InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Wat kost vakantieopvang voor dieren?

Wat kost vakantieopvang voor dieren?

Wat kost vakantieopvang voor dieren? In veel gevallen is het niet mogelijk om uw huisdier mee te nemen op vakantie. Voor een kat kunt u vaak nog wel afspraken maken met de buren of met kennissen die in de buurt wonen, maar voor een hond of indien u meerdere huisdieren hebt, is het lastiger. Een paar miljoen Nederlanders gaan in de zomer naar warme oorden met de auto of met het vliegtuig. Het is onmogelijk om een huisdier in dat geval mee te nemen. U kunt kleine huisdieren als hamsters en cavia’s eenvoudig met het hok naar familie of vrienden brengen, maar u kunt het niet maken om dit met een kat of een hond te doen.

Een alternatief is om uw huisdier naar een vakantieopvang te brengen in de vorm van een dierenhotel of pension. Een groot nadeel is dat dit flink veel geld kan gaat kosten. Zeker in het geval u meerdere dieren onder moet brengen.

Wat kost het onderbrengen van een kat in een dierenhotel of pension?

Voor een korte vakantie, kunt u vaak nog wel iets regelen door iemand aan te haken die dagelijks even bij de kat komt kijken en het dier gaat verzorgen. Voor een langere periode moet u wel een enorm beslag leggen op de tijd van iemand anders om de kat te verzorgen. Een kat kunt u goedkoper onderbrengen in een pension dat een hond.

Voor een kat moet u rekenen op kosten ter hoogte van € 6 en € 8 per dag. U moet wel ruim voor de vakantie een afspraak maken met het pension of dierenhotel, want de plekjes zijn schaars in het hoogseizoen. Uw kat moet wel alle noodzakelijke inentingen hebben om toegelaten te worden tot het vakantieverblijf.

Wat kost het onderbrengen van een hond in een dierenhotel of pension?

Het onderbrengen van één of meerdere honden in een pension kan aardig in de papieren lopen. Dit geldt vooral in het geval het om meerdere grote honden gaat. De tarieven voor grote honden zijn vaak hoger dan de tarieven voor de kleinere honden. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen grote honden, middelgrote honden en kleine honden. De indicatiebedragen die ik op het internet heb gevonden, zijn de volgende. Het gaat om bedragen per dag:
  • Wat kost het opvangen van een grote hond?: tussen de € 10 en € 15
  • Wat kost het opvangen van een middelgrote hond?: tussen de € 10 en € 14
  • Wat kost het opvangen van een kleine hond?: tussen de € 9 en € 12,50

Voorbeeldberekening

U hebt bijvoorbeeld twee grote honden en twee katten. U gaat twee weken op vakantie, dus brengt u de dieren naar een vakantieopvang. Voor de berekening gaat wij uit van een gemiddelde tarief. De twee grote kosten per dag per hond: € 12,50. De twee katten kosten per dag per kat: € 7.
In totaal bent u krijgt voor twee weken:
Twee honden: € 12,50 x 2 = € 25 x 14 dagen = € 350
Twee katten: € 7 x 2 = € 14 x 14 dagen = € 196
Totale kosten voor de opvang van de dieren gedurende de vakantie: € 546.

De alternatieven voor vakantieopvang voor uw huisdieren

Om geld te besparen, kunt u toch proberen om familie en vrienden aan te haken. Ze hoeven dit uiteraard niet voor niets te doen. U kunt er een redelijk bedrag voor geven en toch nog geld besparen in vergelijking met een pension of een dierenhotel. Een andere optie is om een vakantie te bespreken, waarheen u de dieren kunt meenemen.
Gerelateerde artikelen
Gebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slechtGebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slechtGebitsproblemen bij honden en katten worden steeds vaker veroorzaakt door eten wat de huisdieren niet zouden moeten eten…
Vakantie, opvang en verzorging voor uw huisdierenVakantie, opvang en verzorging voor uw huisdierenVakantie is leuk, maar veel mensen zitten met hun huisdier. Als u een hond heeft boek dan een camping of park waar honde…
Bestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten is mogelijk. Het is alleen wel heel erg duur. De Universiteit Utrecht heeft i…
Bronnen en referenties
  • http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/10285118/__Vakantieopvang_huisdier_prijzig__.html?p=6,1

Reageer op het artikel "Wat kost vakantieopvang voor dieren?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!