InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het Friese paard

Het Friese paard

Het Friese paard. Een mooi en vriendelijk paard met veel behang en een trotse houding. Het lichaam is sterk, breed en compact. Het paard is vooral geschikt voor aangespannen rijden en de dressuursport. Ook wordt het paard gebruikt als hogeschoolpaard, bijvoorbeeld in het circus. In dit artikel lees je meer over dit prachtdier.

Geschiedenis

Het Friese paard is een Nederlands raspaard, dat al meer dan 3000 jaar gebruikt wordt. Het blijkt dat het paard al heel lang geleden gebruikt werd door de Romeinen. In het begin van de twintigste eeuw nam het aantal Friese paarden snel af en in 1913 waren er zelfs nog maar drie hengsten over. Ongeveer 50 jaar later leek het er opnieuw op dat het Friese paard niet langer meer zou bestaan. Er waren namelijk nog maar 50 paarden ingeschreven in het stamboek. Verschillende fokkers wilden het ras houden en hebben ervoor gezorgd dat de Fries nog steeds bestaat. De laatste tien jaar kent de Fries een ongekende populariteit.

Uiterlijk

Je kunt het Friese paard herkennen aan zijn gitzwarte kleur. Ze hebben een trotse houding met een fraaie zwanenhals. Ook hebben ze een klein, fijn hoofd met grote, bruine ogen. Het Friese paard ziet er sierlijk uit en de manen zijn lang, vol en golvend, net zoals de staart. De oren van de Fries zijn kort, spits en heel beweeglijk. Het ras is sterk en compact gebouwd en door zijn trotse houding is het paard prachtig en maakt het paard veel indruk. In vergelijking met andere soort paarden heeft het Friese paard korte, stevige en behaarde benen met vetlokken. Je hebt twee types Friese paarden: Het oudere, forse Baroque-type en het wat slankere rijpaard-type. De schofthoogte van een Fries ligt tussen de 1.55m en 1.70m.

Beweging

De Fries is een veelzijdig paard en een spektakel om te zien. Het paard beweegt erg sierlijk in alle gangen en heeft een hoge knie-actie in draf, waardoor het paard erg geschikt is voor dressuur. In draf beweegt het paard met ruime passen en veel souplesse, de hoge knie-actie zorgt er mede voor dat het hoofd vaak verheven wordt. De galop is ruim met een voorbeen dat vooruit grijpt en een dragend binnenbeen. De galopsprong is opwaarts en toont veel souplesse en balans. De Fries is echter, in de meeste gevallen, niet geschikt voor de springsport.

Karakter

De Fries heeft een makkelijk en zacht karakter en is erg vriendelijk. Hierdoor zijn de paarden erg geschikt voor beginners. In het algemeen is de Fries makkelijk in de omgang, dit komt doordat het paard een betrouwbaar gedrag heeft. Verder is de Fries levendig (maar wel mak), intelligent, leergierig en trouw. Ook lomp, maar dit wordt deels veroorzaakt door de bouw. De Fries is een werkwillig paard, hierdoor ook erg geschikt voor buitenritten. Als je een wat feller paard zoekt, zou je aan een Friese hengst kunnen denken.
© 2011 - 2019 Karli, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.horses.nl
  • www.paardentips.com
  • www.kfps.nl

Reageer op het artikel "Het Friese paard"

Infoteur: Karli
Laatste update: 29-04-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!