InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De zoektocht naar een passend zadel

De zoektocht naar een passend zadel

De zoektocht naar een passend zadel Een groot probleem voor elke ruiter die hun paard zo goed mogelijk willen verzorgen. Elke paardenrug is anders en dit maakt een passend zadel zoeken zo moeilijk.

Symptomen van een slecht passend zadel:

  • Singelnijd
  • Bokken en steigeren
  • Kale plekken onder het zadel
  • Galopproblemen aan één kant
  • Spierverlies op de drukplekken van het zadel (schoft, ...)
  • Gekrulde of gebroken haren onder het zadel
  • Houding met hoog geheven hoofd
  • Verdikte of opgezwollen huid onder het zadel
  • Werken op de voorhand
  • Onwil om te buigen
  • Vorming van witte haren onder het zadel
  • Onzuivere gangen van uw paard
  • Stijve spieren na het rijden

Waar moet je op letten bij aankoop van een tweedehands zadel?

De boom

Test de boom door het zadel vooraan samen te drukken. Bij teveel beweging kan de boom of lepel gebroken zijn.

Stiksels en leder

Losse stiksels zijn natuurlijk niet de bedoeling. Deze moeten altijd in een groefje liggen om slijtage te voorkomen.

Singelstoten en beugelophanging

De singelstoten en beugelhaken mogen amper tot geen roest bevatten, om je eigen veiligheid te garanderen.
Ongelijke slijtplekken op het zweetblad kunnen wijzen op ongelijke beugelriemophanging. Om dit te controleren meet je de afstand vanaf de boom tot de beugelhaak, deze moet aan beide kanten gelijk zijn. Dit kan u ook nameten om de singelstoten te controleren. Het leder van de singelstoten moet in heel goede staat zijn (niet uitgedroogd en geen scheuren)!

De kussens en het leder

De kussens moeten overal even zacht zijn, dit zijn de schokbrekers tussen u en u paard en zijn dus heel belangrijk.
Je mag geen bobbels zien of voelen! Te harde kussens kunnen rugproblemen veroorzaken en onregelmatige kussens zorgen voor onnodige drukplekken. Indien het leder erg dun is kan het gaan scheuren, vermijd dit door het leder na te kijken. Het leder moet soepel te buigen zijn, hierbij mogen geen barstjes ontstaan.

Als dit allemaal in orde is, kan je verder gaan naar de volgende (en de belangrijkste) stap, het passen op het paard.

Passen van een zadel op het stilstaand paard

Ligging

De singel moet een handbreedte achter de elleboog liggen. De singelstoten moeten dan loodrecht naar onder wijzen. Het zadel moet 2 vingers achter het schouderblad liggen om goed te kunnen passen. Indien u twijfelt, hef het voorbeen op, zo word het schouderblad duidelijker. Uiteraard mag het zadel niet te lang zijn, het zadel mag niet voorbij de laatste rib komen.

Boommaat

De kussens moeten dan overal aansluiten aan je paard. U moet 3 of 4 vingers onder de kamer van het zadel kunnen steken, na het aansingelen zijn 2 vingers ideaal. Te weinig ruimte mag zeker niet om schoftproblemen te voorkomen. De beugelriemen moeten loodrecht naar beneden hangen. Indien dit niet het geval is, zal de boommaat te smal zijn en zal het knellen.

Balans

U kan direct zien of het zadel in balans ligt. Te ver achterover of voorover is niet goed. Als u achter het paard gaat staan kan je zien of het zadel mooi recht licht. Schijn met een zaklampje door de achterkant van het zadel, dit moet vooraan zichtbaar zijn, het kussenkanaal mag de wervels niet afknellen.

Passen van een zadel tijdens het rijden (zowel voor paard als ruiter)

Op het paard

Het zadel moet stil liggen tijdens het draven en niet klepperen. U knie mag niet over de wrong van het zadel steken maar ook niet achter de wrong liggen. Tijdens het rijden let je vooral op pijn indicaties door de oren plat te leggen, ... Na het rijden moet het zadel nog op dezelfde plek liggen.

Voor de ruiter

Een zadel moet voor de ruiter ook goed passen, leg een platte hand achter je zitvlak op het zadel. Indien er te weinig plaats is, is het zadel te klein en zal het dus drukplekken veroorzaken aan de achterzijde van het zadel.

Fouten:

Een zadel dat te ver naar voor ligt.
Een te smalle boom.

Let op: Indien u een bontje of gelpad gebruikt, informeer je zadelpasser hierover. Het zadel moet hiervoor aangepast zijn.
© 2011 - 2019 Botervliegje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het belang van een goed passend zadelEr zijn veel mensen die dol zijn op paardrijden. Helaas weten lang niet al deze mensen hoe belangrijk het is om met een…
Over zadels: boom vs. boomloos zadelBoomloze zadels worden steeds populairder. In vergelijking met zadels met een boom heeft het boomloze zadel een flexibel…
Atrofie bij paardenAtrofie houdt in dat het spierweefsel bij het paard afneemt. Atrofie komt met name voor op de rug van het paard, vlak na…
Een zadel passen: inches van een zadelEen zadel voor uw paard is te verkrijgen in vele soorten en maten. Om het juiste zadel te kopen is het belangrijk te wet…
Rijden met een boomloos zadel?Een boomloos zadel en een zadel met boom verschillen als je naar ze kijkt niet heel veel. Maar het verschil voor u en uw…
Bronnen en referenties
  • http://www.equiphys.com/nl-BE/saddle-fitting.php

Reageer op het artikel "De zoektocht naar een passend zadel"

Infoteur: Botervliegje
Gepubliceerd: 19-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!