InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het borstelen van een paard/pony

Het borstelen van een paard/pony

Het borstelen van een paard/pony Het borstelen van het paard is zowel vaak een rustige fijne ervaring voor de ruiter als voor het paard. Daarbij is het ook belangrijk dat het paard niet in zijn beweging belemmerd wordt door eventueel opgedroogde modder of viezigheid in de hoeven. In dit artikel leest u alles over het borstelen van een paard en/of pony.

Waarom borstelen?

Borstelen wordt vaak gezien als het paard mooi maken, uiteraard gebeurd dit ook mede dankzij het borstelen. Het vuil wordt uit de vacht verwijdert wat bijvoorbeeld bij opgedroogde modder ook heel fijn kan zijn voor het paard. Dit is echter niet de enige reden waarom een dagelijkse poetsbeurt belangrijk kan zijn. U kunt door het paard te borstelen een band opbouwen met uw paard, als u een paard nog niet goed kent pas dan ook op met borstelen. Paarden in het wild vinden het ook heerlijk om elkaars ruggen de schuren en knabbelen, het borstelen geeft een beetje dit zelfde gevoel. Een laatste reden is dat u gelijk kan zien of er wat mankeerd aan uw paard zo kunt u onder andere wondjes tegen komen en gevoelige plekken maar kunt u ook gelijk merken of uw paard goed gehumeurd is.

Welke borstel doet wat?

Rosborstel

Een rubberen/plastieken borstel waarmee u met een cirkelende beweging tegen de haren in borstelt waardoor er losse haren en vuil los komen. Deze borstel word niet voor het hoofd en de benen gebruikt aangezien daar weinig vet zit en de rosborstel redelijk hard is.

Harde borstel

Deze borstel is een grote schrobborstel, de borstel is dan ook van het zelfde materiaal gemaakt enkel dan wat groter. Deze wordt gebruikt om de haren die los geborsteld zijn met de rosborstel er af te vegen en de haren weer glad te strijken. Met de harde borstel borstelt u dus met de haren mee. Deze borstel is ook te hard om te gebruiken voor hoofd en benen, wel wordt deze soms gebruikt voor de manen en staart omdat er dan niet zoveel manen uitgetrokken worden als bij een manenkam.

Zachte borstel

Lijkt op de harde borstel alleen heeft deze zachte haren. Hiermee haalt u het laatste vuil weg. Ook de benen en het hoofd kunnen hiermee geborsteld worden.

Borstelblok

Dit is een ruw blok voornamelijk bedoeld om horzeleitjes, losse haren en modder van het paard af te krijgen. Het blok is niet geschikt voor het hoofd en de benen van het paard. Het blok werkt wel heel goed tijdens de verharing, de losse haren worden door het ruwe materiaal gemakkelijk uit de vacht verwijdert.

Glansborstel of handschoen

De glansborstel is voorzien van geitenharen en de hangschoen van een schapenvacht. Beide zorgen voor nog meer glans en dankzij de zachtheid zijn deze ook uitermate geschikt voor de benen en het hoofd.

Manenkam

Is een ijzeren kam waarmee u klitten uit manen en staart kunt verwijderen. Deze wordt ook gebruikt bij het manentrekken, hiermee kunt u de manen van het paard korter maken met toch een natuurlijke look.

Hoevenkrabber

Deze heeft een handvat van plastic of rubber met daaraan een metalen soort haak. Meestal zit er aan de zijkant ook nog een soort borsteltje. Met deze krabber is het mogelijk om vuil uit de hoeven te verwijderen. Met het borsteltje kunt u het overige losse zand er af vegen.

Waar bewaard u de borstels in?

U kunt de poetsspullen uiteraard gewoon in een zak en/of tas meenemen, hierbij is het alleen zoeken in waarschijnlijk een donker en vrij diep gat vol met spullen. Een poetskoffer is speciaal ontwikkeld om de borstels in te bewaren, het is een stevige koffer die vrij ruim is waardoor men wat overzicht houd. De poetskoffer die overigens ook wel poetsbox genoemd wordt is ook makkelijk schoon te maken. U haalt de borstels uit de koffer en kunt deze zo uitsoppen.
Gerelateerde artikelen
Hoe borstel ik mijn paard?Het borstelen hoort bij de dagelijkse behoeftes van een paard of pony. Borstelen zorgt ervoor dat de huid van het paard…
PoetsbenodighedenPoetsbenodighedenIn dit artikel heb ik de meest voorkomende basis poetsbenodigdheden die je nodig hebt om een paard goed te poetsen besch…
Veilig omgaan met paarden - poetsenOp de goede manier omgaan met een paard is een kwestie van je informeren en proberen. Het is een kwestie van zelf rustig…
Wat kost een paardWat kost een paardEen paard of pony heeft iedereen zo gekocht, dat is vaak het probleem niet. Het onderhouden van een paard zijn de groots…
Hoe maak je zelf vliegenspray voor je paard of pony?Ben je het ook zo zat om iedere keer dure vliegenspray te kopen voor je paard of pony, waarvan de werking zo verdwenen i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Het borstelen van een paard/pony"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 15-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!