InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Over zadels: boom vs. boomloos zadel

Over zadels: boom vs. boomloos zadel

Boomloze zadels worden steeds populairder. In vergelijking met zadels met een boom heeft het boomloze zadel een flexibele pasvorm waardoor het makkelijker pas. Het boomloze zadel kan daarom een uitkomst bieden voor paarden met een moeilijke rug. Toch heeft de boom in een zadel ook voordelen, zo is de drukverdeling in een zadel met boom over het algemeen beter dan bij een boomloos zadel, mits het zadel goed past! Dus, wat is nou een verstandige keuze voor u en uw paard? Een zadel met boom, of toch boomloos? Dit artikel is niet bedoeld om het boomloze of juist het boomzadel te promoten. Het is enkel bedoeld om u een weloverwogen keuze te helpen maken als het aankomt op het aanschaffen voor het juiste zadel voor uw paard. Engelse zadels, western zadels en Spaanse zadels bestaan allemaal in varianten met of zonder boom.

Wat is een boomzadel?

Het primaire doel van de boom in het zadel is het verdelen van het ruitergewicht over een zo groot mogelijk oppervlak. Bij een zadel wat goed past voor zowel paard als ruiter, is een boomloos zadel in principe een prima keuze.

Met een goed passend zadel bedoel ik dat de boom de juiste breedte heeft voor de schoft van het paard. Daarnaast moet de inchmaat van het zadel passen bij de maat van de ruiter. Welke inchmaat u nodig heeft hangt af van uw kleding maat, maar ook van het type zadel en of het zadel een diepe zit heeft of niet. Daarom worden in dit artikel geen standaarden gegeven. Een derde punt om op te letten is of het zadel in de lengte op het paard pas. Het zadel mag niet voorbij de laatste rib van het paard komen. Is dit wel het geval, dan kan het zadel op de nieren drukken. Met name western zadels kunnen te lang zijn voor de korte paardenrug, maar ook bij Engelse of Spaanse zadels moet hieraan aandacht besteed worden.

Omdat elk paard verschillend is, is het erg moeilijk om een goed passend zadel te vinden. Daarnaast verandert het paard ook in de loop van zijn leven, simpelweg door het ouder worden en/of door het gespierder worden door training. Een slecht passend boomzadel kan rugproblemen bij zowel paard als ruiter veroorzaken. Daarnaast kan het zadel de bewegingsvrijheid van het paard beperken.

Wat is een boomloos zadel?

Het voordeel van een boomloos zadel ten opzichte van een boomzadel is de flexibele pasvorm, het vormt zich naar de rug van het paard. Dit kan een uitkomst bieden voor paarden met een moeilijke rug (zoals een hoge schoft en een holle rug). Andere voordelen van het boomloze zadel zijn de soepelheid, waardoor het paard minimaal beperkt wordt in zijn bewegingen. Daarnaast is er veel contact tussen paard en ruiter, waardoor zij elkaar goed aanvoelen.

Het nadeel van het boomloze zadel is dat de druk van de ruiter minder goed wordt verdeeld dan bij een boomzadel. Hoewel sommige combinaties probleemloos lange ritten maken, zijn er ook paarden waarbij na verloop van tijd drukplekken ontstaan, precies onder de zitbeenknobbels van de ruiter.

Waarom kiezen voor een boomzadel of juist voor een boomloos zadel?

Zowel boomzadels als boomloze zadels kunnen bijdragen aan het rijplezier van paard en ruiter, maar ze kunnen ook rugproblemen veroorzaken of versterken. Hoewel het boomloze zadel een veilige optie lijkt, is het niet ideaal door de minder goede drukverdeling. Een boomzadel is wat dat betreft beter geschikt, mits het zadel echt goed past.

Mijn advies is daarom altijd een zadelmaker te laten komen en ook om het zadel regelmatig te laten controleren en aan te laten passen indien nodig. Bespaar niet op de zadelpasser, want goedkoop is echt duurkoop als uw paard rugproblemen ontwikkeld door een slecht passend zadel.

Heeft u een jong paard dat nog volop in verandering is (groei en bespiering), dan zou u eventueel een leenzadel kunnen overwegen om zo kosten te besparen. Dit zadel leent u bij uw zadelpasser, die als het paard uitgegroeid is dit zadel weer terugneemt en een (duurder) op het paard afgestelde paard aan u verkoopt. Op deze manier hoeft u niet steeds een nieuw zadel te kopen maar minimaliseert u wel de kans dat er problemen ontstaan door het langdurig rijden met een slecht passend zadel.

Een boomloos zadel kan met name een uitkomst bieden voor een paard met een erg moeilijke rug. Daarbij is het ook als u voor een boomloos zadel kiest de moeite waard om te investeren in een goede kwaliteit zadel, zoals een barefoot.
Gerelateerde artikelen
Rijden met een boomloos zadel?Een boomloos zadel en een zadel met boom verschillen als je naar ze kijkt niet heel veel. Maar het verschil voor u en uw…
Natuurlijk paardrijden: boomloos rijdenBij een boomloos zadel ontbreekt het harde deel uit het zadel, waardoor het zadel zeer flexibel is. De ruiter voelt de b…
Paard: boomloze zadelsIn een Engels rijzadel zit een ijzeren of kunststof boom, die het zadel zijn vorm geeft. Boomloze zadels hebben in plaat…
Het belang van een goed passend zadelEr zijn veel mensen die dol zijn op paardrijden. Helaas weten lang niet al deze mensen hoe belangrijk het is om met een…
Atrofie bij paardenAtrofie houdt in dat het spierweefsel bij het paard afneemt. Atrofie komt met name voor op de rug van het paard, vlak na…
Bronnen en referenties
  • http://www.boomlooszadelbecidor.nl/c-1372583/waarom-boomloosrijden/
  • En uit gesprekken en discussies met paardenmensen

Reageer op het artikel "Over zadels: boom vs. boomloos zadel"

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 05-06-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!