InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Donnerhall: dekhengst en Grand Prix dressuurpaard

Donnerhall: dekhengst en Grand Prix dressuurpaard

Donnerhall was een succesvol Grand Prix dressuurpaard en een veelgebruikte dekhengst bij verschillende stamboeken. In totaal heeft hij meer dan 160 goedgekeurde (klein)zonen, waaronder Sir Donnerhall, Donnerschwee, Dream of Glory, De Niro, Don Schufro, D-Day en Fürst Heinrich.

Donnerhall

  • Geslacht: hengst
  • Afstamming: Donnerwetter x Markus x Carnot
  • XX/OX percentage: 29,49 %
  • Stokmaat: 1,72 meter
  • Kleur: vos (donker)
  • Geboortedatum: 30 mei 1981
  • Fokker: dhr. Gärtner te Holstein
  • Overlijdensdatum: 14 januari 2002
  • Goedgekeurd bij: Oldenburg, KWPN, Hannover, Westfalen, Holsteiner Verband en Deens Warmbloedstamboek

Donnerhalls eerste jaren

Donnerhall werd geboren in Holstein, bij de kleine fokker Otto Gärtner te Holstein. Deze man had een grote voorkeur voor zwarte paarden, en bij de geboorte van Donnerhall was hij in eerste instantie teleurgesteld dat de combinatie van zijn zwarte merrie Ninette en de zwarte hengst Donnerwetter geresulteerd had in een voskleurig veulen. Donnerhall werd verkocht aan Otto Schulte-Frohlinde, die tevens Donnerhalls vader Donnerwetter bezat, en werd overgebracht naar Stoeterij Grönwohldhof. Bij de Oldenburger hengstenkeuring van 1983 werd de nog zeer jeugdig ogende Donnerhall goedgekeurd, maar de premies gingen aan zijn neus voorbij. Een jaar later, tijdens het verrichtingsonderzoek in Adelheidsdorf, werden de kwaliteiten van de hengst beter op waarde geschat. Donnerhall werd uitgeroepen tot reservekampioen van het verrichtingsonderzoek van zijn jaargang.

Donnerhalls dressuurcarrière

Donnerhall ontwikkelde zich in de dressuur onder het zadel van Karin Rehbein. Samen met haar man Herbert Rehbein trainde zij de hengst en ze leverden het bewijs dat een sportcarrière en een actieve inzet voor de fokkerij gecombineerd kunnen worden. Donnerhall won ruim 65 FEI-dressuurproeven en behaalde zowel individueel als met het Duitse dressuurteam meerdere goede resultaten op EK's en WK's. In 1994 behaalde Donnerhall een individuele derde plaats en het teamgoud op de Wereldruiterspelen in Den Haag. Zijn laatste wedstrijd was het Wereldkampioenschap van 1998 in Rome. Ook deze wedstrijd leverde het Duitse dressuurteam een gouden medaille op. Individueel eindigden Karin en Donnerhall daar op de vierde plaats.

Donnerhall als dekhengst

Naast zijn sportcarrière was Donnerhall ook in actieve dekdienst voor onder andere Oldenburg, KWPN, Hannover, Westfalen, het Holsteiner Verband en het Deens Warmbloedstamboek. Donnerhall heeft meer dan 160 goedgekeurde (klein)zonen, waaronder Sir Donnerhall, Donnerschwee, Dream of Glory, De Niro, Don Schufro, D-Day, Fürst Heinrich en de in West-Duitsland jarenlang zeer populaire hengsten Donnerschlag en Dream of Heidelberg. Daarnaast bracht hij enkele veilingtoppers en honderden succesvolle sportpaarden voort.

Donnerhalls afscheid van de sport

In 1998 nam Donnerhall tijdens de Oldenburger Hengstendagen afscheid van de sport en van zijn vele fans. Bij deze ceremonie verkreeg Donnerhall voor de tweede keer de titel Oldenburger Dressuurhengst van het Jaar. Naast Donnerhall zelf, de belangrijke personen om hem heen en duizenden fans waren ook een aantal van Donnerhalls zonen aanwezig.

Na zijn sportcarrière

Na zijn afscheid van de sport ging Donnerhalls dekcarrière door, tot er in januari 2002 plotseling een einde kwam aan het leven van deze succesvolle hengst. Donnerhall leed aan een acute darmvergiftiging en veterinaire hulp mocht niet meer baten. 'Donni', zoals zijn amazone Karin Rehbein hem liefkozend noemde, overleed op 14 januari 2002.

Diversen

  • In de binnenstad van de Duitse stad Oldenburg staat een levensgroot standbeeld van Donnerhall ter ere van deze invloedrijke hengst.
  • Tijdens zijn afscheid van de dressuursport sprong Donnerhall een serie van circa vijftig galopchangementen om de pas.
  • Ook Donnerhalls nakomelingen tonen over het algemeen veel aanleg voor de galopchangementen.
© 2013 - 2019 Laura-w, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Apache: KWPN Goedgekeurde DekhengstApache is een donkerbruine hengst die wordt getraind uitgebracht door Emmelie Scholtens. Deze schitterende hengst is in…
Jazz: Goedgekeurde Dekhengst en DressuurpaardJazz is een goedgekeurde preferente dekhengst en top dressuurpaard. Hij werd internationaal uitgebracht op Grand Prix ni…
Waaraan moet een dressuurpaard voldoen?Waaraan moet een dressuurpaard voldoen?Een paard is altijd een mooi en edel dier, maar een paard is niet per definitie geschikt voor de discipline waarin we he…
Instructieopleidingen paardensportOm instructeur binnen de paardensport te worden, dien je een opleiding of cursus hiertoe te volgen. De KNHS (Koninklijke…
Totilas, een wereldpaardHet dressuurpaard Totilas maakte furore onder Edward Gal. Dankzij zijn waanzinnige prestaties en prachtige voorkomen gro…
Bronnen en referenties
  • Horsetelex - http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/635
  • Stoeterij Bria - http://www.stalbria.nl/voice/donnerhall.htm
  • Stoeterij PB - http://www.stoeterijpb.nl/hengst-donnerhall.htm

Reageer op het artikel "Donnerhall: dekhengst en Grand Prix dressuurpaard"

Infoteur: Laura-w
Gepubliceerd: 09-07-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!