InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Een eigen paard

Een eigen paard

Iedere paardengek droomt ervan: een eigen paard. Een eigen trouwe ros waarmee je alles kan doen. Rijden wanneer je wilt, springen, dressuur, wedstrijden, het maakt allemaal niet uit! Maar weet men wel wat er komt kijken bij het hebben van een eigen paard?

Het kopen van een eigen paard

Voordat men overgaat tot het kopen van een eigen paard, moet er veel gebeuren. Verstandig is om eerst vast te leggen met welk doel je een paard koopt. Aan de hand hiervan kan je op zoek gaan naar een paard die kan voldoen aan de eisen. Door te zoeken op internet vind je veel paarden, maar je kunt ook kijken bij handelsstallen. Het is verstandig om iemand mee te nemen die verstand heeft van het kopen van paarden, bijvoorbeeld je instructeur. Wanneer je blik is gevallen op een paard, kun je gaan proefrijden. Je doet er goed aan om meerdere keren langs te gaan, voor dat je het paard koopt. Wanneer dit paard bevalt, moet het dier gekeurd worden. Laat dit doen door uw eigen dierenarts. Als het paard goedgekeurd is kan je overgaan tot de koop! Houd er wel rekening mee dat er een stal moet zijn waar het paard in kan, voordat je het paard gekocht hebt.

Een paard gekocht, en nu?

Wanneer je (eerste) eigen paard op stal staat, wordt het pas echt leuk! Geef het dier de eerste paar dagen wat rust; het dier staat in een nieuwe omgeving met nieuwe mensen. Wanneer jij en je paard aan elkaar gewend zijn, kun je langzaamaan gaan rijden. Het is verstandig om dit te doen onder goede begeleiding, van bijvoorbeeld je instructrice. Je kunt langzaam gaan trainen om je doel met je paard te bereiken!.

verzorging

Een eigen paard is heel leuk, maar brengt ook wat taken met zich mee. Het paard moet iedere dag gevoerd worden, de stal moet worden uitgemest en het paard heeft iedere dag beweging nodig. Een van de basisbehoeften van een paard zijn beweging en ruwvoer. Zorg dan ook dat je paard meerdere uren per dag uit zijn of haar stal is en zoveel mogelijk ruwvoer tot zijn beschikking heeft.

gezondheid

Wanneer je in het bezit ben van een eigen paard, moet je iets afweten van de gezondheid van paarden. Zo merk je snel op wanneer je paard iets heeft en kan je op tijd de dierenarts bellen. Deze kan dan komen om je paard te behandelen. Voor kleine dingen zoals wondjes hoef je geen dierenarts te bellen. Deze wondjes kan je zelf behandelen.

kosten

Een eigen paard is natuurlijk heel leuk, maar kost ook heel veel. Afhankelijk van de provincie waarin je woont, je wensen en je eisen, ben je rond de 250 euro per maand kwijt voor stalling. Op sommige stallen is dat 100 euro en op andere bijvoorbeeld 400 euro. Zo zie je maar weer dat het afhankelijk is van waar je woont. Naast de stalling moet je zorgen voor voer, stro, en hooi. Naast deze kosten moet je ook rekening houden met wormenkuren, dierenarts kosten, lessen, inentingen ed. Zorg dat je altijd een pot geld achter de hand hebt voor onvoorziene uitgave.
© 2012 - 2019 Manongrr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een eigen paard"

Infoteur: Manongrr
Gepubliceerd: 20-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!