InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Dieren EHBO: Inwendige parasieten(wormen)

Dieren EHBO: Inwendige parasieten(wormen)

Inwendige parasieten zijn organismen, die zich ophouden in de inwendige organen van het lichaam, zoals het maagdarmkanaal, de lever, de longen en de spieren. Er zijn verschillende soorten inwendige parasieten, die bij de hond, kat en andere huisdieren voorkomen, Ze vormen ieder voor zich een apart probleem en moeten alle op verschillende manieren en met verschillende medicijnen bestreden worden.

Ontwormen

Het is onmogelijk om even naar de apotheek te gaan en er een middel te halen om een hond op veilige en effectieve wijze te ‘ontwormen’. Er moet eerst een juiste diagnose gesteld worden.

Veel huisdiereigenaren denken ten onrechte dat elke ziekte van hun dier door ‘wormen’ wordt veroorzaakt, en dienen dan eerst een wormkuur toe. U kunt dit beter niet doen, omdat het een ziekte, die toch al ernstig is, nog kan verergeren. Elk wormmiddel is vergif, d.w.z. voor de worm, niet voor de patiënt.

Er bestaan zeer veel goede en veilige wormmiddelen; als u echter het verkeerde middel toedient, een foute dosering geeft of de patiënt ontwormt, als hij een andere ziekte onder de leden heeft, kunt u uw huisdier vergiftigen. Laat uw dierenarts altijd eerst de juiste diagnose stellen en u de aangewezen medicijnen voorschrijven.

Het probleem van de inwendige parasieten is van gebied tot gebied verschillend. Parasieten gedijen het best in een warm, vochtig klimaat; vooral in de tropen en subtropen kunnen ze een groot probleem vormen. In onze noordelijke streken voelen deze parasieten zich duidelijk veel minder thuis. Men moet echter niet generaliseren en de situatie in elk gebied op zich beoordelen.
Algemene achtergrondinformatie over enkele van de meest voorkomende parasieten. Roep echter voor een specifiek advies de hulp van uw dierenarts in.

Uitwendige parasieten (vlooien, luizen, teken en schurftmijten)

Uitwendige parasieten zijn insektachtige organismen, die hun levenscyclus geheel of gedeeltelijk, op of vlak onder het huidoppervlak van hun gastheer voltooien. Uitwendige parasieten veroorzaken zowel bij hond als kat veel huidaandoeningen. Ze veroorzaken hierbij jeuk en ongemak en kunnen tevens allerlei infecties en andere ziekten overbrengen.

De meeste uitwendige parasieten komen bij vele diersoorten voor. De schurftmijt vormt hierop echter een uitzondering, doordat deze soort specifiek is. Sommige parasieten brengen de meeste tijd op hun gastheer door, terwijl andere de meeste tijd buiten hun gastheer leven en zich alleen op het dier begeven om zich gedurende korte perioden te voeden. De kennis van de levenscyclus van de parasiet is van groot belang Voor een succesvolle behandeling en bestrijding.

Ter bestrijding van uitwendige parasieten worden insekticiden gebruikt. Dit zijn giftige stoffen, die met grote voorzichtigheid toegepast moeten worden. Het is altijd veiliger en vaak ook effectiever om de parasiet buiten het dier te bestrijden. De bestrijdingsmiddelen die op het dier zelf toegepast worden, moeten per diersoort zelfs per individu naar behoefte aangepast worden.
Gerelateerde artikelen
Ontwormen van paardenPaarden onderhouden is niet alleen voorzien in voedsel en water. Je moet ook voorkomen dat ze ziek worden. Hierbij hoort…
Parasieten bij reptielen en amfibieënDe meest voorkomende ziektes bij amfibieën en reptielen zijn parasitaire infecties. Nakweekdieren hebben minder last van…
Paard ontwormen met kruiden: het nieuwe ontwormen?De meest bekende manier van ontwormen (het bestrijden van parasieten) is het om de acht weken toedienen van een chemisch…
Ontwormen van uw paardOntwormen van uw paardIedereen die paarden houdt heeft ermee te maken: ontwormen. Tegenwoordig moeten ontwormingsmiddelen op recept verkregen…
Gezondheidsproblemen bij de hond: DarmwormenWormen en gerelateerde ziektes zijn veel voorkomende problemen bij honden. Gelukkig worden maar weinig honden ernstig zi…

Reageer op het artikel "Dieren EHBO: Inwendige parasieten(wormen)"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 02-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!