InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slecht

Gebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slecht

Gebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slecht Gebitsproblemen bij honden en katten worden steeds vaker veroorzaakt door eten wat de huisdieren niet zouden moeten eten. Eten wat mensen eten dus. Daardoor hebben ook steeds meer honden en katten last van gebitsproblemen. Maar welk voedsel mag je een hond en een kat niet geven zodat gebitsproblemen worden voorkomen? En moet een hond of kat ook naar de tandarts?

Menseneten is niet voor honden en katten

Honden en katten horen geen menseneten te eten. Dat betekent dus dat de kliekjes die overblijven van middag- of avondeten niet in de voerbak van huisdieren horen. Dieren die bijvoorbeeld veel aardappelen eten vol met suikers, krijgen te maken met veel tandsteen en losse tanden. Om nog maar te zwijgen van dieren die koekjes en snoep gevoerd krijgen. Een grondige reinigingsbeurt door de dierenarts kan dan alleen soelaas brengen.

Tandplak, rotte kiezen en tandsteen bij honden en katten

Honden en katten hebben steeds meer last van tandsteen, tandplak en rotte kiezen. Om al die problemen voor te zijn, is er voldoende op de markt om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt. Zo zijn er onder andere:
  • Voer met coating om tandsteen te verminderen
  • Tandenborstels voor huisdieren
  • Bekspoelingen voor honden en katten
  • Tandpasta met kip-, rund-, of vissmaak

Besparen op voer maakt dat huisdieren gebitsproblemen krijgen

Goedkope voersoorten en gewoon mee-eten met de pot zorgt ervoor dat honden en katten problemen met hun gebit krijgen. De zogenaamde C merken voer die goedkoper zijn, bevatten meer vet en ze plakken meer aan de tanden dan de duurdere A merken honden- en kattenvoer. Dit zorgt voor meer plak en op den duur dus problemen.

Hoe wordt het gebit van een hond of kat onderhouden door de dierenarts?

Als een hond of kat een kies moet trekken omdat die verrot is, wordt het dier onder narcose gebracht. Tandsteen verwijderen gaat net als bij mensen, maar dan met een brokkeltang. Met die tang wordt de tandsteen weggebroken en vervolgens worden de overgebleven restjes weggeslepen.

Als pup beginnen met het poetsen van de tanden

Het poetsen van de tanden van honden is erg goed om tandbederf tegen te gaan. Dat kan echter alleen als er al mee wordt gestart als het dier nog een pup is en het dier het nog toestaat. Door die handelswijze weten de dieren op latere leeftijd niet beter en laten ze het gewoon toe.

Wat doet tandsteen in en honden-, of kattengebit?

Tandsteen is funest, voor mens, maar ook voor dier. Tandsteen drukt het tandvlees omhoog en daardoor raakt dit geïrriteerd. Bacteriën verspreiden zich soms via de wortel door de rest van het lichaam. In dat geval kan het dier hart-, of nierproblemen krijgen.

Kosten van behandelingen van het gebit bij huisdieren

Het onderhoud van het gebit van een dier kan aardig in de papieren lopen. Zo wordt er anno 2013 voor het trekken van een kies een aantal tientjes in rekening gebracht. Voor het verwijderen van tandsteen is dat ongeveer eenzelfde bedrag. Het trekken van een compleet gebit kost tussen de 250 en 300 euro. Een tube tandpasta voor dieren is een stuk goedkoper en kost ongeveer 7 euro.
Gerelateerde artikelen
Gebitscontrole bij honden en kattenGebitscontrole bij honden en kattenFebruari is naast de sprokkelmaand ook de maand van de gebitscontrole bij huisdieren. In deze februari maand houden veel…
Mondproblemen bij de hond herkennen en verhelpenMondproblemen bij de hond herkennen en verhelpenMondproblemen komen veel voor bij honden. Deze problemen hebben verschillende fases, met elk hun eigen kenmerken. Honden…
Het gebit van dierenNet als bij mensen is het gebit bij dieren ook een zeer belangrijk onderdeel van het lichaam. Ook zien we bij dieren ver…
Gebitsproblemen bij je hondNiet alleen mensen maar ook honden kunnen problemen met hun gebit krijgen. De klachten zijn uiteenlopend. Maar als je ho…
Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Vissen?Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Vissen?Huisdieren geboren onder het sterrenbeeld Vissen zijn de ideale huisdieren voor een gezin, want ze houden van huiselijkh…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Gebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slecht"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-12-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!