InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Poetsbenodigheden

Poetsbenodigheden

Poetsbenodigheden In dit artikel heb ik de meest voorkomende basis poetsbenodigdheden die je nodig hebt om een paard goed te poetsen beschreven. Steeds meer mensen hebben een paard voor de hobby of rijden op een manege daarom een duidelijke lijst met benodigdheden voor de beginnende ruiter om hun paard goed te kunnen verzorgen.

Basisbenodigdheden poetsspullen

Hoevenkrabber:

Vuil en steentjes uit de hoef verwijderen. Naast het paard gaan staan (naast zijn schouder) met je billen richting het hoofd van het paard, met je hand vanaf de schouder van het paard naar beneden laten glijden en om een voetje vragen. Voet op tillen en vuil uit de hoef krabben. Altijd van je af krabben, straal goed schoon maken kan je ook met het harde borsteltje aan de achterkant van de hoevenkrabber doen en evt. hoefijzer controleren. Rustig voet loslaten en belonen.

IJzeren roskam:

Met draaiende beweging over het lichaam borstelen om vuil te verwijderen, spieren te masseren en de bloedsomloop te stimuleren. Hoofd en benen niet! Aan de linker kant beginnen, bovenaan de hals. Schuin achter het paard uitkloppen.

Rubberen poetshandschoen:

Met draaiende beweging over het lichaam, hoofd en benen borstelen. Gebruikt om vuil te verwijderen, spieren te masseren en de bloedsomloop te stimuleren. Tussendoor met de harde borstel schoonmaken.

Harde Borstel:

Het losgemaakte vuil met de haren mee van het lichaam afborstelen. Mag voor het hele lichaam gebruikt worden. Tussendoor, schuin achter je paard, op de ijzeren roskam uitslaan.

Zachte borstel/glansborstel:

Met de haren mee borstelen om restjes vuil en losse haren weg te halen en de vacht te laten glanzen. Mag voor het hele lichaam gebruikt worden. Tussendoor, schuin achter je paard, op de ijzeren roskam uitslaan.

Poetshandschoen bont:

Handschoen van bont om laatste restjes stof te verwijderen en het paard extra te laten glanzen. Mag over het hele lichaam gebruikt worden.

Mannenkam:

Neem een grove kam om de manen en staart mee te kamen, kijk wel uit dat je de manen voorzichtig kamt anders breek je veel manen af en word het lelijk. De manen en staart van een paard zijn erg kwetsbaar. Het is daarom ook niet verstandig om de manen en staart elke dag te kammen, maar doe met je vingers voorzichtig de klitten eruit halen. Een tip is om 5 minuten voordat je gaat beginnen de manen en staart in te sprayen met antiklit.

Twee sponzen:

Één om de ogen en neus schoon te maken. Met lauw water zachtjes de ooghoeken en vervolgens de neusgaten schoonmaken. De andere om de anus en tepels/koker schoon mee te maken. Sponzen na gebruik goed uitspoelen.

Poetskist:

Het is handig om je poetsspullen in een poetskist te bewaren, zo raak je het minder snel kwijt en het je alles bij de hand.

Schoonmaken Poetsspullen:

Het is verstandig om je borstels regelmatig goed schoon te maken en te ontsmetten. Al je de borstels voor 1 paard gebruikt hoeft het minder vaak dan dat je de borstels voor meerdere paarden gebruikt. Zo voorkom je schimmelinfecties en blijven je spullen ook langer goed en mooi.

Hoevenborstel:

Klein hard borsteltje, bedoeld om de buitenkant van de hoeven schoon te maken. Maak de hoeven eerst nat met water en borstel daarna het vuil los. Afspoelen en eventueel herhalen.
© 2011 - 2019 Isolde, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paarden: Het verharen/ruien van je paardPaarden: Het verharen/ruien van je paardRond maart gaan de meeste paarden hun wintervacht weer omruilen naar een zomervacht. Als u uw paard maar aanraakt zit u…
Stalling voor je paard: weide, manege, aan huisStalling voor je paard: weide, manege, aan huisEr zijn talloze stallingsmogelijkheden voor paarden: een weide met schuilstal, paarden aan huis, je paard op een pension…
Kiezen van een pensionstal; aandachtspuntenNiet iedereen heeft de luxe of de tijd om zijn of haar paard aan huis te stallen. Vaak wordt in deze situaties uitgeweke…
Gaatjes voorkomen bij kinderenGaatjes voorkomen bij kinderenBij kinderen is het belangrijk om zeer goed te poetsen. Enerzijds om de tanden op jonge leeftijd al goed te beschermen,…
Goed tanden poetsenGoed tanden poetsen"Je moet je tanden wel goed poetsen hoor" is een zin die velen erg bekend in de oren zal klinken. Je tanden goed poetsen…

Reageer op het artikel "Poetsbenodigheden"

Infoteur: Isolde
Gepubliceerd: 12-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!