InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Kangoeroe - een typisch buideldier

De Kangoeroe - een typisch buideldier

De Kangoeroe - een typisch buideldier De kangoeroe's leefgebied is enkel en alleen in Australië. Dit werelddeel is groot genoeg voor de kangoeroes om zich voort te bewegen. Dit is ook nodig want ze kunnen per sprong meters afstand afleggen. Het is en blijft een bijzonder diersoort dat iedereen wel kent. Iedereen kent wel dat dier die zijn jong in zijn buidel voor heeft en die met zijn grote achterpoten rondspringt.
Bron: Drs, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Drs, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Algemeen

  • Latijnse naam: Macropodidae
  • Soort: Zoogdieren/buideldieren
  • Type: Planteneters
  • Waar komen kangoeroes voor: Enkel en alleen in Australië
  • Hoe oud kunnen kangoeoes worden: Gemiddeld worden kangoeroes 6 tot 7 jaar oud, maar er zijn soorten bekend die tot 20 jaar oud zijn geworden.

Voeding

Kangoeroes eten gras, kruiden en bladeren. Hierdoor krijgen ze voldoende vocht binnen om in droge periodes te overleven. Ze kunnen wekenlang zonder water. Omdat gras moeilijk verteerbaar is, hebben kangoeroes, net zoals koeien, 4 magen. Door deze 4 magen wordt het gras langzaam verteerd.

Kenmerken van het lichaam

Er zijn verschillende soorten kangoeroes waarbij de kleinste soort (de Wallaby) maar een halve kilo weegt en de grootste soort wel 80 kilo weegt. Deze laatste soort is de reuzenkangoeroe die wel 2 meter lang is. Er bestaat zelfs een kangoeroe die in de bomen leeft in de tropische wouden. De stevige achterpoten zorgen ervoor dat een kangoeroe wel 2 tot 3 meter hoog kan springen en per sprong wel enkele meters verder komt. Aan de achterpoten zitten 2 tenen aan elkaar vast, waarmee ze hun vacht verwijderen van parasieten.

Leefgewoonten

Al eeuwenlang wordt er gejaagd op de kangoeroe voor de vacht en het vlees. Dit had weinig gevolgen voor de populatie. Echter, de Europeanen vernietigden biotopen om ruimte te maken voor vee en landbouw. Hierdoor zijn uiteindelijk enkele (vooral kleinere) kangoeroesoorten uitgestorven, maar het aantal reuzenkangoeroes nam juist toe, omdat door het vernietigen van bossen grasvelden ontstonden, die uitermate geschikt waren voor de reuzenkangoeroes. De reuzenkangoeroes worden nu vaak door boeren als een plaag gezien, omdat deze het gras van hun vee opeten. Daarom worden ze door de boeren afgeschoten. Ook de toename van de vraag naar kangoeroevlees en -leer draagt bij aan de toenemende kangoeroemoorden.

Voortplanting

De vrouwtjes kangoeroe is bijna continu bezit met het opvoeden van jongen, alhoewel de draagtijd/zwangerschap maar 1 maand duurt. Voor de geboorte van het jong geeft het vrouwtje haar buidel een wasbeurt door deze schoon te likken. Het pasgeboren jong is kaal, blind en doof en maar 2 centimeter groot en klimt via de vacht van de moeder richting de buidel. Dit duurt slechts enkele minute. De moeder helt het jong niet met deze klim. Eenmaal in de buidel kan het via de tepel van de moeder drinken. Pas na 6 maanden komt het jong uit de buidel om wat rond te huppelen. Als het jong te groot is voor de buidel kan het nog wel bij de moeder drinken. Na een jaar zal de jonge kangoeroe zelf de wijde wereld intrekken. De moeder kangoeroe heeft dan el een nieuw jong dat geboren zal worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Matlachu, Pixabay
  • www.wikipedia.org
  • Afbeelding bron 1: Drs, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De Kangoeroe - een typisch buideldier"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!