InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Paardencrematoria

Paardencrematoria

Elke dierenbezitter weet het; de kans dat jij je dier overleeft is toch wel erg groot. Nadat het dier overleden is, kan het zijn dat je het een waardig afscheid wil geven, maar een paard begraaf je niet in de tuin, dat mag niet. Voor mensen die liever niet willen dat hun paard door de kadaverdienst wordt opgehaald, is het laten cremeren van hun paard wellicht een optie.

Voor 2001

Voor het jaar 2001 was het alleen mogelijk om het lichaam van je overleden paard op te laten halen door de Rendac. Mensen vonden dit soms erg vervelend, want dan moest het paard aan de openbare weg liggen tot de Rendac het op kwam halen. In 2001 heeft er een wetswijziging plaatsgevonden die inhield dat overleden paarden ook op andere manier afgevoerd mochten worden. Hier is door een aantal crematoria voor huisdieren op in gehaakt en zo werd het mogelijk om je paard te laten cremeren.

Het vervoer

Het is niet gemakkelijk om een reeds overleden paard te vervoeren. Paardencrematoria hebben hier echter wel mogelijkheden voor, ze hebben een speciale trailer waarin een overleden paard vrij makkelijk en op een respectvolle manier ingeladen kan worden, waarna het naar het crematorium vervoerd kan worden. Bij de meeste crematoria is er ook een inslaapruimte aanwezig, zodat het paard na zijn overlijden niet meer vervoerd hoeft te worden. Deze optie is natuurlijk alleen mogelijk voor paarden die nog zonder pijn vervoerd kunnen worden.

Het crematieproces

Vaak wordt van het cremeren van paarden gezegd dat de lichamen van de paarden eerst in stukken worden gezaagd alvorens ze gecremeerd worden. Dat is niet waar, de ovens zijn zo groot dat het lichaam van het paard er in zijn geheel in past. Als je een zeer groot paard hebt is het wel raadzaam om van te voren bij verschillende crematoria te informeren hoe groot de oven daar is. Het verbranden van een paardenlichaam duurt ongeveer zeven uur.

Na de crematie mag je de as mee naar huis nemen, reken op zo'n 20 kilo as voor een gemiddeld paard. Je kunt er echter ook voor kiezen om de as uit te (laten) strooien of om maar een klein beetje as mee te nemen voor verwerking in een sieraad. Tegenwoordig is het zelfs mogelijk om een diamant te laten maken van de as van een overledene.

De kosten

Een crematie en het vervoer van een overleden paard zijn niet goedkoop. De kosten voor het cremeren zelf liggen ongeveer tussen de 400 en 1800 euro, afhankelijk van hoe groot je paard is.

Uitvaartverzekering

Het is inmiddels bij meerdere verzekeraars mogelijk om een crematieverzekering voor je paard af te sluiten. Zo'n verzekering vergoed de crematie- en de vervoerskosten van je paard. Vaak stelt de verzekeraar wel bepaalde eisen aan het te verzekeren paard, het paard mag doorgaans niet te oud zijn en de premie is onder andere afhankelijk van de leeftijd en stokmaat van het paard.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Horses.nl Efo.nl

Reageer op het artikel "Paardencrematoria"

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 31-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!