InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Neushoorn bestaat al heel lang

De Neushoorn bestaat al heel lang

De Neushoorn bestaat al heel lang De neushoorn leeft al meer dan 60 miljoen op onze planet. In de prehistorie bestonden er wel 165 verschillende soorten neushoorns, waarvan er helaas al veel soorten inmiddels uitgestorven zijn. Al voordat de mens bestond.

Algemene informatie

Latijnse naam: Rinoceros
Klasse: zoogdier / hoefdier
Type: Planteneter
Waar komen ze voor: In Afrika en Azie
Hoe oud worden ze: Neushoorns kunnen wel 60 jaar oud worden

Voeding

Neushoorns eten en drinken veel. Dat moet ook wel aangezien ze erg groot zijn. Hun voedsel bestaat uit:
  • gras
  • bladeren
  • fruit
Vooral van het gras kunnen ze per dag wel kilo’s naar binnen werken. Hierbij drinken ze da nook wel 100 liter water op een dag.

Leefgewoonten

Ondanks hun zware en logge lichaam kunnen neushoorns zich snel voortbewegen. De snelste is de zwarte neushoorn die een snelheid kan bereiken van 50 kilometer per uur. Neushoorns leven voornamelijk alleen, en mocht je er meerdere bij elkaar zien is het waarschijnlijk dat dit een vrouwtje met haar jongen is. Een uitzondering hierop is de witte neushoorn die wel in groepen leeft.

Kenmerken van het lichaam

De hoorn van de neushoorn is eigenlijk een huiduitgroeisel die bestaat uit hoornstof. De hoorn groeit zo’n 7 centimeter per jaar, maar deze zal tegelijkertijd naarmate de neushoorn ouder wordt ook meer gaan slijten. De meeste neushoorns hebben 2 hoorns waarvan de tweede hoorn kleiner is dan de eerste. De zwarte en de Javaanse neushoorn hebben maar 1 hoorn. De huid van een neushoorn is ruim 2 centimeter dik en dit beschermt ze tegen de scherpe klauwen en tanden van eventuele roofdieren die ze proberen aan te vallen. Sommige soorten neushoorns hebben diepe plooien in hun huid waardoor het lijkt alsof ze een harnas dragen. Bijzonder is dat de neushoorn erg bijziend is en hij van 10 meter afstand niet het verschil kan zien tussen een mens en een boom.

Voortplanting

Na een draagtijd van zo’n 16 maanden wordt het neushoorntje geboren, en een neushoorn krijgt per worp ook maar 1 jong. Neushoorns planten zich maar om de 3 of 4 jaar voort en niet elk jaar zoals vele andere dieren. De moeder blijft na de geboorte bij het jong, de vader echter niet.

Andere soorten:

  • Witte neushoorn: Deze soort is de grootste neushoorn en weegt wel 3000 kilo.
  • Zwarte neushoorn: De zwarte neushoorn wordt ook wel een “punt-lip” neushoorn genoemd vanwege de vorm van zijn bek.
  • Indische neushoorn: Dit is een van de neushoorn soorten die diepe plooien in zijn huid heeft waardoor het lijkt of hij een pantser of harnas draagt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixel Mixer, Pixabay
  • www.wikipedia.org/neushoorn

Reageer op het artikel "De Neushoorn bestaat al heel lang"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!