InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Springmuis: een speciaal knaagdiertje

De Springmuis: een speciaal knaagdiertje

De Springmuis: een speciaal knaagdiertje Een springmuis doet je op het eerste gezicht wel denken aan een muis, maar een tweede blik doet je van gedachten veranderen. De achterpoten doen je sterk denken aan een kangoeroe, vooral als je ziet hoe snel en hoog het beestje kan springen.

Algemene informatie

  • Latijnse naam: Jaculus Jerboa
  • Klasse: Knaagdier
  • Type: Planteneters
  • Waar komen ze voor: Noord-Afrika, Marokko en Egypte, voornamelijk in woestijngebieden
  • Hoe oud worden ze: Springmuizen kunnen ongeveer 5 a 6 jaar oud worden.

Status

Er bestaan verschillende soorten springmuizen in het wild. Rond 2000 is er een grote vermindering geconstateerd in de soorten. Dit vanwege en combinatie in het vangen en jagen van de Springmuizen en het feit dat hun natuurlijke leefgebied in omvang afnam. Het laatste zorgt er helaas voor dat de oorspronkelijke populatie nog steeds niet is hersteld en dit waarschijnlijk ook niet zal gebeuren. De Springmuizen die in het wild leven staan dan ook op de lijst van bijna uitgestorven diersoorten.

Voeding

Springmuizen eten vooral wortels van planten, zaden, granen en verbouwde groenten zoals wortelen, courgette, zoete aardappelen, etc.

Leefgewoonten

Springmuizen zijn nachtdieren en leven in holen van 1-2 meter diep en een lengte van 3 tot 4 meter. De holen worden in alle seizoenen gebruikt en de ingang van de holen worden afgesloten. Ze zijn ook vrij sociale dieren en kunnen in het wild zowel alleen leven als met 2 of 3 anderen. Omdat de Springmuis in de woestijn leeft, is er weinig water beschikbaar. Het bijzondere van de Springmuis is dan ook dat hij praktisch zonder water kan leven. Het nodige vocht krijgt hij uit zijn voeding en het feit dat zijn nieren de weinige vochtproductie aankunnen.

Kenmerken van het lichaam

De kleinste soort springmuis weegt ongeveer 55 gram terwijl de grootste soort 134 gram weegt. Hun staart is zon 200 millimeter en de achterpoten 75 millimeter. De voorpoten zijn maar ¼ van de lengte van de achterpoten. Ze kunnen wel 3 meter hoog springen. De staart van een Springmuis wordt niet alleen gebruikt om hem in balans te houden maar ook om zijn temperatuur te regelen, door de bloedvaten in zijn staart te vernauwen of te verwijden.

Voortplanting

Het voortplantingsseizoen is tussen februari en oktober. De zwangerschap duurt ongeveer 25 dagen voor de kleine ras Springmuis en 40 dagen voor de grotere ras Springmuis. Ze krijgen ongeveer 3 tot 4 jongen per worp.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sipa, Pixabay
  • www.wikipedia.com

Reageer op het artikel "De Springmuis: een speciaal knaagdiertje"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 10-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!