De “Seven Games” van Parelli: leerzame spelletjes

The Seven Games van Parelli zijn zeven grondwerkoefeningen die zeer leerzaam zijn voor mens en paard. Het paard leert dingen op een paardvriendelijke manier, krijgt meer vertrouwen in de mens als ook zelfvertrouwen. Voor angstige en nerveuze paarden zijn de Seven Games heel nuttig. Hieronder volgt een overzicht van en uitleg over de games.

Parelli

Parelli Natural Horsemanship is een lesmethode die wereldwijd gevolgd wordt door duizenden mensen. De grondlegger van deze methode is Pat Parelli. Hij gelooft erin dat je om een verfijnde communicatie te hebben met een paard (zoals je wil bij dressuur, westernrijden of gewoon recreatie rijden) eerst een basis moet hebben. Aan die basis werk je door middel van grondwerkoefeningen.

Parelli is een trainingsmethode waarbij je je vaardigheden ontwikkelt op vier verschillende gebieden: On-Line en Liberty (grondoefeningen), Freestyle en Finesse (rijvaardigheden). Hoever je bent in dit proces wordt aangegeven door drie levels: Partnership, Harmony en Refinement.

Maar voordat je kan gaan rijden en deze levels kan behalen, moet er dus gewerkt worden aan de basis. Hiervoor heeft Pat Parelli zeven, elkaar opvolgende grondwerkoefeningen ontwikkeld: de Seven Games. Dit zijn leuke, leerzame spelletjes voor zowel mens als paard. Ze zijn erg nuttig voor de praktische omgang met het paard, en leggen de basis voor het rijden. Zeker ook voor angstige of wantrouwende paarden is dit een goede methode, je bouwt namelijk rustig op en gaat pas verder als je weer een stukje vertrouwen hebt gewonnen.

Parelli’s Seven Games:

  • Game 1: The Friendly Game
  • Game 2: The Porcupine Game
  • Game 3: The Driving Game
  • Game 4: The Yoyo Game
  • Game 5: The Circling Game
  • Game 6: The Sideways Game
  • Game 7: The Squeeze Game

Ze worden hieronder één voor één toegelicht.

Game 1: The Friendly Game

Het doel van deze eerste game is dat je het paard overal op zijn lichaam kan aanraken, met zowel je hand als een vreemd voorwerp. Dit klinkt makkelijk en voor de hand liggend, maar het zal je verbazen hoeveel paarden ongemerkt angst hebben voor mensen, of een gebrek aan vertrouwen. Dit kan zijn omdat ze door een incident het vertrouwen in de mens zijn kwijtgeraakt, maar het vertrouwen kan je ook nooit zijn geweest omdat hier gewoonweg geen aandacht aan is besteed!

De friendly game is dus heel nuttig voor het opbouwen van vertrouwen, wat natuurlijk de basis is voor een goede band met je paard. Je laat bij deze game namelijk zien dat je je niet als een bedreiging gedraagt.

Begin deze game door je paard te aaien op een plek waarvan jij weet dat hij het fijn vindt, of als je dit niet weet een neutrale plek, zoals de hals. Aai je paard – op een zachte, vriendelijke manier – en aai geleidelijk aan ook andere plekken op zijn lichaam, totdat je zijn hele lichaam (dus ook benen, onderkant van de buik en hoofd) hebt gehad. Merk je dat je paard zich niet meer op zijn gemak voelt bij een bepaalde plek – hij verstijft, draait weg, doet plots zijn hoofd omhoog, enzovoorts – ga dan weer terug naar een plek waar hij het wel fijn vond en bouw het de volgende keer rustiger op. Je kan pas verder nadat je een ‘moeilijke’ plek hebt overwonnen.

Als dit alles gelukt is kan je hetzelfde proberen, maar dan door middel van een aanraking met een vreemd voorwerp. Dit kan alles zijn, een carrotstick, halstertouw, plastic zakje… Je vraagt hiermee je paard je nóg meer te vertrouwen.

Game 2: The Porcupine Game

Bij deze tweede game wordt het paard geleerd te wijken voor druk, en wel met zo weinig mogelijk druk. Dit wijken voor druk geldt niet alleen voor de gebruikelijke plaatsen, maar alle plaatsen op het lichaam van het paard. Dus ook het hoofd moet met een zachte handbeweging naar beneden gebracht kunnen worden of achterwaarts gaan als jij je hand op de neus legt. Het druk geven begint zacht, en loopt op naarmate het paard nog niet wijkt. Wijkt het paard uiteindelijk, dan moet metéén de druk weggehaald worden. Als dit eenmaal geleerd is heb je daar veel plezier van, ook tijdens het rijden, je paard leert reageren op bijvoorbeeld het bit, je been en de teugel op zo min mogelijk druk. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je paard voor elke aanraking wegvlucht, dus daarom moet game 1 vaak herhaald worden om het onderscheid te leren.

Game 3: The Driving Game

Bij game 3 staat ook het wijken voor druk centraal, maar dan moet je paard reageren op suggestie en niet op aanraking. Je vraagt dus je paard op afstand te wijken voor druk, als jij het vraagt. Als je hier net mee begint zal je nog dichtbij je paard staan, naarmate je hier verder mee werkt kan je de afstand gaan vergroten. Ook bij deze game is het belangrijk de kleinste poging in de goede richting te belonen door de druk weg te halen, zelf te ontspannen en een aaitje geven. Lichaamstaal (Communiceren met paarden via lichaamstaal) is bij deze game erg belangrijk.

Game 4: The Yoyo Game

Deze game is iets anders dan de voorgaande drie. Het paard wordt geleerd om zonder fysieke druk voor en achter uit te lopen, waarbij jij als baas op één plek blijft staan (of zitten). Dit laatste is belangrijk, want in paardentaal is de gene die het minst zijn voeten beweegt de leider. Ook is het de bedoeling dat het paard op één lijn blijft.

Begin door je paard achterwaarts te sturen door je halstertouw of leadrope te gebruiken. Ga niet meteen wild met de leadrope naar je paard bewegen, maar bouw dit op, zodat je zo weinig mogelijk druk gebruikt. Begin dus met het bewegen van je hand, dan je pols zodat het touw wat gaat golven, daarna gebruik je pas je hele arm om het touw zo te laten golven dat het paard achterwaarts gaat. Zodra hij achterwaarts gaat stop je met bewegen. Het is belangrijk dat het paard beide ogen op jouw gericht houdt. Draait hij zijn hoofd weg, dan ben je de focus kwijt. Deze game leert het paard jouw ruimte en jouw plaats als leider te respecteren.

Game 5: The Circling Game

Bij de vijfde game loopt het paard zelfstandig aan een longeertouw rondjes om je heen. Het is echter helemaal niet hetzelfde als longeren! Het paard leert om zelfstandig zijn gang te behouden en dat het rustpunt bij de mens ligt. Ook geldt bij deze game weer dat de gene die zijn voeten het minst gebruikt de leider is, daarom draai je niet met het paard mee, maar pak je het longeertouw achter je rug over. Het is voor deze game noodzakelijk dat jij en je paard game 1 en 3 al onder de knie hebben. Je zend het paard namelijk weg door zijn neus de goede richting in te zetten en verder hou je hem aan het lopen door je lichaamstaal. Laat het paard maar twee tot vier rondjes lopen, en haal hem dan weer terug naar je door je lichaam en gezicht op hem te richten.

Game 6: The Sideways Game

Bij deze game wordt het paard geleerd zijwaarts te gaan, door gebruik te maken van de technieken die geleerd zijn bij game 3, 4 en 5. Om te beginnen stuur je door middel van de driving game eerste het hoofd en de neus van je weg, dan de achterhand, en zo verder om en om. Op een gegeven moment zal het paard zich recht maken en zijwaarts gaan op die druk. Je kan deze oefening langs een hek of iets dergelijks doen om te voorkomen dat je paard voorwaarts gaat tijdens deze oefeningen. The sideways game bereidt het paard voor op het zijwaarts gaan onder het zadel, maar ook oefeningen zoals vliegende galopwissels en spins.

Game 7: The Squeeze Game

Deze game leert het paard om door nauwe openingen te gaan, over voorwerpen heen te springen en eronder door te lopen. Deze game is erg nuttig omdat paarden van nature claustrofobisch zijn, ze vinden het eng om in een kleine of smalle ruimte te zijn. Door de squeeze game wordt het paard dapperder, zal hij meer vertrouwen in de mens krijgen en heeft veel praktische voordelen, zoals dat het paard hierna makkelijker de trailer in zal gaan. Ook hier is het belangrijkste deel weer dat alle druk weggenomen moet worden wanneer het paard een stap in de goede richting zet. De squeeze game moet wederom rustig opgebouwd worden, door te beginnen in open ruimtes zoals een bak, en daarin bijvoorbeeld een opstelling met hindernissen te bouwen.

Als jij en je paard deze games allemaal onder de knie hebben, zullen jullie een stabiele en respectvolle basis hebben voor het verdere werk, zowel op de grond als in het zadel.
© 2011 - 2024 Appleann, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Horsemen: Pat ParelliPat Parelli, een bijzonder paardenman. Eén van de grote namen binnen de natural horsemanship cultuur. Behalve zijn succe…
Seven games van Parelli - paarden trainenSeven games van Parelli - paarden trainenIedere paardenliefhebber droomt van een hechte band met zijn (bijrijd)paard. De seven games van Parelli bieden een manie…
Parelli: The Squeeze GameParelli: The Squeeze GameThe Squeeze Game is de laatste van de Seven Games van Parelli. Hierbij leer je het paard rustig te blijven in kleine en…
Parelli: The Sideways Game met paardenParelli: The Sideways Game met paardenBij dit spel leer je het paard bewegen op een manier die niet natuurlijk is. Heb jij ooit een vluchtend paard gezien dat…

De marter - een roofdierDe marter - een roofdierDe marter is een middelgroot roofdier met scherpe tanden. Er bestaan wel 8 soorten marters waarvan er enkele ook in Belg…
Paardenvoer: soorten ruwvoerPaardenvoer: soorten ruwvoerRuwvoer is het allerbelangrijkste onderdeel van het rantsoen van een paard. Het paardenlijf is gebouwd om de hele dag do…
Bronnen en referenties
  • http://www.todayshorse.com/Articles/LanguageofHorses.htm
  • www.paardnatuurlijk.nl
Appleann (93 artikelen)
Gepubliceerd: 30-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.