InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Zeepaardje: paardje of visje?

Zeepaardje: paardje of visje?

Zeepaardje: paardje of visje? Net zoals de titel al zegt lijkt het zeepaardje van de bovenkant op een paard, maar toch is dit dier een vis.

Algemene informatie

Latijnse naam: Hippocampus (hippos = paard, campus= gebogen)
Klasse: zeenaaldachtigen
Type: Carnivoren
Waar komen ze voor: In de zeëen rond Australie en rond de Atlantische kusten van Europa, Afrika en Noord-Amerika en de Stille Oceaan.

Voeding

Met zijn staart klemt het zeepaardje zich vast aan bijvoorbeel zeewier of zeegras om in de stroming voedsel op te kunnen vangen. Ze eten alle kleine zwemmende diertjes zoals kreeftachtige diertjes of larven van vissen. Omdat zeepaardjes geen tanden hebben zuigen of happen ze hun voedsel, dit kunnen ze van een afstand van 3 centimeter. Zeepaardjes zelf vallen eigenlijk niet ten prooi omdat ze voor veel dieren te hard zijn om op te eten. Ze hebben namelijk zowel een binnen- als een buiten skelet.

Leefgewoonten

Zeepaardjes zwemmen het liefst in ondiep kustwater tussen het zeewier en zeegras. Doordat het lichaam van de zeepaartjes erg small en klein is kunnen ze omlaag, omhoog en zelfs zijwaarts zingen. Ondanks het feit dat de rugvinnen van het zeepaardje zich heel snel bewegen, beweegt het zeepaardje zich eigenlijk in zijn geheel heel langzaam voort.

Kenmerken van het lichaam

Zeepaardjes zijn veelal lichtbruin versierd met witte vlekken en er bestaan wel 20 verschillende soorten van zeepaardjes. Het hoofd van een zeepaardje lijkt wel op dat van een paard, al is het lichaam sterk afgeplat. Verder heeft het zeepaardje een bolle buik en een lange opgerolde staart. De ogen van het zeepaardje kunnen elk een andere richting op kijken, wat handig is als ze voedsel aan het zoeken zijn. De rugvin beweegt heel snel en dient dus eigenlijk als de motor, terwijl het hoofd dient als stuur en het zeepaardje zijn hoofd beweegt in de richting die hij op wil.

Voortplanting

Bij de zeepaardjes gaat voortplanting net even iets anders. Het vrouwtje geeft de eitjes aan het mannetje, soms zijn dit wel 200 eitjes tegelijk. Deze eitjes bewaart het mannetje in zijn buidel en vanuit zijn buidel worden de kleine zeepaardjes dan ook geboren. Helaas raakt het mannetje vaak zo uitgeput van zon bevalling dat hij uiteindelijk sterft. Een babyzeepaardje ziet er net zo uit als de volwassen versie alleen veel kleiner.

Menselijke bedreiging

In China worden veel zeepaardjes gevangen om ze vervolgens (levend) in de zon te drogen en ze zo te gebruiken voor souvenirs of gelukshangers of zelfs om medicijnen van te maken. Gek genoeg is nooit aangetoond dat deze type medicaties werkt, maar toch wordt er op een grote hoeveelheid zeepaardjes gejaagd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Shilmar, Pixabay
  • www.wikipedia.org/zeepaardje

Reageer op het artikel "Zeepaardje: paardje of visje?"

Reactie

Manisha, 09-12-2013 20:43 #1
Wat zijn de levenswijze van de zeepaardjes? Reactie infoteur, 10-12-2013
Beste Manisha,

Wat bedoel je precies met levenswijze? Kun je iets specifieker zijn?

Met vriendelijke groeten,
Esther

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!