InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Dieren EHBO: In het wild voorkomende amfibieën

Dieren EHBO: In het wild voorkomende amfibieën

Schildpadden, hagedissen, slangen en zelfs krokodillen zijn reptielen, die nog wel eens als huisdier gehouden worden. Enkele ervan zijn erg groot of giftig en kunnen dus gevaarlijk voor de mens zijn. De dieren voelen zich het meest thuis in een koele omgeving; hun lichaamstemperatuur wordt voor een groot deel ook bepaald door de temperatuur van de omgeving, waarin ze zich bevinden. Sommige amfibieën leven een groot deel van het jaar alleen in het water en brengen, als ze zich voortplanten, deels in het water en deels op het land door.

Ze leven in een koele, vochtige atmosfeer en u kunt ze dan ook het best houden in een ruimte of aquarium, waarin een deel uit water bestaat en de rest uit droog zand, een stuk drijvend schors, mos, humus of bosgrond. Voeg geen chloor aan het water toe en ververs het vaak, want het vervuilt snel door bedorven voedselresten en uitwerpselen.

Breng amfibieën niet in dezelfde ruimte onder als slangen, slakken of vissen; het kan gebeuren dat de ene soort de andere soort opeet! U moet amfibieën enkele malen per week een kleine hoeveelheid voedsel geven. Elke soort heeft zijn eigen voedsel. Sla, brokjes voor konijnen, cavia’s en honden, fijngemaakte hardgekookte eidooiers, rauw vlees of lever zijn geschikte voedingsmiddelen. Als u van plan bent een amfibie langere tijd te houden, moet u meer details over de verzorging van deze diersoort zien te verzamelen.

In het wild voorkomende reptielen.

Schildpadden, hagedissen, slangen en zelfs krokodillen zijn reptielen, die nog wel eens als huisdier gehouden worden. Enkele ervan zijn erg groot of giftig en kunnen dus gevaarlijk voor de mens zijn. Het is beslist onverstandig om in het wild levende reptielen als huisdier te gaan houden. Ik zal hier echter enkele algemene wenken geven voor de huisvesting, verzorging en voeding van reptielen, voor het geval dat u ze tijdelijk opneemt om ze van een ziekte of verwonding te laten herstellen. Als ze genezen zijn moet u ze weer in hun natuurlijke omgeving loslaten.

Schildpadden

Men deelt de schildpadden in in zee-, zoetwater- (semi-water-) en landschildpadden. Zeeschildpadden zijn zeer zeldzaam, maar zoetwater- en landschildpadden komen meer voor en kunnen met goed resultaat in gevangenschap gehouden worden. Ze gedijen het best bij een temperatuur van 23°tot 29°C en de omgeving mag niet kouder dan 21°C zijn.
U kunt schildpadden het best houden in een terrarium of kist met wat stenen en grind erin als vasteland en een ingegraven pan met water als vijvertje. Hang er een warmtelamp boven. Zet ze overdag in het zonlicht.

Een schildpad heeft een gevarieerde voeding nodig en eet o.a. sla, appels, regenwormen, insekten, vis, gemalen mager vlees, kaas en blikvlees voor honden. Miereneieren, die veel als schildpadvoedsel verkocht worden, vormen een onvolledige voeding. Strooi bij kleine waterschildpadden om de dag wat voedsel in het water (als ze groter worden tweemaal per week). ververs het water regelmatig, zodat het steeds schoon is.

Een schildpad met een zacht schild moet u levertraanolie, gemalen eierschalen of vis door zijn voedsel geven. Bij schildpadden met tranende of dichtzittende ogen moet u levertraanolie aan de voeding toevoegen en ze wat meer in het zonlicht zetten. Ook kunt u eenmaal daags de ogen deppen met een watje met boorwater of lauwe thee.

Krokodillen

Een enkele maal worden kleine kaaimannen en krokodillen, die in het zuiden van de Verenigde Staten en in Zuid-Amerika in het wild voorkomen, als huisdier gehouden. Om ze op te pakken moet men deze reptielen met één hand achter de kop en met de andere hand ter hoogte van de staartbasis vastpakken.

U kunt ze huisvesten in een terrarium, zoals dat voor schildpadden is beschreven, maar ze prefereren een hogere temperatuur (27° tot 32°C). Ze eten rauw mager vlees, vis bijvoorbeeld voorn — en u moet ze tweemaal per week voeren. Gooi het voedsel in het water.

Hagedissen

Deze dierensoort komt over de hele wereld voor. Hun levensbehoeften variëren per soort, maar de meeste hagedissen hebben veel zonlicht nodig en prefereren een temperatuur van 29° tot 32 °C. Er zijn veel hagedissen die insekten eten (vliegen, maden), meelwormen of regenwormen, maar sommige andere soorten eten fruit, zaden en bessen. Al deze reptielen moet u dagelijks voeren.
Gerelateerde artikelen
Ectoparasieten bij reptielen en amfibieënMijten zijn de meest geziene ectoparasieten bij amfibiën en reptielen, maar er zijn nog andere soorten ook: bloedzuigers…
Het dierenrijk – gewervelde dieren ingedeeldHet dierenrijk – gewervelde dieren ingedeeldHet dierenrijk bestaat uit allerlei afdelingen, klassen en soorten. Dieren zijn ten eerste te verdelen in twee groepen:…
Gewervelde DierenGewervelde dieren (Vertebrata) zijn dieren met een inwendig skelet. Er zijn er op aarde meer dan 50.000 soorten van: op…
Padden in huis: hoe houd ik padden uit mijn huis?Padden in huis: hoe houd ik padden uit mijn huis?Padden komen in veel tuinen voor. Ze werken als biologische bestrijding van slakken en muggen en staat leuk op een water…
Wat is een amfibie en hoe herken ik een amfibie?Wat is een amfibie en hoe herken ik een amfibie?Amfibieën zijn koudbloedige dieren die tijdens hun leven een zogenaamde "metamorfose" ondergaan. Hiermee bereiden ze zic…

Reageer op het artikel "Dieren EHBO: In het wild voorkomende amfibieën"

Reactie

Yos, 16-06-2013 18:26 #1
Schildpadden houden in een kist met een ingegraven pan met stenen? is dit een grap want dat is verre van de juiste verzorging voor een schildpad.

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 02-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!