InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Andalusiër, schoonheid uit Spanje

De Andalusiër, schoonheid uit Spanje

De Andalusiër, schoonheid uit Spanje De Andalusiër is vooral bekend om zijn show-optredens. Het is een prachtig, veelzijdig paard, dat we hier vaak terugzien in circussen.
  • Herkomst: Spanje
  • Schofthoogte: 1.55 - 1.62m
  • Kleur: schimmel, bruin, isabel en valk

Geschiedenis

De correcte naam van de Andalusiër is Pura Raza Espagnola (P.R.E.). Het is het zuiverste oudste ras ter wereld, wat gebaseerd is op het primitieve type Soraia. Het Arabsiche rijk heerst destijds op een eiland genaamd Andalusië. De paarden die daar leefden, werden dus Andalusiërs genoemd en zo kwam dit paard aan zijn naam. De Andalusiër is daarna ook meegenomen naar Amerika, waar het de hedendaagse Amerikaanse, en ook Europese rassen, heeft beïnvloed. Tegenwoordig wordt de Andalusiër voor van alles en nog wat gebruikt: demonstraties, stierengevechten, hogere dressuur, showpaard en rijpaard.

Uiterlijk

De Andalusiër heeft een korte rug met een brede en diepe borst. Zijn lichaam is gespierd en elegant, met een kort en krachtig kruis. Zijn hals is lang en gespierd en hij is voorzien van een diep aangezette staart. Zijn hoofd is middelgroot, met grote neusgaten en krachtige kaken. Zijn benen zijn lang en wat vooral typerend is, zijn de dichte, zijdeachtige manen en staart.

Karakter

De Andalusiër is een fijn paard, wat genegenheid toont naar de mens. Hij is trots, moedig, vurig en temperamentvol. Ook is hij zeer lief, gehoorzaam, eerlijk en intelligent.

Verzorging

De lange manen en staart behoeven extra verzorging. Het is niet onverstandig om de manen te vlechten, zodat ze niet in de knoop raken. In de winter wordt de vacht van dit paard niet langer, maar dichter, wat het onderhoud stukken makkelijker maakt. Van nature heeft de Andalusiër korte kleine hoeven, het is belangrijk dat de hoefsmid hier rekening mee houdt. Verder is het een makkelijk, niet veeleisend paard, wat geen speciale verzorging vraagt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Valix, Pixabay
  • Grote paardenencyclopedie, ISBN: 9036613620.

Reageer op het artikel "De Andalusiër, schoonheid uit Spanje"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 31-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!