InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Apache: KWPN Goedgekeurde Dekhengst

Apache: KWPN Goedgekeurde Dekhengst

Apache is een donkerbruine hengst die wordt getraind uitgebracht door Emmelie Scholtens. Deze schitterende hengst is in 2008 goedgekeurd als dekhengst door het KWPN. Apache is gefokt door A. van der Koppel uit Wadenoyen en er verwachtingen zijn zowel voor de dressuursport als de fokkerij hoog voor deze UB 40 zoon.

Apache

  • Geboren: 22 mei 2005
  • Geslacht: Hengst
  • Kleur: Donkerbruin
  • Stokmaat: 1,67 meter
  • Ras: KWPN / OLD / WESTF / SWB
  • Amazone: Emmelie Scholtens

Apache is gefokt door A. van der Koppel uit Wadenoyen en in eigendom van A. Valk uit Gorinchem.

Afstamming van Apache (UB 40 x Krack C x Inspekteur)

Apache is een zoon van de voshengst UB 40 (v. Olivi, vv. Jazz)) en de merrie Tolanda (v. Krack C). Zowel Jazz als Krack C presteerden op hoog niveau in de dressuursport. Hun nageslacht zet dit voort en vele nakomelingen hebben uitstekende resultaten neergezet.

Apache als dressuurpaard

Als driejarige hengst werd Apache reservekampioen op de KWPN Hengstenkeuring. Als vierjarige verscheen hij met Yvonne Copal op de PAVO Cup en wist de finale te halen. Uiteindelijk wisten zij een tiende plaats te behalen. Sinds oktober 2009 rijdt Emmelie Scholtens de hengst en de resultaten mogen er wezen. Zo werden zij in 2010 winnaar in de klasse L tijdens de hengstencompetitie. Van deze hengst worden nog vele goede resultaten verwacht.

Apache als dekhengst

Apache is geboren met de naam Amigo. Deze is veranderd in Apache bij zijn goedkeuring als dekhengst in 2008. De eerste lichting veulens van Apache zijn in 2009 geboren. Hij is goedgekeurde dekhengst voor de volgende stamboeken: KWPN, Oldenburger Verband, Westfaler Verband en SWB.

Tijdens het verrichtingsonderzoek kreeg Apache de volgende cijfers mee als dressuurpaard:
  • Stap: 8.0
  • Draf: 7.0
  • Galop: 8.0
  • Souplesse: 8.0
  • Houding & balans: 7.5
  • Rijdbaarheid & instelling: 8.5
  • Aanleg als dressuurpaard: 8.0
  • Totaal: 78 punten

Empire, nakomeling van Apache, is veulenkampioen (dressuur) geworden van Limburg op de Centrale Keuring.
© 2011 - 2019 Jour-d-espoir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Donnerhall: dekhengst en Grand Prix dressuurpaardDonnerhall was een succesvol Grand Prix dressuurpaard en een veelgebruikte dekhengst bij verschillende stamboeken. In to…
Secretariat - te mooi om te racen?Secretariat was een groot, voskleurig renpaard dat zijn bijnaam 'Big Red' dankte aan zijn hoge stokmaat en zijn naar roo…
Het leven van Solos CarexSolos Carex is geen bekende hengst, toch heeft hij in de Nederlandse fokkerij een goede invloed gehad.
Jazz: Goedgekeurde Dekhengst en DressuurpaardJazz is een goedgekeurde preferente dekhengst en top dressuurpaard. Hij werd internationaal uitgebracht op Grand Prix ni…
Count Fleet - ongeslagen in zijn derde levensjaarCount Fleet was een zeer succesvol renpaard dat het niet alleen fantastisch deed op de renbaan, maar ook fantastische na…
Bronnen en referenties
  • http://www.qvanerp.com/index.php?lt=3&rt=1&mn=2&peid=18
  • http://www.bokt.nl/wiki/Apache
  • http://www.wittescholtens.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=6

Reageer op het artikel "Apache: KWPN Goedgekeurde Dekhengst"

Infoteur: Jour-d-espoir
Gepubliceerd: 23-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!