Is dit niet het geval, dan kunnen gedragsstoornissen optreden zoals kannibalisme.

Ook moet je nagaan of de verschillende soorten dezelfde noden hebben: denk hierbij aan temperatuur, dag- en nachtritme, zuurtegraad en hardheid van het water, enz.

Beplanting

Sommige dieren hebben liefst een vrij kaal landgedeelte in hun paludarium, terwijl ander graag een groen zone hebben. Let hier ook op!

Verbinding tussen land en water

Sommige diersoorten hebben graag een bruggetje tussen het land- en het watergedeelte. Dit kun je bijvoorbeeld maken met een stuk kienhout dat met de voet in het water zit en uitsteekt tot op het landgedeelte.

Veel succes!
Gerelateerde artikelen
Dieren: kopen van een terrariumDieren: kopen van een terrariumEen terrarium kan vrij goedkoop worden gekocht. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan, zoals via het internet. O…
Dieren EHBO: In het wild voorkomende amfibieënSchildpadden, hagedissen, slangen en zelfs krokodillen zijn reptielen, die nog wel eens als huisdier gehouden worden. En…
Wandelende tak uit de reeks Kleine beestjesrecensieWandelende tak uit de reeks Kleine beestjesHet boek met de titel Wandelende tak behoort tot de reeks Kleine beestjes van uitgeverij Ars Scribendi. In het boek kun…
Waterschildpad als huisdierHeeft u net een waterschildpad aangeschaft of bent u van plan er een aan te schaffen? Dan moet u zich wel eerst realiser…

Reageer op het artikel "Een paludarium, al geprobeerd?"

Reactie

L. Kamps, 05-06-2008 11:11 #1
Ik ben pas gestart met een paludarium maar heb het volgende probleem. Bovenin de bak zitten 2 sproeiers, hoe kan ik deze het beste laten sproeien, via de pomp onderin lukt het niet.

met vriendelijke groet,
L.Kamps

Infoteur: Salilus
Gepubliceerd: 17-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!