InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De uil, een streng kijkend roofdier

De uil, een streng kijkend roofdier

De uil, een streng kijkend roofdier De uil is een mooi en elegant dier dat overdag wijs voor zich voor zich uit staart. Hij kan urenlang zo stil zitten dat je bijna zou denken dat hij met zijn ogen open slaapt.
Bron: Arpingstone, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Arpingstone, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Algemene informatie

  • Latijnse naam: Strigidae
  • Klasse: Roofdieren / vogels
  • Type: Carnivoor
  • Waar komen ze voor: Praktisch gezien over de gehele wereld

Het imago van de uil

De uil wordt gezien als het symbool van de wijsheid en ook het ongeluk of ook de dood. Hij wordt wel gezien als wijs omdat hij overdag de hele dag kan stilzitten en wijs om zich heen kijkt om alles te kunnen zien. De slechte kant van zijn imago heeft te maken met het feit dat de uil vooral ‘s nachts actief is en ook een eenzaam leven leidt. Ze maken ook alleen ‘s nachts hun geluiden, die sommigen nogal eng vinden. Vroeger was men bang voor de duisternis en vergeleek de duisternis zelfs met de dood. Hierdoor werd ook de uil gezien als een ongeluksdier.

Voeding

Uilen zijn roofdieren en jagen op andere dieren. Hun prooi, oftewel voedsel, bestaat voornamelijk uit:
  • Muizen
  • insecten
  • vissen
  • kikkers
  • vogels
  • hazen

Leefgewoonten

Uilen zijn nachtdieren en jagen dus in de nacht. Dit is voor een uil geen probleem aangezien hij een zeer gevoelig en goed gehoor heeft en in het donker ook nog goed kan zien. Bovendien hoor je een uil niet wanneer hij vliegt, zodat zijn prooi hem vaak te laat opmerkt.

Kenmerken van het lichaam

De veerpluimpjes op het hoofd van een uil worden vaak aangezien voor zijn oren, terwijl ze puur voor camouflage zijn. Staan deze pluimpjes rechtop dan is de uil waakzaam en liggen de pluimpjes plat dan is hij op zijn gemak. Zijn “gehoor’ zit eigenlijk meer in zijn gezicht. Vanaf zijn wenkbrauwen, rond zijn hoofd en rond de snavel. Hier zitten haartjes die de geluiden opvangen en deze naar zijn oren sturen. Zijn poten bestaan uit scherpe klauwen zodat hij zijn prooi goed kan vangen en hij eet deze met huid en haar op. Wat uiteindelijk niet verteerd kan worden wordt uiteindelijk weer uitgespuugd, dit worden braakballen genoemd.

Voortplanting

Uilen bereiden zich vanaf de herfst al voor op het broedseizoen. Uilen broeden in holen, verlaten nesten van andere vogels of nestkasten. Uilen broeden alleen als er genoeg voedsel beschikbaar is en de omstandigheden goed zijn, anders wachten ze op het volgende broedseizoen. Een uil krijgt afhankelijk van de soort tussen 2 en 5 eieren.

Andere soorten

  • Oehoe: Een van de sterkste uilen. Ze jagen in de schemer en wanneer ze jongen hebben, zelfs overdag.
  • Bosuil: Jaagt het liefst in een bosrijke omgeving en jagen alleen ‘s nachts.
  • Kerkuil: De Nederlandse kerkuil is donkerbruin en goudbruin, terwijl de kerkuil in Engeland en Zuid-Europa spierwit is. Jaagt het liefst in open terrein.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Brkarl, Pixabay
  • www.wikipedia.com/uil
  • Afbeelding bron 1: Arpingstone, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De uil, een streng kijkend roofdier"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 10-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!