InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Arabo-Fries: sportpaard van de toekomst?

De Arabo-Fries: sportpaard van de toekomst?

Arabo-Friezen worden sinds enkele jaren gefokt als de sportpaarden van de toekomst. Men zocht een manier om het werkwillige karakter van een fries te combineren met het uithoudingsvermogen en talent van een klassiek sportpaard. Dit nieuwe ras was het resultaat. Al jarenlang is het Friese paard een geschikte levensgezel voor de recreatieve ruiter en menner. De Fries blinkt uit door zijn koele karakter en enorme werklust, wat hem tot een ideaal ongecompliceerd hobbypaard maakt.

Op zoek naar een sportpaard

Veel ruiters en menners waren zeer enthousiast over het makkelijke karakter van de Fries, maar zochten net dat ietsje meer aan talent en uithoudingsvermogen om met dit soort paard in de sport te gaan. Men gebruikte de genen van Arabische woestijnpaarden met een enorme vechtlust en uithouding, en kruiste deze met zorgvuldig geselecteerde Friese merries die uitblonken door hun gouden karakter.

Na enkele generaties fokken en terugfokken, bekwam men "Het Arabo-Fries Sportpaard". De hedendaagse Arabo-fries heeft maximaal 37,5% arabisch bloed, aangevuld met zuiver fries bloed. Door het gebruik van arabo-friese dekhengsten met dit bloedpercentage, op zuiver friese merries, bekomt men ook arabo-friese paarden met 18,75% of zelfs 9,5% arabisch bloed. Er is dus voor elk wat wils.

Exterieur en karakter

De Arabo-Fries is net zoals de zuivere Fries gitzwart van kleur, met een flinke bos manen, een gevulde staart en behang aan de benen. Door het invoeren van het beste arabische bloed heeft de Arabo-Fries een fijnere bouw dan de klassieke Fries, wat hen meer geschikt maakt om intensieve sportprestaties neer te zetten.

Een Arabo-Fries heeft nog steeds het nuchtere karakter van zijn voorouders. Het zijn werkwillige, koele paarden, die door hun grotere long- en hartcapaciteit een beter uithoudingsvermogen en sneller recuperatievermogen hebben. Ze zijn iets hoger in het bloed gefokt dan de klassieke Fries, maar gebruiken deze energie op een positieve manier.

De gangen van de Arabo-Fries zijn economischer, minder verheven dan die van de zuivere Fries. Hierdoor hebben zij meer aanleg voor het uitgestrekte werk in de dressuur, en kan makkelijker geschakeld worden tussen de verschillende gangen.

Arabo-Friese dekhengsten

Deze jonge fokkerij kan reeds op enkele succesvolle dekhengsten rekenen om kwaliteitsvolle nieuwe generaties te bekomen.
Yk Dark Danilo werd in 2002 goedgekeurd als dekhengst, en werd opgevolgd door Dark Ynte, Maestro, Dark President, Dark Rome en Dark Laes. In 2008 werden nog 3 hengsten goedgekeurd om te fungeren als vaderdier, en in 2009-2010 vulden nogmaals 3 dekhengsten het lijstje aan.

Sportprestaties van de Arabo-Fries

Dekhengsten Dark Laes en Dark Ynte zijn intussen respectievelijk Z2 en ZZlicht startgerechtigd. Dit toont aan dat zij prima meedraaien op het niveau van de "klassieke" sportpaarden.

In de mensport gooit hengst Maestro hoge ogen. Hij won het Belgisch Kampioenschap in 2009 en loopt nu in het vierspan van Team Schrijvers-Aerts, waar hij deelneemt aan diverse internationale menconcours.

Het EAFS

Sinds 2006 is het stamboek der Arabo-Friezen, het EAFS (European Arabo-Friesian Sporthorse) erkend als Europees moederstamboek. Alle Arabo-Friese paarden kunnen in dit stamboek ingeschreven worden, op voorwaarde dat zij afstammen van één van de erkende dekhengsten.

"Wilde kruisingen" waarbij men een zuivere arabier kruist met een friese merrie, zijn niet toegestaan. Men wil geen 50% - 50% combinaties creëren, enkel arabo-friezen die volgens de fokdoelen van het EAFS gefokt werden zijn "echte" arabo-friezen.
Gerelateerde artikelen
Het Friese paardHet Friese paard. Een mooi en vriendelijk paard met veel behang en een trotse houding. Het lichaam is sterk, breed en co…
Fries en Frysk  een rijkstaalFries en Frysk een rijkstaalDe taal die in de provincie Fryslân wordt gesproken is een officiële taal. Het Fries heeft zelfs een eigen wet, de Wet g…
Grammaticale termen in diverse talenGrammaticale termen in diverse talenIn dit artikel vindt u een overzicht van de grammaticale termen. Niet alleen in het Nederlands, maar ook in andere talen…
Paardenrassen: Friese paardDe zwarte schoonheid van Friesland. De lange wapperende manen, de mooie sokken en de trotse zwarte houding is wat de mee…
Fries en Gronings: taal en overeenkomstenFries en Gronings: taal en overeenkomstenIn het noorden van Nederland vindt men naast het Nederlands nog een tweede officiële landstaal: het Fries. Het Fries wor…
Bronnen en referenties
  • www.eafs.nl

Reageer op het artikel "De Arabo-Fries: sportpaard van de toekomst?"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 26-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!