InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De marter - een roofdier

De marter - een roofdier

De marter - een roofdier De marter is een middelgroot roofdier met scherpe tanden. Er bestaan wel 8 soorten marters waarvan er enkele ook in België, Luxemburg en Nederland voorkomen.

Algemene informatie

Latijnse benaming: Martes / Mustelidae
Soort: Roofdier / Marterachtigen
Type : Carnivoor
Waar komen ze voor: In de loof-en naaldwouden van Europa, Azië en Noord-Afrika.
Hoe oud kunnen ze worden: Marters worden maximaal 15 jaar oud.

Voeding

Een marter eet vooral vlees, zoals:
  • Kleine zoogdieren
  • Vogels
  • Vis
  • Insecten

Toch eet hij af en toe ook nog wel een stukje fruit. De marter is een goede klimmer en springt makkelijk van tak tot tak. Dit is maar goed ook, want de meeste van zijn prooi leeft in de bomen.

Leefgewoonten

Marters zijn nachtdieren en leven het liefst diep in de bossen waar het donker is. Ze leven daar in zelfgegraven holen en graven daarnaast een apart hol om daar hun behoefte in te kunnen doen. Het komt soms ook wel eens voor dat je een marter in de bewoonde omgeving tegenkomt. Ze verschuilen zich wel eens in stallen of schuren van boerderijen op zoek naar kippen, tot groot ongenoegen van veel boeren.

Kenmerken van het lichaam

Marters hebben een dichte, bruine vacht met een lange borstelstaart. De gemiddelde lengte van een marter ligt tussen de 30 en 55 centimeter en ze wegen daarbij tussen de 5 en 20 kilo. Omdat de marter voornamelijk een vleeseter is heeft hij grote scherpe kiezen en hoektanden.

Voortplanting

Marters zijn solitaire dieren en ook polygame dieren. De paartijd is tussen juni en augustus. Marters kennen een verlengde draagtijd, deze duurt namelijk wel 300 tot 330 dagen! De jongen worden dan tussen maart en mei geboren en meestal met 3 of 4 jongen per worp. Bij uitzondering zullen het 5 jongen zijn. Na 15 maanden bij de moeder te zijn gebleven zijn ze volwassen en verlaten ze het nest.

Soorten marters

De steenmarter/boommarter

Deze marters komen vooral voor in de Benelux en zijn de soorten die je wel eens in de bewoonde omgeving kunt tegenkomen.

Sabelmarter

Op deze martersoort wordt gejaagd omdat zijn mooie donkerbruine pels erg in trek is. Deze marter soort kom je tegen buiten Europa.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De marter - een roofdier"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!