InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Grondwerk met je paard: Voedsel beleefdheid

Grondwerk met je paard: Voedsel beleefdheid

Voedsel beleefdheid

Voedsel is een primaire behoefte voor het paard. Het is dus niet onlogisch als hij probeert of er echt geen snellere manier is om dat voer te bekomen. Voedsel beleefdheid is niet iets wat er van nature ingebakken zit, maar je kan het je paard wel leren door middel van verschillende oefeningen.

Schooien

Schooierige paarden werk je als trainer zelf in de hand door niet consequent om te gaan met voedsel. Het is heel belangrijk dat je beseft waar je mee bezig bent en wat de gevolgen kunnen zijn. Werken met voer hoeft helemaal niet tot (kleine) drama's te leiden, maar het kan wel. Heel belangrijk is dat jij als leider het voer beheert en dus bepaalt wanneer het gegeten wordt.

Corrigeer te alle tijde een paard dat gewoon naar je jaszak grijpt of zelfs probeert te bijten. Blokkeer hem met je elleboog, zodat hij er tegen 'botst'. Hij zal het niet zien als een tik die hij krijgt, hij zal het zien als hijzelf die zijn hoofd stoot. Onthoud dat een reactie die hem niet bevalt ervoor zal zorgen dat hij het gedrag staakt. Wederom is consequent zijn de boodcshap.

Oefeningen

Achteruit

Geef de beloning met gestrekte hand richting de borst van je paard. Je geeft het voer in de ruimte van je paard, niet in je eigen ruimte. Om het voer te bemachtigen, zal hij een stapje achteruit moeten zetten, weg uit jouw ruimte.

Targetten

Houdt een hand met voer voor je paard en een lege hand (of degene waar je je clicker mee vasthoudt). De bedoeling is dat je paard de lege hand aanraakt en niet naar het voer grijpt. Gaat hij naar de verkeerde hand? Laat het voer 'verdwijnen'. Houd je handen enkele seconden achter je rug en biedt ze opnieuw aan. Help hem in het begin in de goede richting door je lege hand dichter bij zijn neus te houden. Heeft hij de oefening goed onder de knie? Maak het wat moeilijker door de hand met voer dichterbij te houden.

Wachten wordt beloond

Houd je paard het voer voor, hij mag er niet aankomen. Begin bij één seconde, bouw dit uit naar twee, en zo verder. Wil hij naar het voer happen? Laat het 'verdwijnen' achter je rug. Bied opnieuw aan en geef hem een nieuwe kans. Wacht hij die seconde? Beloon en bouw verder.

Voedsel weigeren

Houdt je paard het voer voor, hij mag er niet wederom aankomen. Toont hij interesse naar het voer? Laat het 'verdwijnen'. Is hij ook maar een fractie van een seconde afgeleid, kijkt hij een andere richting uit? Beloon! Hij zal snel leren dat het voer sneller komt als hij er geen interesse aan schenkt.
© 2011 - 2019 Vie87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.sbhorsemanship.be
  • www.equilogie.be
  • TEBLICK, Inge. Grondwerk met paarden.

Reageer op het artikel "Grondwerk met je paard: Voedsel beleefdheid"

Infoteur: Vie87
Laatste update: 21-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!