InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Albatros - een bijzondere stormvogel

De Albatros - een bijzondere stormvogel

De Albatros - een bijzondere stormvogel Albatrossen zijn indrukwekkende vogels om te zien. Van alle stormvogelachtigen zijn de de grootste in hun soort.

Algemene informatie

  • Latijnse naam: Diomedeidae
  • Soort: Vogels / Stormvogelachtigen
  • Type (carnivoren, planteneters, etc): Carnivoren, ze eten vis
  • Waar komen ze voor: Albatrossen komen verspreid voor in de Zuidelijke Oceaan en aan de noordelijke Grote Oceaan.
  • Hoe oud kunnen ze worden: Albatrossen kunnen ruim 30 jaar oud worden.

Voeding

Een Albatros eet kleine vissen die hij al zwevend door de lucht met zijn bek uit het water vist. Het voedsel dat ze eten bestaat onder ander uit:
  • Vissen (groot en klein)
  • Inktvis
  • Krill
  • Aas

Soms leggen ze voor zo'n voedselvlucht wel 10.000 kilometer af! Helaas worden Albatrossen door deze voedselvluchten nogal eens het slachtoffer van de lijnvisserij, en raken ze tijdens hun duikvluchten verstrikt in de visnetten.

Kenmerken van het lichaam

Een albatros heeft smalle maar lange vleugels met een spanwijdte van bijna 3 meter. Van alle nu levende vogels hebben de vleugels van de albatros de grootste spanwijdte. Hiermee kunnen ze wel duizenden kilometers lang rondzweven. Ze maken hiervoor gebruik van de luchtstromingen waardoor ze weinig energie verbruiken. Op het land echter, is de albatros nogal onhandig. Van de Albatros soorten is de Reuzenalbatros het grootste, gevolgd door de koningsalbatros. Qua uiterlijk onderscheidt de koningsalbatros zich onder andere door de kleur van de poten, deze zijn namelijk blauwachtig wit, terwijl de poten van een reuzenalbatros licht vleeskleurig is.

Voortplanting

Albatrossen gaan pas broeden wanneer ze een jaar of 7 zijn. Albatrossen broeden in kolonies waar je meer dan 15 soorten albatrossen bij elkaar ziet. Het broeden gebeurt op afgelegen eilanden, waar ze alle rust hebben. Ze leggen per broedsessie slechts 1 ei. Het grootbrengen van een jong duurt meer dan een jaar en beide het mannetje en het vrouwtje verzorgen het jong. Het mannetje en vrouwtje blijven hun hele leven bij elkaar.

Met uitsterven bedreigd?

Van de 21 albatrossoorten die er bekend zijn, zijn er nog maar 19 soorten die je nog in levende lijve zou kunnen tegenkomen. Dit is onder andere door de lijnvisserij. De albatros raakt tijdens zijn duikvluchten op jacht naar vis nogal eens verstrikt in een net, wat ze meestal niet overleven. Ook legt de albatros maar één ei per keer en broeden ze pas op de latere leeftijd van ongeveer 7 jaar, waardoor de voortplanting van de soort langzamer gaat dan het aantal dat sterft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mark Jobling, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "De Albatros - een bijzondere stormvogel"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 04-11-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!