InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Secretariat - te mooi om te racen?

Secretariat - te mooi om te racen?

Secretariat was een groot, voskleurig renpaard dat zijn bijnaam 'Big Red' dankte aan zijn hoge stokmaat en zijn naar rood neigende voskleur. Hij was zo mooi dat men in eerste instantie zei dat hij te mooi was om snel te kunnen zijn.

Afstamming en signalement

Secretariat is, zoals je aan de foto kan zien, wat jonger dan de andere renpaarden in mijn special over beroemde renpaarden uit de twintigste eeuw. Hij werd geboren op 30 maart 1970 met als vader Bold Ruler (een zeer gewilde dekhengst in die tijd) en als moeder Somethingroyal. Hij was een groot voskleurig renpaard met drie witte voeten en een elegante bles, zoals veel mensen zeiden; een adembenemend paard, zo mooi. Bijzonder: 'Big Red', zijn bijnaam, was de bijnaam die de legendarische hengst Man o'War ook had. Secretariat werd ingeslapen op 4 oktober 1989 nadat hij hoefbevangen was geraakt.

Carriére

Twee jaar

Zijn eerste koers ging niet zo soepel, Secretariat startte slecht en eindigde uiteindelijk als vierde. Dit zou de enige race worden waarbij hij net buiten de prijzen viel, hij werd verslagen met één en een kwart paardlengte. Na die slechte start begon hij succesvol te worden, hij won in zijn eerste koersjaar vijf koersen achter elkaar en werd één keer tweede. Die tweede plaats had hij te danken aan een diskwalificatie. Hij kwam als eerste over de finish, maar werd een plaats teruggezet omdat hij Stop The Music, de latere winnaar, gehinderd zou hebben. Als tweejarige won hij al 'the horse of the year award', als derde tweejarige in de geschiedenis.

Drie jaar

Als driejarige ging het pas écht goed met Secretariat. Hij won onder andere de Kentucky Derby en zette daar een baanrecord neer dat tot op de dag van vandaag nog staat. Ook won hij de Belmont Stakes, waar hij ook een record neerzette dat tot op de dag van vandaag nog staat, namelijk de snelste tijd in de geschiedenis op een modderige baan. In de Marlboro Cup kwam het zelfs tot een wereldrecord, dit record is inmiddels al wel weer verbroken. Hij won als driejarige als eerste paard weer in 25 jaar ook de Triple Crown (een wedstrijd die bestaat uit drie losse wedstrijden, als je alle drie de wedstrijden wint, win je de Triple Crown). Na het winnen van de Triple Crown nam hij het op tegen paarden die ouder waren dan hij in de Canadian International Stakes, hij liet alle paarden achter zich en won met een voorsprong van 6.5 paardlengte.

Secretariat heeft slechts twee jaren gekoerst. In die twee jaren kwam hij 21 keren aan de start, waarvan hij 16 keren als winnaar over de finish kwam. Hij werd drie keer tweede, één keer derde en één keer vierde. Hij verdiende in totaal $1,316,808.

Secretariat als dekhengst

Secretariat ging vroeg met pensioen om als dekhengst te dienen. Er is wat kritiek geweest op hem als dekhengst, hij zou namelijk niet in staat zijn om nakomelingen te 'produceren' die net zo goed waren als hij, hij had door zijn eigen prestaties hoge verwachtingen gewekt. Uiteindelijk heeft hij zo'n 600 nakomelingen voortgebracht waaronder 'Horse of the year 1986' Lady's Secret.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Affirmed - laatste Triple Crown winnaarAffirmed wist in 1978 de Triple Crown te winnen. Tot op de dag van vandaag is hij de laatste die dat lukte.
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Secretariat_(racehorse)

Reageer op het artikel "Secretariat - te mooi om te racen?"

Infoteur: Flew
Laatste update: 08-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Beroemde renpaarden
Schrijf mee!