InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het Criollo paard

Het Criollo paard

Het Criollo paard is niet erg bekend in Nederland. Daarom is er een hoop te vertellen over het dit paardenras. Misschien wordt dit ras wat bekender in ons land. Het is een sterk paard en heeft veel uithoudingsvermogen.

De geschiedenis

Bron: Luciodec, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bron: Luciodec, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Dit paardenras komt oorspronkelijk uit het Zuid-Amerikaanse land Argentinië. Niet alleen in Argentinië komt dit ras voor, maar in heel Zuid-Amerika zijn er verschillende soorten Criollo paarden te vinden. De conquistadores fokten veel andere soorten paardenrassen. De Criollo stamt van deze andere paardenrassen af die de conquistadores hebben gefokt. Niet alleen de Criollo stamt van de gefokte paarden van de conquistadores af maar er zijn veel meerdere paarden in Zuid-Amerika die daar van af stammen.

De Criollo staat bekend om het rijpaard van de gaucho’s. Niet alleen de gaucho’s reden op de paarden maar dit paard werd ook als een normaal rijpaard gebruikt. Dit paard is niet erg groot maar dat komt ook door dat het paard van verschillende rassen afstamt. De Criollo’s hebben Andalusisch, Berbers en Arabisch bloed. De paarden zijn erg sterk, hebben een super uithoudingsvermogen en zijn erg snel, dit allemaal door dat dit ras als kuddes op de vlaktes hebben geleefd. De Argentijnen zijn erg trots op dit ras door hun uithoudingsvermogen en snelheid. Dat laten zij dan ook merken met vele wedstrijden.

Het exterieur

De Criollo is een compact, sterk en erg stevig paard. Ondanks dat het paard klein is ziet hij er onverwoestbaar uit. Dit heeft het ras dan ook te danken aan de ruige vlaktes waar zij op leefden in Zuid-Amerika. Deze paarden zijn erg gespierd en dit is dan ook vooral terug te zien aan zijn hals, schouders en achterhand. De Criollo heeft een kort maar breed hoofd met kleine spitse oortjes. Het ras is rond geribt en heeft korte benen.

De kleur

Deze paarden zijn er in verschillende kleuren te vinden. De meest voorkomende kleur is de wildkleur. Deze kleur ziet er uit als een zandkleur, ze hebben meestal donker gekleurde benen en ook nog een aalstreep op hun rug. Ook zijn er natuurlijk andere kleuren zoals: zwart, donkerbruin, schimmel, palomino, grullo, lever en vos. Ook zijn er nog andere kleuren te vinden die gemengd zijn met deze kleuren.

Het karakter

De Criollo is een onverwoestbaar paard en laat dit dus ook zien in zijn karakter. De Criollo is in staat om lange afstanden te maken zonder veel eten en water beschikbaar te hebben. Het paard is een taai ras en erg moedig en heeft erg veel uithoudingsvermogen. De Criollo kan zeer oud worden, je kunt van deze paarden erg lang genieten met zijn fijne karakter.
© 2012 - 2018 Lisateamo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.criollo.nl/?page_id=244
  • http://www.eigenpaard.nl/criollo.aspx
  • Afbeelding bron 1: Luciodec, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Het Criollo paard"

Infoteur: Lisateamo
Gepubliceerd: 04-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!