InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het Nijlpaard: zwaar op het land, licht in het water

Het Nijlpaard: zwaar op het land, licht in het water

Het Nijlpaard: zwaar op het land, licht in het water De Nijlpaard is net zoals de Neushoorn en olifant nog een van de weinige oerdieren die we op onze planeet bezitten.
Bron: P. Brundel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: P. Brundel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Algemene informatie

  • Latijnse naam: Hippopotamus Amphibius
  • Soort: (land) zoogdier
  • Type: Planteneter
  • Waar komen ze voor: In een groot deel van Afrika, van de Nijldelta tot de Kaap
  • Hoe oud kunnen ze worden: 35 jaar ongeveer in gevangenschap en in het wild tot 50 jaar oud.

Voeding

De enige reden waarom een nijlpaard het water zou verruilen voor het land is om zich te begeven naar het grasgebied om te kunnen grazen. Nijlpaarden kunnen per dag wel 65 kilo gras eten. Dit is dan ook hun enige voedsel tezamen met een waterplantje hier en daar.

Kenmerken van het lichaam

Het nijpaard is na de olifant en de neushoorn, het grootste landzoogdier in de wereld. Ze leven voornamelijk in en om het water, in rivieren, plassen, meren en moerassen. Als een nijlpaard zweet, dan komt er een rode vloeistof uit zijn lichaam. Vaak denkt men dan dat de nijlpaard aan het bloeden is, maar dit is gewoon zweet. De neus, oren en ogen van een nijlpaard zitten bovenaan zijn hoofd. Op deze manier kan het hele lichaam onder water blijven, behalve de oren, ogen en neus. Als ze helemaal onder water zijn kunnen ze zelfs op de bodem van het water lopen. Dit mede door hun gewicht dat ze op de zeebodem houdt. Een nijlpaard is ongeveer 5 meter lang en kan tot wel 3000 kilo wegen!

Leefgewoonten

Nijlpaarden leven in groepen, waarvan een volwassen mannetje de kudde leidt. De rest van de kudde bestaat uit vrouwtjes met hun jongen en een aantal jongere mannetjes. Overdag geeft een nijlpaard de voorkeur aan het water en 's nachts verruilen ze deze liever voor het grasland zodat ze kunnen eten in de koelte van de nacht. Een nijlpaard houdt niet zo van extreme hitte en het water koelt ze overdag voldoende af en zo eten ze ook liever in de koelte van de avond.

Voortplanting

Vanaf het moment dat een vrouwtje de leeftijd van 7 jaar bereikt, kan ze zwanger worden. De jongen worden onderwater geboren en drinken ook onderwater bij de moeder. Per worp worden er 1 of 2 jongen geboren. Baby nijlpaarden worden ook wel kalveren genoemd.

Andere nijlpaard soorten

De dwergnijlpaard: Een dwergnijlpaard wordt maximaal 1,6 meter lang en weegt zo'n 275 kilo. De dwergnijlpaard heeft een donkere huid (bijna zwart). Helaas staat de dwergnijlpaard sinds 2008 op de IUCN lijst van bedreigde diersoorten. In sommige dierentuinen in Nederland is deze te bewonderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nijlpaard (paard van de rivier)Nijlpaard (paard van de rivier)Het nijlpaard (Grieks: hippopotamus, ofwel ‘paard van de rivier’) is het grootste dier ter wereld dat in zoet water leef…
Zeepaardje: paardje of visje?Zeepaardje: paardje of visje?Net zoals de titel al zegt lijkt het zeepaardje van de bovenkant op een paard, maar toch is dit dier een vis.
De anaconda - een van de grootste slangen ter wereldDe anaconda - een van de grootste slangen ter wereldDe anaconda is een van de meest gevreesde slangen ter wereld. Terecht, want het is ook een van de grootste slangen ter w…
De Tasmaanse duivel - bijna uitgestorvenDe Tasmaanse duivel - bijna uitgestorvenVeel mensen kennen de Tasmaanse Duivel alleen uit de Warner Brothers tekenfilms. Dit dier bestaat wel degelijk echt al k…
De Zeeschildpad: langzaam op het land, snel in het waterDe Zeeschildpad: langzaam op het land, snel in het waterDe Zeeschildpad is een van de weinige "oerdieren" die nog bestaan. Op het land beweegt hij zich langzaam voort, maar ond…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het Nijlpaard: zwaar op het land, licht in het water"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 08-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!