InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De kangoeroe, een Australische bewoner

De kangoeroe, een Australische bewoner

De kangoeroe, een Australische bewoner De naam kangoeroe komt bij de Aboriginals vandaan. Aboriginals zijn de Australische oerbewoners. Wat de naam kangoeroe precies betekent, is niet bekend.

Uiterlijk

De kangoeroe is een buideldier en behoort tot de familie van de kangoeroes, waarvan er meer dan 80 verschillende soorten zijn. Kangoeroes worden in twee ondersoorten ingedeeld, namelijk de echte kangoeroes, waartoe de reuzenkangoeroe of de Bennett-kangoeroe behoren en de rattenkangoeroes. Hier hoort bijv. de borstelstaartkangoeroe bij.

Alle kangoeroes zien er typisch uit: aan een rond achterlijf zitten lange, krachtige benen, waarmee ze zich springend en huppend voortbewegen. Bovendien hebben ze een lange staart, die hoofdzakelijk dient als steun en evenwichtshulp. Aan hun slanke bovenlichaam zitten kleine voorbenen. Kangoeroes kunnen verschillende groottes hebben. Bennett-kangoeroes zijn ongeveer 90 tot 105 centimeter en reuzenkangoeroes kunnen groter dan een mens worden. Borstelstaartkangoeroes daarentegen zijn weer net zo klein als een konijn.

Leefomgeving

Kangoeroes leven in Australië en op de voorgelegen eilanden als Tasmanië en Nieuw-Guinea. Reuzenkangoeroes bevinden zich het liefst in droge en warme gebieden. Ze leven in de woestijn, steppes en bosachtige gebieden. De Bennett-kangoeroes leven in de kustgebieden van Oost-Australië, Tasmanië en op de eilanden. Ze leven in eucalyptus-bossen, bosachtige landschappen en in de savannes, die dichtbij het bos liggen. Ze komen ook wel in heidelandschappen voor, die vlakbij de kust liggen.

Rassen en soorten

Twee ondersoorten van de Bennett-kangoeroes zijn bekend. De ene (Macropus rufogriseus rufogriseus) leeft in Tasmanië en op de eilanden. De andere soort leeft op het Australische continent. In de volksmond heten ze 'Red-necked wallabies'.
Tot de rattenkangoeroes horen acht verschillende soorten. Naast de borstelstaartkangoeroe kennen we bijvoorbeeld de konijn-kangoeroe en de rode rattenkangoeroe. Tot de reuzenkangoeroes behoren de rode en de grijze reuzenkangoeroes. Dan hebben we de bergkangoeroe en de wallaby.

De rode reuzenkangoeroes zijn de grootste kangoeroes en daarmee ook de grootste buideldieren ter wereld. Als ze rechtop staan, kunnen ze een hoogte van 1,80m. bereiken. Van de grijze reuzenkangoeroes zijn twee ondersoorten, die hun naam te danken hebben aan het gebied waar ze leven; de oostelijke en de westelijke grijze reuzenkangoeroe.

Levensverwachting

Het hangt van de soort en de grootte af hoe oud kangoeroes worden. De kleineren worden ongeveer acht jaar oud, de groteren kunnen echter een leeftijd van 16 jaar bereiken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De kangoeroe, een Australische bewoner"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 23-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!